Vágólapra másolva!
A pártok eddig csaknem 400 millió forintot költöttek a választási kampányra - derül ki három civil szervezet adatiaból, amelyek folyamatosan nyomon követik a kampány költségeit. Eddig az MSZP költött a legtöbbet, mintegy 160 millió forintot, de a Fidesz is túllépte a 100 milliót.
Vágólapra másolva!

Csaknem 400 millió forintot költhettek eddig a választási kampányban a parlamenti pártok, a Jobbik és az LMP - ez derült ki 3 civil szervezet adataiból. A Transparency International, a Freedom House és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet döntött úgy, hogy a mostani kampányban folyamatosan nyomon követik, hogy a pártok mire és mennyit fordítanak. A számokat a www.kepmutatas.hu internetes oldalon hozzák nyilvánosságra, ahol a pártok költése egyenként és összesítve is megtalálható.

Az eddigi adatok szerint mostanáig az MSZP fordította a legtöbbet a kampányra, csaknem 160 millió forintot. A Fidesz több mint 100, az MDF több mint 67, a Jobbik pedig több mint 46 millió forintot költött eddig a becslések szerint. Az LMP körülbelül 24 millió forintnál tart.

Civil szervezetek már a 2006-os választási kampányban is igyekeztek nyomon követni, hogy a pártok mire és mennyi pénzt fordítanak. Becsléseik szerint a 386 milliós költési plafont ugyanis többszörösen túllépik.

A Transparency International, a Freedom House és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet kidolgozott egy kampányfinanszírozási reformot, amiről az érintett parlamenti pártokkal is egyeztettek. Javaslataik között szerepelt, hogy 1 millióról 5 millióra emelnék a képviselő-jelöltek költési limitét, de korlátoznák a beérkezett adományokat. Az akkori elképzelések szerint minden pártnak vezetnie kellene egy kampányszámlát, amelyen a kiadásait és bevételeit is feltűnteti. Ez a terv azonban nem valósult meg - mondta sajtótájékoztatón Alexa Noémi, a Transparency International ügyvezető igazgatója.

A civilek úgy döntöttek, hogy a mostani kampányban folyamatosan figyelik, hogy melyik párt mire és mennyit költ. Nyílt adatbázisokból dolgoznak és figyelik a különböző méretű rendezvényeket - a lakossági fórumoktól kezdve az akár több ezres nagygyűlésekig - a rádiós és televíziós spotokat, a nyomtatott anyagokat vagy épp a választók telefonos megkeresését.

Majtényi László, az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet elnöke a tájékoztatón arról beszélt, hogy becsléseik szerint a mostani kampány "lanyhább" lehet a négy évvel ezelőttinél, mert nincs olyan kiélezett verseny. Vannak azonban szerinte új kihívások, itt a Jobbik megjelenését említette.