Saját javaslattal áll elő a Fidesz hétfőn a kampányfinanszírozás problémáinak megoldására. A párt több lényeges ponton nem ért egyet a Transparency International és a Freedom House jogvédő szervezetek ugyanerről szóló törvényjavaslatával. Nem emelnék például a kampányköltségeket, hanem rövidebb és korlátok közé szorított kampányt akarnak.

A Fidesz és a KDNP nem támogatja azt a javaslatot, hogy a pártok kampányra fordítható költési keretét akár ötszörösére emeljék meg, ehelyett inkább olcsóbb és rövidebb kampányra lenne szükség - közölte Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója. Ezt a Transparency international és a Freedom House nevű jogvédő szervezetek javasolták: szerintük a jelenlegi egymillió forint helyett képviselőjelöltenként ötmillió forintot kellene a kampányra fordítani, mert a jelenlegi szabály betarthatatlan, a pártok mindig sokszorosát költik el a megengedett összegnek.

A Fidesz eddig nem nyilatkozott egyértelműen a jogvédők ötleteiről, most azonban saját javaslatokkal állt elő, amelyeket hétfőn törvényjavaslatként is beterjeszt az Országgyűlés elé. A javaslatban - amelyhez nagyon hasonlót terjesztett be 2007-ben a párt, amit akkor nem vettek napirendre - többek között a kampányköltségek csökkentése, és a kampányidőszak lerövidítése szerepel - mondta Nyitrai.

Az ellenzéki párt több eszközzel is csökkentené a kampányok költségeit. Harminc napra rövidítenék le a választási időszakot (a két jogvédő szervezet 60 napos kampányidőszakot javasolt). Ezen kívül a Fidesz korlátozná az országos kereskedelmi médiában megjelenő politikai hirdetéseket, pontosabban megtiltaná a jelölő szervezeteknek, hogy a kereskedelmi médiában hirdessenek.

A két jogvédő szervezet javaslatához hasonlóan a Fidesz is bevezetné a kampányszámlát, amely azt jelenti, hogy a jelöltek, jelölő szervezetek, a választási kampány alatt a kampánnyal összefüggő költségeket csak a kampányszámláról fizethetnék ki. Ezt az Allami Számvevőszék ellenőrizné.

Csak minimális kampánycsendet tennének lehetővé, viszont korlátoznák a kormány által kampányidőszakban feladható hirdetéseket. A javaslat szerint a kormányzat, a minisztériumok, az állami részvétellel működő vállalatok egy meghatározott időszakban nem adhatnának fel önmagukat népszerűsítő hirdetéseket. Ez a szabály a választási év január 1-jétől lépne érvénybe.

A Fidesz szerint törvényjavaslatuk nem mondana ellent a Velencei Bizottság 2005-ös nyilatkozatának sem, amely kimondta, hogy a választást megelőző egy éven belül nem lehet módosítani a választási törvényt. Az efféle módosításokat viszont Nyitrai szerint nem tiltja a nyilatkozat. Nyitrai szerint a törvényjavaslat kétharmados támogatást igényel, ezért elfogadásához az MSZP támogatása is szükséges.

Hétfőn nem született megállapodás a parlamenti pártok között arról, hogy támogatják-e a két jogvédő szervezet törvényjavaslatát. Az MSZP, az SZDSZ és az MDF a jelenlegi formájában támogatná a szöveget, de kérték, hogy a tervezetet egészítsék ki néhány ponttal. A Fidesz viszont közölte, a jövő hétre megvitatják, hogy támogatható-e a két szervezet javaslata.

A két nemzetközi jogvédő szervezet magyarországi vezetői október elején jelentették be: ismét elővennék az átláthatóbb kampányfinanszírozásról szóló, 2006 óta többször is tárgyalt javaslatot, hogy már a 2010-es választásokon az új rendszert lehessen használni. (A javaslatról szóló részletes cikkünket itt, a pártok véleményéről szólót itt találja.)