Új médiamágnás született a választás árnyékában

2010.04.28. 17:31

A választások második fordulója előtt néhány nappal, Stumpf István korábbi kancelláriaminiszter részvételével új médiabirodalom született Magyarországon, amikor a miniszteri posztra esélyes Fellegi Tamás megvált cégétől, majd az részesedést szerzett az RTL Klubban. Fellegi tulajdonrészének többsége Nyerges Zsolt ügyvéd kezébe vándorolt, aki eddig is tulajdonosa volt a Class FM-nek, ezért versenyjogilag aggályos lehet, hogy most már egy tévében, egy hetilapban és egy regionális rádióban is van érdekeltsége.

Egy szolnoki ügyvéd, Nyerges Zsolt vált a múlt héten Magyarország egyik legnagyobb médiavállalkozójává, amikor Fellegi Tamás üzletember - aki meg nem erősített hírek szerint miniszter lesz a következő kormányban - eladta neki, illetve Stumpf Istvánnak, az első Orbán-kormány kancelláriaminiszterének az Infocenter.hu Média Befektetési Zrt-ben meglévő 52 százalékos tulajdonrészét, majd a cég egy nappal később bevásárolta magát az RTL Klubba.

Bár a szerződés részleteit a cég nem közölte, és a nyilvános cégnyilvántartásokban sem vezették még át a változásokat, az [origo] az adásvétel részleteit ismerő forrásból úgy értesült, hogy Stumpf tulajdonrésze jelképes mértékű, az 52 százalékos részvénycsomag nagyobb részét Nyerges vásárolta meg. A maradék 48 százalék továbbra is a Central Media nevű cég, azon keresztül pedig a DEFAP dán befektetői csoport tulajdonában van (az [origo] beszámol róla, ha ismertté válnak a pontos tulajdoni arányok).

Nyerges egy nappal később, múlt pénteken közvetve tulajdonos lett az RTL Klubot működtető Magyar RTL Televízió Zrt-ben is: az Infocenter.hu - amelynek 52 százalékos tulajdonrésze Nyerges és Stumpf kezében van - saját közleménye szerint 100 százalékos tulajdont szerzett az IKO Média Holding Zrt-ben, amely 31 százalékkal rendelkezik az Magyar RTL Televízió Zrt-ben. Nyerges a szerződés alapján helyet kapott az RTL Klub igazgatóságában.

Tévé, rádió, hetilap

Az Infocenter.hu az anyacég 31 százalékát birtokló IKO Média Holding mellett megvásárolta három másik, az RTL Klubnak és más csatornáknak műsort gyártó, illetve reklámfelületeket értékesítő cég - az IKO Műsorgyártó Kft., a Videovox Production Műsorgyártó Kft., valamint az IKO Sales House Kft. - 50-50 százalékos üzletrészét is.

Nyerges Zsoltnak a múlt heti adásvétel után már két országos műsorszolgáltatóban, a Class FM kereskedelmi rádiót működtető Advenio Zrt-ben és az RTL-Klubot üzemeltető Magyar RTL Televízió Zrt-ben, egy országos terjesztésű hetilapban, a Heti Válaszban és egy Budapesten fogható regionális rádióadóban, a Lánchíd Rádióban is van részesedése.

Az Advenio Zrt. 74 százalékban Nyerges tulajdona, a maradék 26 százalék pedig a Lánchíd Kereskedőház Kft-é. Ez utóbbi cégnek 50-50 százalékban tulajdonosa maga Nyerges, illetve a Lánchíd Rádió Kft, amely viszont az Infocenter.hu Zrt. 100 százalékos tulajdonában, tehát közvetve ismét csak Nyerges érdekeltségében áll. Szintén az Infocenter.hu az egyetlen tulajdonosa a Heti Válasz Kft-nek.

Monopólium-e?

