Vizsgálnak egy iskolát az elsietett felmérés miatt

Vágólapra másolva!
Szerda helyett már kedden megírták a tatabányai Kincskereső Alapítványi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai a kompetenciafelmérés feladatsorait, ezért az Oktatási Hivatal eljárást indított az iskola ellen. A feladatlapok nem kerültek ki az intézményből. A mérés azt vizsgálja, hogy a diákok ismereteiket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életben.
Vágólapra másolva!

Vizsgálatot indított a tatabányai Kincskereső Alapítványi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény ellen az Oktatási Hivatal (OH), mivel az intézményben egy nappal korábban, már kedden megíratták a kompetenciamérés feladatsorait - közölte az oktatási tárca szerdán. Az OH által megbízott ellenőr jelentése alapján a tatabányai iskola igazgatója a jogszabály, az intézménybe eljuttatott írásos útmutató és a feladatlap biztonsági csomagolásán lévő határozott utasítás ellenére már május 26-án megíratta a mérést. Az intézmény ezzel súlyos jogszabálysértést követett el.

A feladatlapok az iskola írásos nyilatkozata alapján - írott formában - nem kerültek ki az intézményből. Az esetlegesen kiszivárgott szóbeli információk a mérés természetéből adódóan a mérési adatok hitelessége szempontjából nem jelenthetnek kockázatot - olvasható a tárca közleményében. A mérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban eddig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.

Szerdán 2961 iskola összesen 4261 telephelyén több mint 400 ezer (4., 6., 8. és 10. évfolyamos) diák írta meg az országos kompetenciafelmérést. A többi intézményben nem volt semmilyen probléma.

Életszerű helyzetekben méri a szövegértést és a matematikai tudást

A szövegértést a különböző szövegekről szóló kérdésekkel vizsgálják. Jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését, a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól.

A matematikai eszköztudás területén valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma megoldását és annak kommunikálását kérik a tanulóktól különböző területeken (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége).

A fenntartók, iskolák és telephelyek eredményeiről 2010. február 28-ig nyilvános jelentés készül, amely az ohkir.gov.hu/okmfit oldalon lesz elérhető. A tanulók a mérés során kapott mérési azonosítójuk birtokában ismerhetik majd meg saját egyéni eredményeiket is.