A szennyezőbb autókat tiltanák ki szmogriadónál Budapesten

Vágólapra másolva!
A rendszám számjegyei helyett az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján dőlhet el a jövőben, hogy szmogriadó esetén melyik járműveket tiltják ki a budapesti utakról, ha a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki-pénteki ülésén elfogadja az erről szóló javaslatot. Az előterjesztő szerint így igazságosabb lenne a rendszer, mert azokat a sofőröket korlátozná, akiknek korszerűtlen járművei nagyobb mértékben járultak hozzá a szennyezettséghez.  
Vágólapra másolva!

Átírhatja Budapest szmogriadós tervét a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki-pénteki ülésén - derül ki a főváros honlapján közzétett napirendből. Az erről szóló előterjesztést a Környezetgazdálkodási és Energetikai Ügyosztály készítette el, és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes nyújtotta be. A javaslat véget vetne annak a rendszernek, hogy szmogriadó idején az autók rendszáma alapján dől el, melyik jármű közlekedhet és melyik nem.

A jelenleg érvényes szabályozás szerint riadó idején a főpolgármester elrendelheti, hogy páratlan napokon csak páratlan, páros napokon csak páros rendszámű járművek közlekedhessenek. A most benyújtott előterjesztés a rendszám helyett a rendszámtáblán található környezetvédelmi plakett színéhez kötné a tiltást vagy engedélyezést: szmogriadó esetén a fekete és piros plakettel ellátott járművek közlekedését tilthatná meg a polgármester.

A változtatást az előterjesztés szerint az teszi lehetővé, hogy tavaly decemberben módosult a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló minisztériumi rendelet. Míg korábban csak kétféle, sárga és zöld matrica, plakett volt, ez a rendelet már négy csoportba sorolta a járműveket környezetvédelmi tulajdonságaik alapján. Fekete plakettot kapnak a korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, pirosat a szintén korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, kék színű plakett jár a korszerű és környezetbarát járműveknek, zöld színűt pedig a kiemelten környezetbarát járművek kapnak.

Az előterjesztés szerint azért érné meg a páros-páratlan szisztéma felváltása a környezetvédelmi tulajdonságokon alapuló rendszerrel, mert így kevesebb autóst kellene korlátozni, de a környezeti haszon legalább ugyanakkora lenne, és az intézkedés arányosabbá válna, mert azokat korlátozná, akik járműveikkel nagyobb mértékben járultak hozzá a szennyezett állapothoz. "További előny lehet, hogy az intézkedéssel szembeni kivételi igények csökkennek" - olvasható az előterjesztésben.

Az előterjesztés újdonságként hozná be a szmogrendeletbe azt is, hogy a főpolgármester riadó esetén kérhesse az autóvezetőket, hogy haladási sebességüket a megengedett felső határhoz képest 20 kilométer per órával csökkentsék, kivéve ott, ahol 30 kilométer per óra vagy kisebb a megengedett legnagyobb sebesség. A főpolgármesteri kérésnek kötelező ereje nem lenne.

Ha a közgyűlés minősített szavazattöbbséggel megszavazza a rendeletmódosítást, az a kihirdetését követő 15. napon lépne hatályba. Szmogriadót először tavaly január 11-én rendeltek el a fővárosban, aznap elvileg csak a páratlan, másnap csak a páros rendszámű autók közlekedhettek volna. A szabályt azonban sokan megszegték, mert a rendőrség akkor még nem büntethette meg a szabályszegőket. Lehetőség ugyan lett volna erre, de csak áttételesen. Tavaly januárban, ez után szigorították úgy a rendeletet, hogy valóban pénzbüntetést lehessen kiszabni.