Az Infocenter.hu Zrt. hétfői közleménye szerint az RTL Klub 31 százalékos részesedését érintő adás-vétel csak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyásával válik véglegessé. A hivatalnál az [origo] érdeklődésére azt közölték, hozzájuk eddig nem érkezett kérelem, de erre a tulajdonosoknak, a szerződés aláírásától számítva 30 nap áll a rendelkezésükre.

A GVH jóváhagyására azért lehet szükség, mert az Infocenter.hu Zrt. és az IKO Média Holding tulajdonosváltásával egy olyan cégcsoport jött létre, amely korlátozhatja a versenyt a médiapiacon, és amely akár a médiatörvény rendelkezéseibe is ütközhet (ezt azonban valószínűleg hamarosan lecseréli az új kormány). A törvény szerint "az országos műsorszolgáltatásra jogosult és az abban befolyásoló részesedéssel rendelkező, nem szerezhet befolyásoló részesedést más műsorszolgáltatást, vagy műsorelosztást végző vállalkozásban". A befolyásoló részesedés a törvény szerint 25 százalék (kiszámításánál a közvetett tulajdont is figyelembe kell venni).

Nyerges már rendelkezik ilyen befolyással egy országos műsorszolgáltatóban, az Advenio Zrt-ben (74 százalék a közvetlen részesedése, de közvetve még nagyobb), az Infocenter.hu részvényeinek megvásárlásával pedig szinte biztosan jelentős közvetett befolyást szerzett a Lánchíd Rádióban is. Az RTL Klubban nem érheti el a befolyása a 25 százalékot, hiszen a 31 százalékos tulajdonrész legfeljebb 52 százaléka lehet az övé az Infocenter.hu Zrt-n keresztül (miután 48 százalék a dán befektetőké).

A törvény arról is rendelkezik, hogy műsorszolgáltató cégben (az Advenio Zrt. ilyen cég) nem szerezhet többségi tulajdont (tehát 50 százaléknál nagyobb részesedést) az, akinek befolyásoló részesedése van országos terjesztésű hetilapban (a Heti Válasz ilyen lap). Ez fordítva is igaz, vagyis akinek jelentős befolyása van egy műsorszolgáltató cégben, az nem szerezhet többséget országos hetilapban. Ez arra utal, hogy Nyerges tulajdonrésze az Infocenter.hu Zrt-ben 50 százalék alatt lehet, mert a cég 100 százalékos tulajdonosa a Heti Válasznak.

Nem nyilatkoznak

Az IKO Média Holding Zrt. korábbi - közvetett - tulajdonosa, Rákosi Tamás a Napi Gazdaságnak azt nyilatkozta, azért vált meg a részesedésétől, mert a családban nem lett volna, aki tovább vigye a vállalkozást. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója az [origo] érdeklődésére azt mondta: semmilyen változást nem hoz a csatorna műsorában, hogy a kisebbségi tulajdonrész gazdát cserélt. Ilyesmire már korábban is volt példa szerinte, de a csatorna menedzsmentjét a többségi tulajdonos nevezi ki, és ők határozzák meg a tévé irányvonalát is.

Stumpf István az [origo] megkeresésére nem kívánt nyilatkozni az Infocenter.hu Zrt-ben szerzett tulajdonrészéről. Azt mondta, szabadságon van, csak két hét múlva tér vissza, leghamarabb akkor nyilatkozik. Az [origo] Nyergest szolnoki ügyvédi irodájában és az Infocenter.hu budapesti székhelyén is kereste, de munkatársai mindkét helyen azt mondták, nem elérhető, és visszahívást ígértek.

Fellegi valószínűleg azért adta el az Infocenter.hu Zrt-ben lévő tulajdonrészét, mert - meg nem erősített hírek szerint - infrastrukturális miniszter lehet a második Orbán-kormányban. Az [origo] kedden e-mailben kereste meg Fellegit, akit kormányzati szerepvállalásáról, az Infocenter.hu Zrt. eladásáról, illetve volt cégének az RTL Klubban szerzett részesedéséről szerette volna kérdezni, de mostanáig nem kaptunk választ.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK