Mérnök nélkül maradhat a 4-es metró építése

Vágólapra másolva!
Leállhat a 4-es metró építése, amennyiben lebonyolító mérnök nélkül marad a beruházás. Erre amiatt kerülhet sor, mert a Közbeszerzési döntőbizottság elutasította a jelenlegi lebonyolító mérnököt alkalmazó Eurometróval kötendő szerződéshosszabbítást.
Vágólapra másolva!

Műszaki ellenőrként is dolgozó lebonyolító, vagy úgynevezett FIDIC mérnök nélkül maradhat a 4-es metró építése áprilistól, miután március végére elfogy a pénz a feladattal eddig megbízott cég fizetésére.

Az céget - az Eurometro-t - újra meg akarták bízni a feladatokkal, de a Közbeszerzési döntőbizottság korábban elutasította a szerződésmódosítást és új, nyílt közbeszerzési pályázat kiírását írta elő. A BKV 4-es metróért felelős cége, a DBR szerint nem lehet új céget megbízni a feladatokkal, mert csak az Eurometro szakemberei ismerik az építkezést. Lebonyolító mérnök hiányában a munkákat le kellene állítani.

Korábban ötmillió forintos bírságot rótt ki a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKV 4-es metró építéséért felelős cégére, a DBR-re. Egy olyan cégnek akartak 3 és fél milliárdot fizetni mérnöki tanácsadásért, amely már megkapta a pénzét, 7 milliárd forintot. A tanácsadó cégnek azért akartak újra megbízást adni és fizetni, mert az építkezés csúszása miatt a rájuk szánt pénz elfogy, de továbbra is szükség van a munkájukra és ők ismerik a feladat elvégzéséhez szükséges műszaki adatokat.

A DBR csütörtöki közleménye szerint lebonyolító mérnök hiányában le kellene állítani a munkát. Nem lesz ugyanis, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy a munkák minőségét és biztonságát ellenőrzi. A megbízó DBR - a projekt megvalósításának érdekében - jelen esetben vagy "törvényt sért, vagy szerződést szeg". Mivel egyik sem vállalható, a DBR a BKV vezetésével, a Fővárossal, valamint a finanszírozásban szintén részt vevő kormány megfelelő szerveivel együtt vizsgálja a jogi és szerződéses lehetőségeket, a döntésnek azonban még márciusban meg kell születnie.

A DBR szerint a kötelező mérnökszervezet hiánya, és emiatt a munkák felfüggesztése veszélybe sodorhatja a teljes, 181 milliárd forintos uniós támogatást. Az ügy előzményei majd egy évre nyúlnak vissza, de eddig nem sikerült megoldást találni a problémára, egy nyílt közbeszerzési eljárást pedig már lehetetlen áprilisig lebonyolítani. A projekt jelenlegi - 60% feletti - készültsége mellett a munkák felfüggesztésének a beruházás továbbvitelére beláthatatlan szerződéses és többletköltség következményei lehetnek - olvasható a DBR közleményében.