Elérte a Rákóczi teret a 4-es metró fúrópajzsa

2010.01.13. 11:30

Megérkezett a Rákóczi téri állomásra a 4-es metró déli fúrópajzsa szerdán. A projektigazgató szerint elképzelhető, hogy a tervezettnél hamarabb sikerül befejezni a pajzsos alagútépítést.

Elérte a Rákóczi téri állomást a 4-es metró déli fúrópajzsa szerda délelőtt a fővárosban. A fúrópajzs másfél hónapos munkával vágta keresztül magát a Kálvin tér és a Rákóczi tér közötti 700 méteres szakaszon. A Rákóczi téri megállóban Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója azt mondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül tette meg a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa az utat a Kálvin térről. Az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést.

Klados szerint "pesti viszonyok között szép teljesítmény", hogy csak 3-4 milliméteres épületsüllyedést lehetett tapasztalni. Szerinte ha az alagútépítés ebben az ütemben halad tovább, akkor elképzelhető, hogy az év vége helyett már nyár elejére sikerül a pajzsos alagútépítést befejezni. Klados azt mondta: jól halad a Gellért téri átkötő alagút építése is.
    
A projektigazgató közölte azt is, hogy az eddig tapasztalt talajviszonyokra kell számítani a pajzs további útja során is - a mostani Nagykörút régen egy Duna-ág volt, emiatt homokosabb, folyósabb a talaj -, ebben csak a Keleti pályaudvarhoz közeledve lesz változás, akkor ugyanis a pajzs közel lesz egy viszonylag magas víztartalmú homokos agyagréteghez. Akkor adódhatnak problémák Klados szerint, de bízik benne, hogy a pajzs gond nélkül eléri a Keleti pályaudvart.
    
Klados azt mondta: a pajzs az ütemterv szerint hat hetet töltene a Rákóczi téri állomáson. Ezalatt "áttolják" a pajzsot az állomás másik oldalára, valamint elvégzik a szükséges javításokat. Klados szerint azonban a fúrópajzs a hat hét letelte előtt elindulhat a Népszínház utcai megálló felé.
   
A DBR Metró Projekt Igazgatóság sajtóanyaga szerint várhatóan január végéig megérkezik a Rákóczi téri állomásra az északi fúrópajzs is. A déli pajzs - amely november közepén indult a Kálvin térről - átlagosan naponta 15 métert haladt előre a Kálvin tér-Rákóczi tér közötti szakaszon. A pajzs már karácsony előtt megközelítette a Rákóczi téri állomást, de biztonsági okokból, illetve az ünnepekre való tekintettel csak az új évben haladt tovább.
   
A két pajzsnak át kellett haladnia a 3-as metró alagútjai fölött. Volt olyan rész, ahol mindössze másfél méter volt a régi és az új metró alagútjai között. Kockázatot jelentett az is, hogy a műemléki védelem alatt álló Magyar Nemzeti Múzeum, illetve a Magyar Rádió épülete mellett is el kellett haladniuk. Az északi pajzs várhatóan január végén éri el a Rákóczi teret. A DBR szerint az ősszel készült ütemterv alapján 2010 augusztusában, illetve októberében érik el a pajzsok a Baross teret.
   
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Négy évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK