Spártai életmódot és nagy pénzeket ígérnek az új rádiók

2009.11.04. 13:22

Aláírták a műsorszolgáltatási szerződést a Sláger és a Danubius Rádió helyén induló két új rádió, a Neo és a Class képviselői. A Neo spártai gazdálkodást és rengeteg közéletí műsort ígér, a zenék harmada magyar lesz. A Class inkább a régebbi magyar slágerekből válogat, de lesz olyan műsor is, amelyben a hallgatók megoszthatják gondolataikat ismert emberekkel. Az ORTT fideszes tagja reméli, hogy nagyon fognak örülni a hallgatók.

"Bízom abban, hogy a magyarországi rádióhallgatók örülni fognak az induló rádióknak" - mondta Szalai Annamária, az ORTT Fidesz által delegált tagja, miután szerda délelőtt aláírták a Sláger és a Danubius Rádió frekvenciáját elnyert két új rádióval a hét évre szóló műsorszolgáltatási szerződést.

A szerződéseket az ORTT részéről Szalai Annamária írta alá, mivel erre a médiahatóság távozó elnöke, Majtényi László nem volt hajlandó. Majtényi a pályázat elbírálását törvénytelennek tartja, emiatt távozik posztjáról november végén. A szerződést az Advenio nevében Pakots Zsolt vezérigazgató írta alá, míg az FM1-et Kádár Tamás képviselte. Az ünnepélyes aláíráson Szalain kívül az ORTT részéről két tag jelent meg: az MSZP által delegált Gyuricza Péter, és a KDNP küldötte, Tirts Tamás.

Hétszer több közszolgálat

A szerződések aláírása után - bizonyos személyes adatok kivételével - nyilvánosságra hozta az ORTT a rádiópályázatra benyújtott anyagokat. "Neo FM - Hallgassuk meg egymást" - ezzel a szlogennel fogja köszönteni a hallgatókat november 19-től a Sláger Rádió eddigi sávján a pályázaton győztes FM1 konzorcium új rádiója. Pályázatukban azt írták, a rádió alapvető jellegzetessége a "zenei info-tainment" lesz, ugyanis nemcsak a közéleti szórakoztató, de az információs programokra is nagy súlyt fektetnének. Ahogy az már korábban kiszivárgott, a Neo rádiót indító FM1 jóval több, heti 710 perc közszolgálati és kulturális műsort vállalt, míg ez az Advenio által tervezett Class rádiónál csak 100 perc.

A magyar zene aránya a Neóban 35 százalék, és 10 százalékban sugároznának két évnél nem régebbi magyar zeneszámokat. A közszolgálati műsorok a teljes műsoridő 30,5 százalékát teszik ki. A műsortervük a pályázat szerint a következőképpen alakul: hétköznap a reggel egy magazinműsorral indul, majd 9.30-tól 16 óráig zenei műsor következik. Délután újabb magazinműsort sugároznak, majd ezt este 18 órától az Estkultúra elnevezésű, saját meghatározásuk szerint országos kulturális programajánló követi, míg az éjszaka többnyire a zenéé.

"Nekem bejön"

"Class rádió - nekem bejön" - hangzik a másik induló új kereskedelmi rádió szlogenje. A Danubius sávját átvevő rádió - amely a pályázaton Advenióként indult - szintén 35 százalékban fog magyar zenét játszani, de kevesebb, feleannyi lesz a két évnél nem régebbi magyar zene aránya. Napi 10 percben "Vákuum - töltsd ki te a teret!" címmel indítanak riportműsort, mint írják, ebben civil szerveződésekről számolnának be, "azokról, akik közösséget építenek". Porond néven, szintén tíz percben kulturális műsort ígérnek, de sportmagazin is lesz Sporttáska címmel.

A Class rádió - a pályázata szerint - az internet világában élőket is megcélozza a Blue skype című műsorral. Ebben elsődlegesen a zenei élet ismert alakjával vennék fel a kapcsolatot a hallgatók interneten (msn-en, chaten, skype-on) keresztül, és így "megoszthatják gondolataikat" velük.

Az Advenio szerda délután tartott sajtótájékoztatót az új rádióról, ezen Csiszár Jenő, egykori rádiós műsorvezető - jelenleg a cég tanácsadója - elmondta: kultúrát közvetítő, a 15 és 60 év közötti korosztályt megcélzó kereskedelmi zenei adó lesz a Class FM. Az elmúlt 12 év hagyományainak vállalható részeit viszik tovább, az európai kereskedelmi rádiózás elemeit "beépítve, nem magyarítva" - mondta Csiszár. Az MTI szerint azt nem árulták el, feltűnik-e náluk valaki a most működő országos kereskedelmi rádiók ismert műsorvezetői közül.

A Neo spártai gazdálkodással számol, a Class hamar beérné elődjét

Az Adveniót és az FM1-et is azzal támadták a pályázat során, hogy irreális üzleti tervet nyújtott be, Majtényi László ORTT-elnök ezért kizárásukat is indítványozta. A szerződés aláírásával nyilvánossá vált pályázatokban a korábban már kiszivárgott adatok szerepelnek: az Advenio évi 700 millió forintot, az FM1 355 milliót kínált a 2011 közepéig tartó időszakra, majd az ezt követő időre - a 200 milliós alapösszegen felül- nettó árbevételének 55, illetve 50 százalékát. Így mindkét rádió nagyon magas pontszámot kapott, mivel ajánlatuk jóval meghaladta a többi pályázóét.

Az FM1 ugyanakkor azt is kifejti pályázatában: a hirdetési árbevételek nagyarányú visszaesésére számít, arra, hogy 2008 őszén "hosszú időre véget ért a rádiók "gondtalan élete". Éppen ezért tervük a "műsorkészítési költségek minimalizálása", a költség egy évben sem haladja meg a 1,5 milliárd forintot. Szerintük "ez a spártai költségstruktúra" biztosítja az optimális működést, így arra számítanak, hogy "az ORTT évről évre növekvő díjat könyvelhet majd el, 2013-tól egymilliárdot meghaladó összeget".

A költségoptimalizálásnak a másik eszköze az FM1 pályázata szerint a sales house-modell (erről korábbi cikkünkben olvashat). "Ez teszi lehetővé, hogy az ORTT számára igen kedvező árbevétel-megosztási arányt tudjunk biztosítani, pályázatunk sikeressége érdekében" - olvasható a szövegben.

Az Advenio üzleti tervében azt tűzi ki célul, hogy "megfelelő stratégiával és műsorokkal már rövid távon elérhető a Danubius hallgatottsága és reklámbevétele". Az FM1-től teljesen eltérően abból indulnak ki, hogy a rádiós reklámpiac nem csökken számottevően.

KAPCSOLÓDÓ CIKK