"Az alapfeszültség benne volt mindenkiben" - diákok a magyarérettségiről

Vágólapra másolva!
Saját bevallásuk szerint nem sokat készültek és bár volt bennük vizsgadrukk, nem tűnt úgy, hogy nagyon izgultak volna az eredmény miatt. Az [origo] érettségiző diákokat kérdezett a hétfői irodalomvizsgáról.
Vágólapra másolva!

"Nagyon gyenge volt a táblázat" - mondta a József Attila Gimnázium előtt ácsorgó Máté az [origo]-nak a hétfői magyarérettségi első feladatáról. Ebben egy irodalomkutatóval készített interjú alapján kellett táblázatba rendezni a szövegből kiválogatott adatokat. A fiú az érettségi szövegalkotási részénél az érvelést választotta - mint később kiderült, több társához hasonlóan. Arra a kérdésünkre, szerinte milyen lett az érettségije, azt a tömör választ adta: "szar".

Hétfőn reggel 8-tól 12 óráig írhatták a magyarérettségit a diákok országszerte. A vizsgázóknak két feladatlapot kellett kitölteniük: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotásira 180 perc áll a rendelkezésükre. A középszintű magyarérettségin a szövegértési feladat a Magyar Hírlap egy tavalyi interjújáról szólt, amelyben egy új felfedezéséről kérdezték az ELTE irodalomtörténészét, Szentmártoni Szabó Gézát.

A szövegalkotást 3-8 oldalban kellett megoldaniuk a diákoknak, három feladat közül választhattak. A szövegalkotási részben a Ne félj! Beszélgetések Szabó Magdával című kötetben található, Lettem, aki vagyok című interjú alapján érvelés, Gelléri Andor Endre novellája alapján egy műértelmezés és Kosztolányi Dezső és Karinthy Frigyes egy-egy versének összehasonlítása volt a feladat. (A feladatok megoldásait az [origo] elkészíttette egy magyartanárral, a megoldásokat itt találja.)

A gimnázium előtt ácsorgó Máté mellé már 11 óra körül kiszivárgó három lány vegyesen döntött. Egyikük azt mondta, jó, hogy ilyen rossz idő van hétfőn, mert így érettségi közben legalább nem vágyódik el a Balaton-partra. Hívták a fiút a közeli Móricz Zsigmond körtér egyik kocsmájába, de hajthatatlan volt, azt mondta, inkább hazamegy.

Zápor és érvelés

Egy, a Villányi úton lévő Szent Imre Gimnáziumból kisiető, Gyusziként bemutatkozó fiú azt mondta az érettségi feladatsorról, hogy az első, szövegértési feladat volt a nehezebb, főleg azért, mert szerinte kevés helyet hagytak a válasznak. "A lelkiismeretem nyugodt, mert nem készültem" - mondta, hozzátéve, hogy az a szerencséje, hogy "viszonylag gyorsan tudok fogalmazni".

A Szent Imre Gimnázium több diákja is állította, hogy tanáraik nem javasolták nekik az érvelés választását, mert az sokaknak nehéz lehet. "A likőröset választottam" - utalt a Gelléri-novellára Balázs, aki szintén nem tartotta nehéznek a feladatsort. "Az alapfeszültség benne volt mindenkiben" - mondta, hozzátéve, hogy neki a matematika- és a fizikaérettségi lesz a fontos, mivel a BME gépészkarára akar menni.

Forrás: MT/Kálmándy Ferenc
Diákok vizsgáznak a pécsi Miroslav Krleza horvát gimnáziumban

Az [origo] által megkérdezett diákok egyike sem készült sokat a magyarérettségire, csak megoldókulcsokat, feladatsorokat, szempontokat böngésztek át.

A 2009-es magyarérettségiről szóló riportunkat itt olvashatja.