Mozdonyszimulátor továbbképzésre, gyomirtó konferenciára és az Európai Beruházási Bank épületének átadására is repülővel mentek a MÁV munkatársai. A tavaly elhasznált közel 200 repülőjegy nagy része azért kell, mert a magyar vasutasok aktívan részt vesznek nemzetközi vasúti egyletek munkájában. A jegyek ára tavaly átlagosan 188 ezer forint volt, pedig a MÁV szerint az olcsó jegyeket választják és főleg Európában repülnek.

Több mint 35 millió forintért közel 130 alkalommal ültek repülőre a MÁV munkatársai tavaly, hogy menetrendet egyeztessenek, részt vegyenek nemzetközi szervezetek különféle programjain vagy konferenciákon képezzék magukat - derült ki, miután az [origo] kikérte az összes adatot a vasúttársaság tavalyi repülőútjairól. Mint arról július végén beszámoltunk, a MÁV tavaly 188 darab (összesen 130 alkalommal utaztak, viszont olykor egyszerre többen is), 2009-ben pedig 171 darab repülőjegyet vásárol munkatársai számára, mégpedig az idei utazásokra szánt összeg alapján átlagosan több mint 230 ezer forintért. Ezért arra kértük a MÁV-ot, részletesen számoljon be arról, hova és milyen célból repültek tavaly, és indokolják meg, miért ilyen magas a jegyek átlagos ára.

Az [origo] kérdésére korábban a MÁV közölte, hogy az utazások célja a vasúttársaság "érdekében kifejtett tevékenység lehet", így üzemviteli együttműködés, például menetrend-egyeztetés, műszaki követelmények, szabványok és uniós közlekedéspolitikai kérdések megtárgyalása, járművek, illetve alkatrészek átvétele és katonai szállítások.

A menetrend-egyeztetésekre a MÁV megfogalmazása szerint azért kell repülni, mert erőfeszítéseket tesznek "a magyar vasúti infrastruktúra" kihasználtságának javítására, és bevételeik növelésére. "Ez szükségessé teszi - legalább Európában - a megfelelő államközi és vasúti megállapodások megkötését, az egységes műszaki szabványok egyeztetését és alkalmazását, a forgalom összehangolását és a pénzügyi elszámolást. Ezek miatt a legtöbb vasúti ügy nemzetközi vonzatú és a külföldi egyeztetések miatt kiutazásokkal jár" - indokolták.

Még terrorelhárításról is tárgyaltak

A MÁV - mint azt honlapján is hirdeti - tagja számos nemzetközi szervezetnek, amelyek tevékenységében aktívan részt vesz. Ez a tavalyi utak listájából is látszik, a legtöbbször a brüsszeli Európai Vasúti és Infrastruktúra Kezelők Közösségének (Community of European Railway and Infrastructure Companies, CER) és a párizsi székhelyű Nemzetközi Vasútegylet (International Union of Railways, UIC) eseményeire utaztak a MÁV munkatársai. A brüsszeli szervezet legkülönfélébb - munkabizottsági, szakértői, humán igazgatói és asszisztensi - ülésére utaztak el, összesen 23 alkalommal, míg a vasútegylet több mint 40 alkalommal invitálta külföldi találkozóra a MÁV képviselőit, Párizsba, Rómába, Amszterdamba és Szöulba.

A MÁV összesen 127 tavalyi útról adott információt, ezek közt akad bukaresti nagysebességű vasútértekezlet, kazahsztáni vegyesbizottsági ülés, de utaztak a vasúttársaság képviselői mozdonyszimulátor-továbbképzésre is. A MÁV-tól kapott adatok alapján a magyar vasutasoknak ott kellett lenniük az Európai Beruházási Bank (EIB) új épületének ünnepélyes átadásán is Luxemburgban, a brüsszeli "Vegyszerek a vasúti gyomirtásban" konferencián, míg Brüsszelben a terrortámadások elleni védelemről tárgyaltak.

Nem tudnak vevőcsalogatóan olcsó jegyet venni

A MÁV idei repőlőútjainak megszervezésére kiírt pályázatának eredményhirdetéséből kitűnik, hogy a tavalyinál kevesebbszer, 171 alkalommal, de a több pénzért, összesen 40 millióért repültetné a cég munkatársait, hogy külföldi rendezvényeken vegyenek részt. Ez azt jelenti, hogy egy jegy átlagosan 233 ezer forintba kerül, miközben MÁV állítja, mindig a legolcsóbb, turistaosztályra vagy fapados járatra szóló jegyet választják. Az ár azért tűnik magasnak, mert a cég közölte, hogy főleg európai városok, így Brüsszel, Párizs, Varsó, Moszkva, Frankfurt, London, Amsterdam a leggyakoribb úti cél (ez így volt tavaly is: a 2008-as úti célok között túlnyomó többségben vannak az európai városok).

Felvetésünkre, hogy a jelenlegi piaci árak alapján egyetlen ilyen drága fapados vagy turista jegyet sem találtunk ezekbe a városokba, a cégtől azt a választ kaptuk: "a szolgálati utak túlnyomó részben hétköznapokon, meghatározott eseményhez kötött napon és időpontban történnek, ezért bizonyos kedvezmények - például hétvégi kedvezmény, kevésbé frekventált járat - igénybevételére nincs mód". Így "az illetékekkel növelt, adott napra, vagy napokra szóló oda-vissza útra megváltott aktuális jegyár nem hasonlítható össze a vevőcsalogató kedvezményes ajánlatokkal" - tették hozzá.

Belekeveredtek a kieső munkaidőbe

Mivel a "MÁV profilja a vasúti közlekedés, ezért a repülőjegyek beszerzésével egy erre szakosodott céget bíz meg, amelyet nyílt közbeszerzési eljárás útján választ ki" - közölték. Az idei, 171 repülőjegyet a tenderen győztes Locomotiv Travel Kft.-n keresztül vásárolják meg. A magas jegyárakat azzal is magyarázták, hogy - a megfogalmazásuk szerint - ideiglenes külföldi kiküldetések során a repülőjegy ára "csak egy a felmerülő költségelemek közül", mivel figyelembe kell venni az utazás, a szállás, a napidíj és a távol, illetve úton töltött idő miatti munkaidő-kiesés költségét is.

Azt azonban nem tisztázták, miért hivatkoznak az utazó MÁV-osok napidíjára, illetve az így kiesett munka költségére, hiszen a pályázati kiírásból egyértelmű, hogy a 40 millió forintot kizárólag a repülőjegyekért, és a "külföldi utazásokkal kapcsolatos járulékos (biztosítás, vízumszervezés) ügyintézői tevékenység" elvégzéséért fizetik ki az utazási irodának.