Egy villanyszerelő és egy takarító vette meg a Duna Tv rejtélyes partnercégeit

2010.07.21. 7:58

Újabb fordulat történt a Duna Tv vitatott szerződéseinek ügyében: két szakmunkás vásárolta meg néhány millióért azokat a cégeket, amelyek sok százmillió forintos megbízásai miatt már a kuratórium is vizsgálódik. Az üzleteket pár nappal azután kötötték, hogy kiderült, a cégek bejelentett címén csak egy üres ház áll, a sorozatokat pedig más vállalkozások forgatják a szerződéses ár töredékéért. Az [origo] birtokába került egy újabb szerződés is, amely szerint a Duna Tv elnöke azt a sorozatot is megvette, amely miatt Ragáts Imrének 2003-ban távoznia kellett az MTV éléről.

"Robi naivan megpróbál vállalkozásához engedélyt szerezni, de ezt a hatóságok megtagadja, egymáshoz küldözgetik, végül egy kiskapu segítségével mégis el tudja indítani a vállalkozást. Zöld öltönyben repül a város felett, csuklóján aktatáska. Egy nagy ügyfeleit úgy sikerül megnyerni, hogy egy tendernek épp lejár a határideje, ám ő körberepüli a földet és így visszatekerve az időt, még időben be tudja nyújtani a dokumentációt."

Robi, azaz Szlobodnyik Róbert a magyar superman, az Egy különleges ember című sorozat főszereplője, akinek kreatív vállalkozásalapítási és pályázási technikáin túl a tervek szerint különleges képességei ellenére keserves életével is részletesen megismerkedhetnek majd a Duna Tv nézői. A fenti részlet betűhív idézet a szinopszisból, amely alapján a szerződés szerint 205,2 millió forintot fizetett a Duna Tv a sorozatért a Jadedragon Television Kereskedelmi és Szolgáltató Kft-nek.

A Jadedragon nevében a tulajdonos és ügyvezető Turi János Sándor írta alá a megállapodást, akinek több cégétől rendelt műsorokat a Duna Tv január óta. Többek között ezek azok a szerződések, amelyeket a Duna Televíziót felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány Fidesz által delegált kurátora, Szabó László is kifogásolt, majd a kuratórium ellenőrző testülete is vizsgálatot indított. A gyanús szerződéseknek köze lehetett ahhoz, hogy Cselényi László, a Duna Tv elnöke lemondott posztjáról (erről keretes írásunkban olvashat bővebben). A Duna Tv abból a 2,3 milliárd forintos többlettámogatásból költött új műsorokra és filmekre, amelyet tavaly novemberben a szocialista Jánosi György javaslatára csoportosított át hozzájuk az országgyűlés az MTV költségvetéséből.

csatorna honlapján szereplő szerződések szerint Turi János Sándor négy cégétől összesen 667,72 millió forintért sorozatokat rendelt meg és filmek sugárzási jogát vásárolta meg a Duna Tv. Az [origo]-n július 1-én közöltünk cikket arról, hogy a nemzeti filmiroda adatai szerint két sorozatot, az Egy különleges embert és a Suli bulit Turi cégei helyett valójában egy másik cég forgatja jóval kisebb költségvetéssel, mint amennyit a Duna Tv fizetett értük Turi vállalkozásainak. Az [origo] megpróbálta megtalálni Turi János Sándort, de nem jártunk sikerrel, és cégeinek címén, a XV. kerületi Thököly úton is csak egy üres, poros házat találtunk.

Két nap alatt három céget adott el Turi

"Az igazság az, hogy az említett két cégnek a XV. kerületi Thököly út 79 szám alatt bejegyezett székhelye van, szobákkal, tárgyalóval, irodavezetővel" - állította még pár nappal cikkünk megjelenése után, július 5-én is Cselényi László, a Duna Tv elnöke Turi János Sándor cégeiről egy közleményben. Másnap azonban az Egy különleges emberre szerződő Jadedragonnak és a Holiday Kft-nek már nem is a Thököly úti poros házban volt a székhelye, ugyanis Turi július 6-án eladta a cégeket.

