Július 4-től újraindulnak a vonatok öt bezárt mellékvonalon

Vágólapra másolva!
Újra lehet majd vonattal utazni július 4-től többek között Székesfehérvár és Komárom, Pápa és Csorna között, miután a kormány megnyit korábban bezárt vasúti szárnyvonalakat - jelentette be hétfőn a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. A kormány a bezárt vonalak lépcsőzetes újranyitására készül, a tervek szerint július 4-én, az első körben öt vonal nyílik meg újra, az év végéig pedig további négy-hat.
Vágólapra másolva!

Öt korábban megszüntetett vasúti mellékvonalon már július 4-től újraindulnak a személyszállító vonatok - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a parlament hétfői ülésén, egy interpellációra válaszolva. Fónagy azt ígérte, hogy ahol műszakilag lehetséges, vissza fogják állítani a megszüntetett mellékvonalakat. "Ezt társadalmi kérdésnek tekintjük" - mondta.

Az államtitkár parlamenti felszólalása után közleményt adott ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztálya. Ebben az áll, hogy a tárca döntése alapján első körben Székesfehérvár és Komárom, Zirc és Veszprém, Pápa és Csorna, Karcag és Tiszafüred, valamint Lajosmizse és Kecskemét között indulnak újra a vonatok, összesen mintegy 210 kilométeren. A változás 53 állomást vagy megállóhelyet érint közvetlenül. A nagyvárosoktól a Kecskemét környéki tanyavilágig 32 település összesen mintegy 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat úti célja eléréséhez - áll a minisztérium közleményében.

A tervek szerint az induló menetrendet a tárca az iskolába és munkába járás menetrendjéhez igazítja, és kezdetben napi négy járatot használhatnak majd az utasok, de ez a szám változhat a decemberi menetrendváltáskor, addig ugyanis kistérségi egyeztetéseket tervez lefolytatni a kormány. A közlemény szerint az intézkedéssel a kormány a vidék lakosságmegtartó képességét kívánja erősíteni, az érintett térségeket, településeket "a gazdaság vérkeringésében" tartani.

A minisztérium azt közölte, hogy a megszüntetett vonalakat lépcsőzetesen szeretnék újranyitni. A további tervekről óvatosan fogalmaz a közlemény, melyben az áll: "reményeink szerint az idei év végéig további 4-6 viszonylaton lehet ismét vasúti személyszállítás", az ütemezés a műszaki és személyi lehetőségek (pályaállapot, járművek és vasutasok rendelkezésre állása) függvénye. A közlemény szerint a rendkívüli esőzések és árvíz okozta károk - különösen Észak-Magyarországon - megnehezítik a vonalak újbóli átadását, a Szilvásvárad-Putnok és az Abaújszántó-Hidasnémeti szakaszokon elsőként a szükséges helyreállítási munkákat kell elvégezni.

Az újraindítás pályavasúti feltételeit és a szükséges járműveket a közlemény szerint jelentős ráfordítás nélkül kell biztosítania a MÁV Zrt.-nek legkésőbb június 30-ig. Az állomásépületek és környezetük rendbetételében és karbantartásában a minisztérium az érintett önkormányzatok közreműködésére és szerepvállalására számít.

A közlekedési tárca (korábbi nevén Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) 2007 márciusában a MÁV 14 mellékvonalán szüntette meg a személyszállítást szolgáltatóváltás címén, és további 5 vasúti mellékvonalon a vonatpótló buszos közlekedést felváltotta a menetrend szerinti Volán-járatokkal. Legutóbb a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium 2009-ben már nem rendelt személyszállítási közszolgáltatást 24 mellékvonalra a 2009. december 13-án életbe lépett 2010. évi új vasúti menetrendben. Az intézkedések jelentős tiltakozásokat váltottak ki.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfői közleménye szerint a tárca a szárnyvonalak ügyét a korábbi kormányzati megközelítéssel szemben döntően nem hatékonysági kérdésként kezeli. "A takarékossági törekvések nem írhatják felül a társadalmi igényeket" - olvasható a közleményben, amely szerint az államnak évente 300-350 milliárd forintjába kerülő közösségi közlekedésben a vasúti szárnyvonalak szüneteltetésétől remélt megtakarítás alig néhány milliárd forint.