Nincs más út, mint hogy a BKV ezt a szerződést felbontsa, és új pályázatot kell kiírni - mondta György István főpolgármester-helyettes kedden, az MTV reggeli műsorában, amikor az Alstom metrókocsik sorsáról kérdezték. A 2-es metró vonalára (és később a 4-es metróra) gyártott kocsik nem kapták meg a típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), a francia gyártó fellebbezését jogerősen elutasították.
A 4-es metró szerelvényei csak akkor kaphatnának típusengedélyt, ha a 2-es vonal járművei már megkapták. György István szerint az új pályázat kitolja a határidőt, és kétségessé teszi, hogy 2015 végéig - ez a határideje a támogatás elszámolásnak az Európai Unió felé - be lehet-e fejezni a metrót. A 4-es metró részben uniós támogatásból épül, és ha nem sikerül a határidőig beszerezni az új járműveket, azok költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak kellene viselnie.
György idézte Tarlós István főpolgármestert, aki azt mondta: mindenképpen be szeretné fejezni a 4-es metrót, legalábbis a jelenleg épülő szakaszát. Ez alól Tarlós szerint egy eset lehet kivétel, "ha a metró saját magát állítja le". A főpolgármester-helyettes szerint "rendkívül feszített tempóban" talán meg lehet menteni az uniós támogatást, de "újabb viharfelhők vannak". A korábban, 11 szabálytalanul megkötött szerződés miatt (erről korábbi cikkünkben olvashat) a támogatásból elvont 53 milliárd forinton túl újabb szabálytalansági eljárás van folyamatban Brüsszelben, ami "újabb milliárdokat kivonhat a rendszerből". György szerint ma még nem látszik, hogy hogyan lehet megoldani a metró finanszírozását.
A BKV és az Alstom 2006. május 30-án írták alá a szerződést 37 metrószerelvényre, 65 milliárd forintba értékben. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot. A 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától kellett volna leszállítani, de az első két kocsi csak nyolc hónappal később érkezett meg Budapestre. Az Alstom azzal magyarázta a késést, hogy késve, 2007 augusztusában kapta meg az úgynevezett előzetes típusengedélyt az NKH-tól, így csak ekkor tudta elkezdeni a prototípus gyártását.
Bár a sorozatgyártást csak a végleges típusengedély birtokában szokták megkezdeni, az Alstom saját felelősségére legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 járművet. A kötelező tesztelés során azonban számos probléma merült fel a szerelvénnyel kapcsolatban. A francia gyártó azért nem kapta meg a típusengedélyt, mert a szerelvények fékrendszere nem felel meg a magyar szabványnak. Az Alstom hiába kérte, hogy derogációt kapjon, a hatóság ezt nem engedélyezte.