Szerdán együtt izgul Sólyom és Bajnai - eldőlhet a rádiópályázat sorsa

2009.10.28. 7:55

Sólyom László államfő és Bajnai Gordon kormányfő is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy nem piaci szempontok alapján dől el két országos rádiófrekvencia sorsa. A Sláger és a Danubius Rádió frekvenciáiról döntő ORTT-ben kemény vita robbant ki az elmúlt hetekben: a testület elnöke szerint jogsértő volt a pályázatok elbírálása, néhány pályázónak indokolatlan módon kedveztek az ORTT pártdelegáltjai. Szerdán eldőlhet a két frekvencia sorsa, öten vannak versenyben, kövesse az eseményeket az [origo]-n!

Szerdai ülésén tárgyalja a két országos kereskedelmi rádiós jogosultságra kiírt pályázatokat az ORTT. A Sláger és a Danubius Rádió műsorszolgáltatási jogosultsága november 18-án lejár, ezért kell dönteni arról, hogy kik veszik át a következő 7 évre a frekvenciákat. A médiatörvény szerint az ORTT több körben dönthet, az elsőben és másodikban kétharmados, a harmadikban feles többség kell ahhoz, hogy a hatfős testület odaítélje a műsorszolgáltatási jogot valakinek. Az elnök, Majtényi László csak a két utolsó körben voksolhat. Majtényi az [origo]-nak azt mondta, már szerdán megszülethet a döntés.

A hosszú huzavona után július végén kiírt pályázat az elmúlt hetekben egyre nagyobb vitát váltott ki, miután a tagok között szabályos véleményháború bontakozott ki a pályázatok elbírálása során hozott döntésekről.

Majtényi László szerint ugyanis a testület több olyan, súlyosan jogsértő döntést hozott, amelyek veszélyeztetik a verseny tisztaságát. Többek között azt kifogásolta, hogy a testület október 7-i ülésén a mindkét frekvenciát megpályázó Zene Rádió Zrt.-t a benyújtott üzleti terv megalapozatlanságára hivatkozva kizárta. Majtényi szerint azonban ugyanilyen indok alapján más pályázókat is ki kellett volna zárni, a testület mégis benn tartotta ezeket. "Remélem, nem azért zárták ki azt az egyet, hogy helyet csináljanak másnak" - mondta az [origo]-nak, hozzátéve, hogy az ORTT parlamenti pártok által delegált tagjai nem voltak hajlandóak megindokolni, miért csak a Zene Rádiót zárják ki. (Erről az ORTT-elnökkel készült interjúnkban olvashat.)

Együtt mozgó pártdelegáltak

Timár János, az SZDSZ által delegált ORTT-tag az [origo]-nak a Zene Rádió kizárásáról született döntés után azt mondta, a kormánypárti tagok (Gyuricza Péter és Ladvánszky György) és a Fidesz, illetve a KDNP által delegált tagok (Szalai Annamária és Tirts Tamás) "feltűnő harmóniában" voksolnak a rádiópályázatok kérdében, Tímár szerint "látványosan együtt mozognak". Önmagában nincs gond azzal, hogy a politika érdeklődik és érdekelt abban, kik lesznek a piacra lépők, hogyan alakul a médiakörnyezet, "probléma ott van, ha a politika felül tudja írni, ami a médiatörvényben és a pályázatban van" - mondta Timár.

Többen próbáltak kiállni az objektív pályáztatás érdekében: múlt csütörtökön Sólyom László köztársasági elnök fogadta Majtényit, hogy tájékozódjon a pályázatok elbírálásának folyamatáról. A találkozót az államfő kezdeményezte, hogy reményét fejezze ki, hogy "a pályázatok elbírálása szakmai szempontok alapján, a médiatörvény előírásainak megfelelően fog történni". Vasárnap Bajnai Gordon szólalt meg, a kormányfő aggasztónak nevezte a pályázatok elbírálását. Mint mondta, nagyon fontos lenne, hogy az "ORTT, mint testület és minden egyes tagja a maga felelősségének tudatában döntsön arról, hogy mi a közérdek" a frekvenciapályázaton.

A szerdai ülés előtt így öt pályázó maradt állva: a Danubius mindkét frekvenciáért indult, a rádió jelenlegi frekvenciájára pályázik még az Advenio és a Juventus. A Sláger jelenlegi sávját szeretné megtartani, erre jelentkezett be a Danubius mellett az FM1 nevű cég.

Az elmúlt hetekben az ORTT-től vagy pályázóktól kiszivárgott, meg nem erősített információk szerint a nagyobb vételkörzetet biztosító, a Sláger által használt frekvenciára az FM1 konzorcium esélyes, míg a Danubius frekvenciájáért zajló versenyben a három pályázó közül az Advenio vezet. Ez eddigi értékelés alapján ugyanis ez a két rádió kapta a legtöbb pontszámot, részben pont azért, mert ők ígérték a legnagyobb összegű műsorszolgáltatási díjat. Ha tehát minden így marad, akkor a két országos műsorszolgáltatási jogot két teljesen új rádió szerezhetné meg.

