Vágólapra másolva!
Hónig Péter bejelentése szerint felfüggesztették a közlekedési hatóság légügyi osztályának igazgatóját - derült ki az MR1 Kossuth Rádió reggeli műsorából. A hatóság nem járt el jogszerűen az izraeli repülőgépek március 17-i berepülésénél, mert nem kérte a polgári és a katonai titkosszolgálatok jóváhagyását. A hatóság további négy munkatársa ellen fegyelmi eljárást indítottak.
Vágólapra másolva!

"Felfüggesztették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) légügyi osztályának igazgatóját, négy munkatárs ellen pedig fegyelmi eljárást indítottak az izraeli gépek március 17-i berepülésével kapcsolatban" - mondta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter szerdán az MR1-Kossuth Rádió reggeli műsorában. Hónig Péter megismételte azt, amit a honvédelmi bizottság keddi rendkívüli ülésén mondott: a hatóságok nem tartották be a szabályokat az engedélyezéskor, de az ország biztonságát nem veszélyeztette a légi gyakorlat.

A közlekedési miniszter kedden a parlamenti szakbizottság előtt már elismerte, hogy a hatóságok nem jártak el szabályszerűen, amikor az izraeli gépek múlt héten berepültek Magyarországra, a közlekedési hatóság az engedély kiadása előtt nem kérte ugyanis a polgári és a katonai titkosszolgálatok jóváhagyását.

Április 1-jég tart a belső vizsgálat az izraeli repülőgépek múlt heti berepülésével kapcsolatban - közölte Hónig Péter közlekedési miniszter az MTI-vel szerdán a kormánykabinet ülését követően. Azt mondta, hogy szabálymódosítások szükségességét állapították meg a nemzetbiztonsági kabinet által kezdeményezett vizsgálat nyomán.

A miniszter elmondta még: a belső vizsgálattal párhuzamosan fut a nemzetbiztonsági kabinet által múlt pénteken kezdeményezett vizsgálat. Ezzel kapcsolatban közölte, a kormánykabinet szerdai ülésén Iváncsik Imre államtitkár nyújtott be jelentést, és kabinet úgy döntött, hogy módosítani kell az érintett szabályokat, valamint "intézkedéseket kell hozni a személyi felelőség körében".

Vágó József, a Légiközlekedési Igazgatóság vezetője ezt azzal magyarázta, hogy a vonatkozó kormányrendelet betarthatatlan, és a szabályozás megszületése óta, vagyis hat éve nem is tartják be. "Az a gyakorlat alakult ki, hogy csak a nemzetbiztonsági kockázatot jelentő kérelmeket küldik meg jóváhagyásra a szolgálatoknak" - tette hozzá.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter is azt mondta az ülésen: teljesen egyértelmű, hogy nem tartották be a jogszabályokat ennél az eljárásnál. "A tárca elindította a vizsgálatot, amikor az lezárul, meghozzák a szükséges döntéseket" - mondta Szekeres.

A bizottsági ülés után a testület fideszes elnöke bejelentette: kezdeményezik Bajnai Gordonnál, hogy a kormányfő azonnali hatállyal mentse fel a Nemzeti Közlekedési Hatóság teljes vezetőségét és mérlegelje a közlekedési és a honvédelmi tárcák felelősségét. Lázár János a nemzetbiztonsági bizottság rendkívüli ülésének összehívását is kérte a miniszterelnöktől, a Jobbik európai parlamenti képviselője, Morvai Krisztina pedig feljelentést tesz az ügyben.

Izrael budapesti nagykövetsége március elsején kérte a gépek gyakorlatához szükséges engedélyt a magyar Külügyminisztériumon keresztül a közlekedési hatóságtól. Még aznap megkapták a jóváhagyást. A két felderítő gép március 17-én lépett be a magyar légtérbe, de a hosszú távú navigációs gyakorlat érintette Romániát, Bulgáriát és Törökországot is. Egy úgynevezett touch and go manővert hajtottak végre Ferihegyen, ami azt jelenti, hogy a bejövetelt gyakorolták a pilóták. A repülők kerekei megérintették a leszállópályát, de egyből fel is emelkedtek. A gépeken nem voltak felderítő műszerek, mert ezt a török hatóságok nem engedélyezték - olvasható az MR1-Kossuth Rádió honlapján.