Jogsértő módon lett a Classé a Danubius frekvenciája a bíróság szerint

2010.01.05. 12:25

Jogsértőnek találta a Fővárosi Bíróság a Sláger és a Danubius Rádió frekvenciájára kiírt ORTT-pályázatot. Keddi, nem jogerős ítéletében a bíróság azért adott igazat a Danubiusnak, mert a médiahatóság nem zárt ki a pályázatból egy olyan indulót, amelyik megszegte a szabályokat. Később ez a pályázó szerezte meg a Danubius frekvenciáját hét évre. Szalai Annamárai fideszes ORTT-tag szerint viszont csak egy kérdésben adott igazat a bíróság a Danubiusnak, ez ellen pedig fellebbezni fognak.

Jogsértő volt az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) két országos rádiófrekvenciára kiírt pályázata, amelynek eredményeként a Sláger Rádió helyett a Neo FM, a Danubius Rádió helyett pedig a Class FM kapott műsorszolgáltatási jogosultságot - mondta ki keddi, nem jogerős ítéletében a Fővárosi Bíróság.

Az ORTT egyik névtelenséget kérő munkatársa az [origo]-nak megerősítette, hogy részben a Danubiusnak adott igazat a bíróság, amiért az ORTT nem zárta ki a Class FM-et üzemeltető Adveniót, pedig az nem csatolt egy kötelező nyilatkozatot a pályázati anyagához.

Pakots Zsolt, a Class FM rádiót üzemeltető Advenio Zrt. vezérigazgatója az MTI kérdésére annyit mondott, hogy miután első fokú, nem jogerős ítéletről van szó, ezért azt egyelőre nem akarják kommentálni.

A Sláger és a Danubius műsorszolgáltatási szerződése november 18-án járt le, a két frekvenciára kiírt pályázaton a médiahatóság - az MSZP, a Fidesz és a KDNP által delegált tagok szavazatával - október 28-án két új céget hirdetett ki győztesként: a Danubius frekvenciáját a Class FM néven rádiót indító Advenio kapta, míg a Slágerét a Neo FM néven működő FM1 konzorcium. A Danubius - ahogy két másik pályázó is - ez után indított pert az ORTT ellen.

Az ORTT elnöke, Majtényi László már korábban törvénytelennek nevezte a pályáztatást, többek között azért, mert az Advenio a pályázatához nem csatolta az úgynevezett összeférhetetlenségi nyilatkozatot. A médiatörvény előírja, hogy egy országos műsorszolgáltatásra jogosult cégnek nem lehet egy másik rádióban is befolyásoló részesedése. Ezért az országos kereskedelmi frekvenciákért induló pályázóknak nyilatkozniuk kellett az összeférhetetlenségről, vagyis arról, hogy győzelmük esetén ezt a helyzetet megszüntetik.

Az Adveniónak részesedése volt a jobboldalinak tartott Lánchíd Rádióban, de a médiatörvényben és a pályázatban is szereplő előírás ellenére egyáltalán nem nyilatkozott arról, hogy ezt az összeférhetetlenséget meg fogja szüntetni. Miután pedig győzött, úgy módosította a Lánchíd Rádióban meglévő részesedését, hogy - bár november 19-i átvette a Danubius frekvenciáját - mégse kelljen visszaadnia a Lánchíd műsorszolgáltatási jogát. Az ORTT ezt november 3-i ülésén el is fogadta, ahogy a másik győztes, az FM1 konzorcium is haladékot kapott arra, hogy a hozzá tartozó Radiocaféban rendezze az összeférhetetlenség kérdését (erről részletesen itt olvashat).

Névtelenséget kérő ORTT-s forrásunk szerint a Danubius keresetében több követelés is szerepelt, de a bíróság keddi ítéletében csak ezek egy részében döntött a rádió javára. Szerinte a bírósági ítélet nem jelenti azt, hogy a novemberben elindult két rádióval felbontanák a szerződést.

Az ítélet pontos tartalmáról egyelőre keveset tudni, mivel egyik fél sem hozta nyilvánosságra a szöveget. Szalai Annamária, az ORTT Fidesz által delegált tagja az ítélethozatal után kiadott közleményében a Danubiust nevezi pervesztesnek, amiért a rádió kérelmeit "egyetlen kivétellel elutasították", bár az ítélet ismerete nélkül megállapíthatatlan, hogy miről ír közleményében Szalai.

Szalai azt közölte, hogy fellebbezni fognak az ítélet azon része ellen, amelyben a Danubiusnak adtak igazat. Gyuricza Péter, a szocialista delegált ezzel szemben azt mondta az MTI-nek, hogy meg kell várni az ítélet írásba foglalását, majd azt követően lehet eldönteni, hogy mi legyen a következő lépés.

Az ORTT a pályáztatás során egy indulót, a mindkét frekvenciánál próbálkozó Zene Rádió zárta ki arra hivatkozva, hogy irreális üzleti tervet nyújtott be. Miután megvalósíthatatlan üzleti terve miatt így a Zene Rádiót kizárták a versenyből, Majtényi László ORTT-elnök, illetve Timár János, a testület SZDSZ által delegált tagja azt állították, hogy hasonlóan irreális pályázatuk miatt más pályázatokat is ki kellett volna zárni. Később derült ki, hogy a két győztes pályázatát tartották irreálisnak, az Adveniónál pedig a nyilatkozat elmulasztását is kifogásolták.

KAPCSOLÓDÓ CIKK