Alányúlt az ORTT a két új rádiónak

2009.11.03. 13:23

Kedvezményt adott keddi ülésén az ORTT annak a két cégnek, amelyik a múlt héten megnyerte a Danubius és a Sláger Rádió frekvenciáját - értesült az [origo]. A Sláger frekvenciáját elnyerő FM1-nek megengedték, hogy még fél évig megtartsák másik rádiójukat, pedig a pályázat során az [origo] információi szerint vállalták, hogy erről lemondanak. A másik nyertes cégnek, az Adveniónak sem kell visszaadnia az érdekeltségébe tartozó Lánchíd Rádió frekvenciáját, igaz, ők ezt nem is vállalták a pályázat során.

Az ORTT keddi ülésén kedvezményt adtak az MSZP-s, fideszes és KDNP-s küldöttek annak a két cégnek, amelyek a múlt héten megnyerték a Danubius és a Sláger Rádió frekvenciáját - tudta meg a médiahatóság működését ismerő forrásból az [origo]. A két cég olyan kedvezményt kapott a keddi ülésen, amely ellentétben áll a győztes pályázatában vállaltak vagy a pályázati kiírás szellemiségével.

Az ORTT a múlt szerdán úgy döntött, hogy a Sláger és a Danubius Rádió november 18-án lejáró műsorszolgáltatási jogosultságát két új cég, az Advenio és az FM1 kapja hét évre. Mindkét cégnek van másik rádióban érdekeltsége: az FM1-nek a Rádiócaféban, az Adveniónak a Lánchíd Rádióban. A médiatörvény szerint egy országos műsorszolgáltatásra jogosult cégnek nem lehet egy másik rádióban is befolyásoló részesedése. Ezért az országos kereskedelmi frekvenciákért induló pályázóknak nyilatkozniuk kellett az összeférhetetlenségről, vagyis arról, hogy győzelmük esetén ezt a helyzetet megszüntetik.

Az ORTT honlapján olvasható, a rádiófrekvenciákra kiírt pályázat tartalmazza a műsorszolgáltatási szerződés tervezetét, amelyet a győzteseknek szerdán kell aláírniuk. Ebben a dokumentumban a győzteseknek arról kellene nyilatkozniuk, hogy sem ők, sem valamely részvényesük nem sérti a médiatörvény összeférhetetlenségre vonatkozó részeit.

A szerződéstervezetben hivatkozott, tulajdonról szóló rész azt írja elő, hogy "az országos műsorszolgáltatásra jogosult és az abban befolyásoló részesedéssel rendelkező nem szerezhet befolyásoló részesedést más műsorszolgáltatást vagy műsorelosztást végző vállalkozásban." Itt a törvény csak befolyásoló részesedésről szól, egy másik, a szerződés által szintén hivatkozott rész azonban általánosabban fogalmaz: az "Általános rendelkezések" szerint valaki egyidejűleg legfeljebb egy országos műsorszolgáltatás vagy meghatározott számú körzeti és helyi műsorszolgáltatás végzésére rendelkezhet jogosultsággal. Ez azt jelenti, hogy országos rádió üzemeltetése mellett a törvény szerint semmilyen más rádiót nem üzemeltethet senki.

A szerződésben az eredeti tervek szerint nyilatkoznia kell a győzteseknek, hogy a törvényben foglalt kizáró vagy korlátozó okok nem állnak fenn, és más pályázataik elfogadásával sem keletkezne ilyen helyzet.  Szintén vállalnia kellene a rádiófrekvenciák elnyerőjének, hogy "a műsorszolgáltatási szerződés fennállásának teljes időtartama alatt köteles megfelelni a törvényben meghatározott személyi feltételeknek".

Nyilatkozott, majd haladékot kért

Az FM1 már a pályázatában beadta az összeférhetetlenségi nyilatkozatot, ezt Kádár Tamás, az Est Média Group ügyvezető igazgatója korábban megerősítette az [origo]-nak. A pályázatokat csak szerdán hozzák nyilvánosságra, de az [origo] forrása szerint az FM1 nyilatkozatában azt vállalta: ha győz, visszaadja a Rádiócafé frekvenciáját. Miután a cég megnyerte a Sláger frekvenciáját, beadvánnyal fordultak az ORTT-hez, amelyre a testület információink szerint kedden rábólintott. Az FM1 a döntés értelmében 180 nap haladékot kapott a médiahatóságtól, ezalatt párhuzamosan két rádiót - köztük az egy országos frekvencián foghatót - is működtethet. Ez nem csak a médiatörvényben előírtaknak, de az FM1 által vállaltaknak is ellentmond. ORTT-s forrásunk szerint ez alatt az idő alatt a cég módosíthatja a Rádiócaféban lévő részesedését.

