Ha a hétfő késő esti egyeztetések sem vezetnek eredményre, kedden nulla órától határozatlan idejű sztrájkba lép a BKV szakszervezeteinek többsége. Az éppen úton lévő járművek - főként éjszakai buszjáratok és néhány HÉV - befutnak a végállomásra, de új járatok már nem indulnak. A sztrájk már csak akkor kerülhető el, ha este 10 óráig a munkáltató olyan ajánlatot tesz, ami elfogadható - jelentette be Nemes Gábor, a CINASZ Szakszervezet elnöke, a sztrájkbizottság szóvivője.
A BKV-buszok teljesen leállnak, a villamosok és a trolibuszok közlekedése bizonytalan lesz a BKV-sztrájk ideje alatt. Csak az alvállalkozók által működtetett 26 vonalon közlekednek majd buszok - mondta Bartha Pál, az elégséges szolgáltatásról tárgyaló bizottság elnöke. Arról, hogy mi közlekedik majd kedden és hogy fog a főváros működni a sztrájk idején, ebben a cikkünkben olvashat.
Nemes az [origo]-nak azt mondta, az autóbusz üzemágban szinte száz százalékos lesz a munkabeszüntetés, valószínűleg csak az alvállalkozók által működtetett buszjáratok közlekednek majd. Gelencsér László, a BKV Liga-Munkástanács Szövetség elnöke, a BKV sztrájkbizottságának képviselője a hétfői sajtótájékoztatón azt mondta: az alvállalkozók az összes buszszolgáltatás 3 százalékát tudják majd ellátni mintegy 200 busszal.
Közel teljes sztrájkra számítanak a villamosvonalakon is. A trolibusz, a HÉV és a metró esetében pedig részleges lesz a munkabeszüntetés. Szűcs János, a Független HÉV Szakszervezet elnöke szerint a sztrájk elsősorban a szentendrei és a ráckevei vonalat érinti majd. Gelencsér szerint a HÉV-ek fele nem fog közlekedni.
Lengyel István, a Metró Szakszervezet alelnöke szerint kedden minden járművezető felveszi a munkát, így a metróvonalakon sztrájk esetén is zavartalan lesz a közlekedés. A Budapesti Trolibuszközlekedési Dolgozók Szakszervezete is azt közölte, hogy korábbi döntésük alapján nem sztrájkolnak, és ezt javasolják a kollegáiknak, mert elsősorban tárgyalásos uton kivánják rendezni a vitás kérdéseket.
Nincs megállapodás
A délelőtti tárgyaláson szó volt a sztrájk idején szükséges, még elégséges szolgáltatásról, de nem született megállapodás. A BKV korábban azt javasolta, hogy csúcsidőben a járatok 90 százaléka induljon el a sztrájk idején is. Ezt a szakszervezetek elutasították, és azt javasolták, hogy csak az alvállalkozók által működtetett mintegy 130 busz közlekedjen. A metró-, a HÉV- és a trolibusz-közlekedésben azonban nem lenne fennakadás.
A BKV szakszervezetei azért hirdettek sztrájkot, mert nem sikerült megállapodniuk az új kollektív szerződésről. Földényi György, a sztrájkbizottság elnöke szerint a hétfő reggeli megbeszélésen sem közeledtek az álláspontok, emiatt a keddre meghirdetett sztrájk egyre elkerülhetetlenebbnek látszik.
A reggeli tárgyalásokon a szakszervezetek megerősítették azt a vasárnapi ajánlatukat, hogy a kollektív szerződésben szeretnék rögzíteni azt a 3 százalékos egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulást, amelyet a BKV - a cég ajánlata szerint - a bér jellegű kiadások között adott volna meg a dolgozóknak. A délutáni egyeztetésen pedig a cég vezetése visszatért az eredeti ajánlatához, amit az érdekképviseletek nem tudtak elfogadni. Ezzel ugyanis egy olyan unós jogszabályt is figyelmen kívül hagynak, ami a pihenőidőket szabályozza - mondta Nemes Gábor.
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója a reggeli egyeztetést követően azt mondta: továbbra sem tudják elfogadni az érdekképviseletek ajánlatát. A 3 százalékos hozzájárulást a bér jellegű kiadások között szerepeltetnék és arról évenként, a bértárgyalásokon egyeztetnének, az év végi 45 ezer forintos ajándékutalványra pedig a BKV-nak nincs fedezete.