A két új, régi rádiós kapcsolatokkal

Az Adveniót nem sokkal a pályázat beadási határideje előtt, szeptember 7-én jegyezték be a cégnyilvántartásba, a céget 5 millió forintos tőkével alapították. A cég kétharmad részben Nyerges Zsolt ügyvéd, egyharmad részben pedig a jobboldalinak tartott Lánchíd Rádió által alapított Lánchíd Vagyonkezelő tulajdonában van. A cég egyik vezetője, a cégadatok szerint igazgatósági tagja Heltai Péter, akinek van rádiós múltja, az Inforádió egyik alapítója volt. Heltait az [origo] korábban megkereste, hogy a rádiópályázatokról beszéljünk vele, de azt a választ kaptuk, hogy a pályázat eredményhirdetéséig egyáltalán nem nyilatkoznak.

Az FM1 egy konzorcium, az Est Média Group (EMG) és a cég tulajdonában álló Radiocafé 98.6 közös pályázatát takarja. Az EMG ügyvezető igazgatója, Kádár Tamás az [origo]-nak korábban azt mondta: ha győznek, a Radiocafé szellemiségét, értékeit szeretnék továbbvinni, még ha az új csatornán jóval több is lenne a zene.

Összeférhetetlenség

Majtényi László október 12-én kiadott különvéleményében azt is kifogásolta, hogy az Adveniót annak ellenére nem zárták ki az ORTT tagjai a pályázatból, hogy nemcsak irreális üzleti tervre épít, de még egy olyan súlyos formai hibát is vétett pályázati anyagában, amely miatt azonnal el kellett volna utasítani a médiatörvény szerint. A törvény ugyanis kizárja, hogy egy országos műsorszolgáltatásra jogosult cégnek másik rádióban is befolyásoló részesedése legyen. Ezért ha olyan pályázó indul a Sláger vagy a Danubius országos frekvenciájáért, amely más rádióban is érdekelt, akkor a pályázatban nyilatkoznia kell arról, hogy nyertessége esetén ezt az összeférhetetlenséget megszünteti, az Advenio azonban (szemben például az FM1-gyel) nem tett kifejezetten olyan nyilatkozatot, amiből kiderülne, hogy mit kíván tenni a Lánchíd Rádióban lévő részesedésével, ha nyer.

Az összeférhetetlen helyzetet az SZDSZ által delegált ORTT-tag, Timár János is szóvá tette, a fideszes tag, Szalai Annamária viszont védelmébe vette az Adveniót. A döntés után közzétett egy párhuzamos indoklást, ebben arra hivatkozott, hogy maga a pályázati felhívás is kifejezetten ösztönözte olyan pályázók jelentkezését, akik már működtetnek rádiót, hiszen műsorszolgáltatási tapasztalatot is kértek. Ráadásul a fideszes tag szerint az Advenio tett egy másik nyilatkozatot, miszerint eleget tesz a törvényben meghatározott személyi feltételeknek, ez azonban nem egyenértékű azzal az összeférhetetlenségi nyilatkozattal, amit a pályázati kiírás elvár. "Ez a nyilatkozat önmagában is elégséges garancia" Szalai szerint, aki még azt is hozzáfűzi: ha mégis bekövetkezne összeférhetetlenségi helyzet, akkor a frekvencia megnyíltáig még "elégséges idő áll a nyertes pályázó rendelkezésére", hogy ezt megszüntesse.

Irreális ígéretek

A két frekvenciát 7 évre nyerik el a győztes pályázók, akiknek pályázatukban a 2011. július 1-ig tartó első szakaszra kellett megajánlaniuk valamekkora (350 és 700 millió forint közötti) műsorszolgáltatási díjat, amit megfizetnek, másrészt a hétéves koncesszió hátralévő részére - egy 200 milliós fix összeg mellett - a nettó árbevételük bizonyos százalékát kellett ígérniük. A pontozási rendszerben minél többet ajánl valaki, annál több pontszámot kap a pályázatnak erre a részére. A kiszivárgott, meg nem erősített információk szerint az Advenio árbevételének 55 százalékát ígérte koncessziós díjként, míg az FM1 és - akárcsak a kifejezetten ezért kizárt Zene Rádió - egyaránt 50-50 százalékot.

Majtényi László ORTT-elnök szerint ezek az ígéretek nem reálisak, hiszen több elemzés készült arról, hogy a rádiós piacon a gazdaságosság határa a nettó árbevétel húsz százalékánál van. A testület elnöke szerint egyes pályázatok teljesen megalapozatlanok, van köztük olyan, amelynek üzleti tervében a költség és a kiadási oldala nem helytálló. A testület elnöke kedden egy utolsó rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, amelyen megismételte: "Az a veszély fenyeget, hogy a médiapiac egy szegmense omlik össze, ha olyan pályázattal viszik el a frekvenciát, amely teljesíthetetlen."

Az [origo] a sok vita miatt kezdeményezte az ORTT-nél, hogy munkatársunk részt vehessen a szerdai ülésen. Ennek elvileg kevés akadálya van, hiszen az ülés jegyzőkönyve közérdekből nyilvános, azt az ORTT honlapján mindig közzé teszik. A testület tagjai a 10 órakor elkezdődött ülés elején, napirend előtt foglalkoztak a nyilvánosság kérdésével, végül a médiatörvény alapján, bizalmas adatokra hivatkozva ügy döntöttek, nem tartanak nyilvános ülést.

KAPCSOLÓDÓ CIKK