Az [origo] forrása szerint a másik győztes, az Advenio sem számolja fel teljesen a Lánchíd Rádióban lévő részesedését november 19-i hatállyal - azaz onnantól kezdve, hogy átveszi a Danubius frekvenciáját -, hanem olyan mértékben csökkenti azt, hogy ne kelljen visszaadnia a frekvenciát, és ezt az ORTT el is fogadta keddi ülésén. Korábban az ORTT két tagja - Majtényi László elnök és Timár János, az SZDSZ által delegált tag - kifogásolta, hogy az Advenio nem nyilatkozott pályázatában a Lánchídban lévő részesedésének felszámolásáról. Ez a pályázat szerint kötelező volt, mégsem zárták ki az eljárásból, sőt, végül megszerezte a Danubius frekvenciáját.

Timár János megerősítette az [origo] információit a keddi ülésen meghozott döntésekről. Mint mondta, teljesen abszurd a helyzet, de a frekvenciákról hozott döntéshez hasonlóan ismét teljes összehangban szavazott erről a többi pártdelegált. (Timár volt a múlt szerdán az egyetlen ORTT-tag, aki egyáltalán nem szavazott, és így nem támogatta a két cég pályázatát.) "Az Advenio nem is tett összeférhetetlenségi nyilatkozatot, így jogsértő módon kikerülte a problémát, az FM1 pedig, úgy tűnik, rájött, hogy balek volt, és utólag kér haladékot, hogy ő is hasonló módon járhasson el" - állította Timár.

"A pályázat pont arról szólt, hogy aki nagyobb jogosultságra pályázik, az a korábbit visszaadja" - mondta Timár, aki szerint az ORTT elemi érdeke lett volna, hogy a jóval nagyobb lefedettséget jelentő frekvenciát elnyerő két cég a korábbi frekvenciákat visszaadja, és ezeket újra meg lehesssen pályáztatni. Hozzátette: amikor korábban különvéleményben kifogásolta, hogy az Advenio nem tett összeférhetetlenségi nyilatkozatot, pontosan attól tartott, hogy vita bontakozik ki arról, mégis megtartanák már meglévő műsorszolgáltatási jogosultságaikat is.

Az [origo] kedden kereste Kádár Tamást, az FM1 képviselőjét, de nem sikerült elérnünk, az Advenio igazgatósági tagja, Heltai Péter pedig későbbre ígért választ kérdéseinkre.

A cikk megjelenése után, szerdán Kádár Tamás azt közölte az [origo]-val: FM1 megtette ezt a nyilatkozatot, de a pályázat egy másik részében, az ajánlatban azt is jelezték, hogy a "Rádiocafé visszaadása nem elfogadható megoldás, ezért a közös megegyezést" kérnek. A pályázat megnyerése után ezért kezdeményezték is az ORTT-nél, hogy ne kelljen azonnal lemondaniuk a már meglévő frekvenciáról, és ezt a médiahatóság kedden el is fogadta. Hozzátette, hogy maga a pályázat okozta az összeférhetetlenséget azzal, hogy a kért műsorszolgáltatási tapasztalatot meglévő rádióban lévő befolyásoló részesedéshez kötötte.

Szerdán szerződnek

Az ORTT által adott haladéknak köszönhetően a két győztessel alá tudják írni a műsorszolgáltatási szerződést, információink szerint szerda reggel 9 órakor. Majtényi László ORTT-elnök a pályázat elbírálását törvénytelennek tartja, és emiatt távozik posztjáról, illetve már az eredményhirdetés utána bejelentette, hogy nem írja alá a két országos kereskedelmi rádiós frekvencia pályázatának győzteseivel a szerződést. Úgy tudjuk, hogy ezt helyette Szalai Annamária, a Fidesz által delegált ORTT-tag fogja megtenni. (A döntést a két vesztes rádió, a Sláger és a Danubius bíróságon támadta meg.)

Szalai korábban közzétett egy párhuzamos indoklást, amelyben kifejezetten védte az összeférhetetlenség miatt támadott Adveniót. Ebben többek között arra hivatkozott, hogy a frekvencia megnyíltáig még "elégséges idő áll a nyertes pályázó rendelkezésére", hogy ezt megszüntesse. Gyuricza Péter, az MSZP által delegált ORTT-tag pedig - közvetlenül a két rádiót győztesnek nyilvánító döntés után - azt mondta az [origo] tudósítójának kérdésére: biztos, hogy a Lánchíd jogosultságát vissza fogja adni az Advenio, "mert vissza is fogjuk kérni".

Az Adveniót alig három héttel a pályázat beadási határideje előtt, szeptember 7-én jegyezték be a cégnyilvántartásba, a céget 5 millió forintos tőkével alapították. A cég kétharmad részben Nyerges Zsolt ügyvéd, egyharmad részben pedig a jobboldalinak tartott Lánchíd Rádió által alapított Lánchíd Vagyonkezelő tulajdonában van. Az FM1 egy konzorcium, az Est Média Group (EMG) és a cég tulajdonában álló Radiocafé 98.6 közös pályázatát takarja.

KAPCSOLÓDÓ CIKK