A negyven fokos hőingadozás és az extrém hideg miatt ötször több kátyút kell kerülgetni a budapesti utakon, mint ősszel. Az ország mintegy 30 ezer kilométeres közúthálózatán naponta többezer kátyú keletkezett az ünnepek előtt. Az autósok helyzetét tovább nehezíti, hogy csak jó időben lehet kátyúzni, amíg csapadékos és hideg az idő, marad a toldozás-foltozás.

Ötször annyi kátyú keletkezett a hideg idő miatt a budapesti utakon, mint ősszel. Horti Zsófia, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF Zrt.) sajtószóvivője az [origo]-nak azt mondta, a cég által felügyelt fő -és tömegközlekedési útvonalakon, szemben a mínuszok előtti, körülbelül száz kátyúval most 4-500-at számoltak munkatársaik. A fő -és tömegközlekedési utak a főváros valamennyi útjának egyharmadát teszik ki, a többi út állapotáért az önkormányzatok felelnek.

Naponta többezer kátyú keletkezett az ünnepek előtti fagyok miatt a mintegy 40 Celsius-fokos hőingadozás hatására a Magyar Közút Zrt. által üzemeltetett közúthálózaton - közölte a társaság kedden az MTI-vel. A társaság közleményében azt írta: rendkívüli módon nőtt a kátyúk száma a mintegy 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton.

A kátyúkat az okozta, hogy a mínuszok előtti enyhe időben sok csapadék hullott, amely beszivárgott a repedésekbe és miután 0 fok alá csökkent a hőmérséklet, szétnyomta az aszfaltot. Az FKF Zrt. szóvivője azt mondta, minél hidegebb az idő, annál rosszabb a helyzet, ráadásul idén, decemberben a csapadék és a hideg szinte egyszerre érkezett.

Az útellenőrök most a szokásosnál is többször járják végig az állami közúthálózatot, és a 77 üzemmérnökség 3300 embere dolgozik azért, hogy amíg az időjárás ezt engedi, a lehető legtöbb kátyút kijavítsák.

Az FKF Zrt. munkatársai is folyamatosan dolgoznak, ugyanakkor Horti szerint nehezíti a helyzetet, hogy javítási munkákat csak fagypont feletti hőmérsékleten, száraz időben lehet végezni, ilyen idő viszont a héten várhatóan csak keddig lesz. Ideiglenes toldozásra az úgynevezett hideg aszfaltot használják, de azt később ki kell cserélni végleges megoldásra. Mint mondta, a kátyúkat jó minőségű, rendszeresen karbantartott utakkal lehetne kivédeni, illetve azzal, ha az utakat alulról fűtenék.

Az utak síkosság-mentesítésére használt só tovább rontja a helyzetet - mondta az [origo]-nak korábban Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője. A só ugyanis amellett, hogy korrodálja az utak, hidak, felüljárók vasszerkezetét, a repedéseken a talajba szivárogva kátyúkat okoz és ha eléri a föld alatt húzódó közműveket, a vezetékek megrepedezéséért, így hosszú távon az útépítésekért is felelős.

Az idén az év első hónapjaiban volt hasonlóan szélsőséges időjárás, akkor a mostanihoz hasonló számban keletkeztek kátyúk. December közepéig mintegy 700 ezer kátyút szüntetett meg a közútkezelő, csaknem 6 milliárd forint ráfordítással.

Sok helyen táblákkal hívják fel a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra, amíg a javítást el tudják végezni. A közútkezelő közleményében azt írta, hogy nem kint felejtett táblákról van szó, hanem arról, hogy a biztonságos közlekedés érdekében sebességkorlátozásra van szükség. Horti szerint kátyúk bárhol előfordulhatnak, ezért mindenhol - de különösen a mellékutakon - körültekintően kell vezetni.