Ombudsman: Nem megfelelő az emberek tájékoztatása sztrájk idején Szabó Máté úgy látja, továbbra sem szabályozott az állampolgárok tájékoztatása egy esetleges sztrájk alatt, ráadásul nincs megoldás a munkabeszüntetés idején nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékének megállapítására - közölte az ombudsman hivatala kedden. "Minden ilyen információ közérdekű adatnak minősül, amelyet a közfeladatot ellátó szervnek haladéktalanul nyilvánosságra kell hoznia, mert jelentősen befolyásolja, milyen mértékben érvényesülhet az egyén szabad mozgáshoz való joga" - írta az ombudsman. Szetine ezeket az adatokat azonnal nyilvánosságra kell hozni. Az állampolgári jogok biztosa korábban azt javasolta az igazságügyi és rendészeti miniszternek, hogy gondoskodjon olyan jogszabály megalkotásáról, amely a közszolgáltatás megrendelőjét és a közszolgáltatót kötelezi, hogy szerződésük tartalmazza a sztrájk esetére vonatkozó tájékoztatási kötelezettséget. A biztos már korábban is javasolta a BKV vezetőjének, hogy ezt a kötelezettséget tegye az üzletszabályzat részévé - olvasható a közleményben. |
Munkalassítás már volt
A szakszervezetek a múlt héten már tartottak egy kis ízelítőt abból, hogy mi vár az utasokra a sztrájk idején: hivatalosan ugyan nem szüntették be a munkát, de a szokásosnál jóval több busz meghibásodását jelezték, illetve lassabban vették át reggelente a járműveket, ami komoly késéseket és járatkimaradásokat okozott. A BKV szerint ez egy illegális sztrájk volt - két buszsofőrt és egy szerelőt el is bocsátottak -, míg az érdekképviseletek szerint ők csak betartották a szabályokat.
A január 1-én lejárt kollektív szerződés szerint a sofőröknek minden műszak előtt 20 percük volt átvenni a buszokat, vagy jelenteni a meghibásodást. Mivel a szerződés lejárt, ilyen kötelezettség már nem terheli a sofőröket. Nemes Gábor korábban az [origo]-nak azt mondta, a szabályzat szerint a sofőröknek minden reggel közel 65 dolgot kell ellenőrizniük a buszokon. A szakszervezet szerint más előírás hiányában mindegyikre egy-egy percet kell szánni (erről részletesen itt olvashat).
A vasutasok is sztrájkolnak
Az esetleges BKV-sztrájkkal egy időben sztrájkba lép a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) is - közölte a vasúti szakszervezet. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn jelentette be, hogy határozatlan idejű, országos szolidaritási sztrájkot hirdetnek, azt ugyanakkor még nem lehet tudni, hogy mikortól. Gaskó elkézelhetőnek tartja, hogy már keddtől beszüntetik a munkát, de mindenképpen a BKV dolgozóinak tervzett sztrájkja alatt szervezik saját munkabeszüntetésüket. A főként a Budapest környéki vasúti közlekedést érinti majd, de a munkabeszüntetés hatással lesz az ország egész vasúti közlekedésére.
Nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásról VDSZSZ és a MÁV között a sztrájk idejére a hétfő délutáni egyeztetésen - közölte a MÁV Zrt. a tárgyalást követően. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a hétfő délutáni tárgyaláson a MÁV-START a budapesti elővárosi vonalakon csúcsidőszakokban reggel 5 órától 8 óráig, valamint délután 15 órától 19 óráig 3-4 pár vonatot közlekedne, a 22 óra után pedig további 1 pár vonatot indítana a VDSZSZ sztrájkra alatt. A többi, nagyobb utasforgalmú vonalakon reggel és este 2-2 pár vonat járna, a kisebb forgalmú vonalakon 2-3 pár közlekedne egész nap. Ez 595 vonat közlekedését jelentené. Halasi Zoltán, a VDSZSZ ügyvezetője az egyeztetés után az MTI-nek elmondta, hogy a szakszervezet túlzónak tartja a MÁV ajánlatát, ezért nem fogadták el.
A főváros vezetése a sztrájk lemondására és a tárgyalások folytatására kéri a szakszervezeteket - mondta a főpolgármesteri kabinet hétfői ülése után Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója. Nyáry szerint a főváros vezetése tisztában van azzal, hogy a társaság dolgozói rendkívül nehéz és a város számára nélkülözhetetlen munkát végeznek, de a korábbi fizetést és juttatásokat a gazdasági válság idején csak megőrizni lehet, emelésre nincs lehetőség.
A BKV szakszervezetei legutóbb 2008 tavaszán léptek sztrájkba: április 7-én félnapos, 18-án pedig 24 órás munkabeszüntetést tartottak. Az érdekképviseletek akkor a cégvezetés által tervezett elbocsátások és a járatritkítások ellen tiltakozott, illetve azt követelték, hogy az önkormányzat és a kormány nyújtson garanciát a BKV finanszírozási problémáinak megoldására.