A cégbíróságon található iratok szerint Turi a több százmilliós szerződésekkel rendelkező cégeket a törzstőkéjük összegéért, három-hárommillió forintért adta el. A Jadedragon Kft-t a cég július 6-i közgyűlésén Gyikó Tamás vásárolta meg Turitól és tulajdonostársától. Ugyanaznap a Holiday Television Kft-nek is akadt vevője, Bodor Zsolt Balázs 3 millió forintot fizetett érte. Az [origo] átnézte Turi többi cégének papírjait is, ezekből kiderült, hogy két nap múlva, július 8-án a Waterfall Television Kft. is elkelt, ezt is Bodor Zsolt Balázs vette meg névértéken Turitól.

A negyedik Duna Tv-vel szerződő cégnek, a 2007-ben alapított See Walker Kft-nek a cégbírósági adatok szerint Turi János Sándor nem tulajdonosa, csak ügyvezetője. Ebben a cégben nem történt változás, így ez még mindig a Thököly úti elhagyatott házba van bejelentve.

A másik három cégnek július 6-tól illetve 8-tól az új tulajdonosok lakhelyén van a székhelye: a Jadedragont Gyikó Tamás nagyfügedi címére, a Holidayt és a Waterfallt Bodor Zsolt Balázs 19. kerületi, 6. emeleti lakásába jelentették be. Az új tulajdonosok mellett a három cégnek határozott időre, 2010. december 31-ig Turi János Sándor az ügyvezetője maradt.

Takarító és villanyszerelő cégtulajdonosok

Az egyik új tulajdonos, a 29 éves Gyikó Tamás nagyfügedi állandó lakcíme ellenére iWiW-es adatlapja szerint Budapesten él, munkájához azt írta, "takaritok, épitek", és takarítással foglalkozik egy munkakereső hirdetés szerint is, amit a nevére keresve találtunk meg az interneten. Ismerősei is megerősítették az [origo]-nak, hogy Gyikó takarítással foglalkozik, egyikük azt mondta, 16 éve ismeri, de elképzelhetetlennek tartja, hogy "céges ügyekhez" legyen köze. Gyikóval is sikerült beszélnünk, megerősítette, hogy ő vette meg Turitól a céget. Nem akart nyilatkozni az ügyről, csak annyit közölt, a Jadedragon egy "nullás cég", amit befeketetésként vásárolt meg Turitól, aki "baráti alapon" nagyon régóta ismerőse. Előbb azt mondta, tud a Duna Tv-s szerződésekről, de amikor részleteket kérdeztünk volna tőle, azt mondta, ezeket az ügyeket még Turi intézi. A cégnyilvántartás szerint Gyikónak eddig semmilyen más cégben nem volt érdekeltsége.

Gyikó az iWiW szerint ismeri a másik két cég új tulajdonosát, a 28 éves Bodor Zsolt Balázst. Ő az iWiW szerint villanyszerelő, legalábbis adatlapján az áll, hogy "játszik az árammal", amikor dolgozik, munkahelyéhez pedig azt írta be: "ahol rázzzz az áram". Az [origo] elérte Bodort, aki azt mondta, villanyszerelő a végzettsége, és a cégeket azért vette meg Turitól, mert most "próbál átnyergelni valami jövedelemezőbb területre". Azt állította, a cégeket ugyanarra akarja használni, mint amire Turi használta őket eddig , "tehát kereskedelmi tevékenységre". Hozzátette azonban, hogy túl gyorsan történt a bejegyzés, egyelőre nem tudta kialakítani az ehhez szükséges kapcsolatokat, ezért szerinte a cég most még egy-két hónapig biztosan nem működik majd. Kérdeztük a Duna Tv-s szerződésekről is, azt mondta, ezekről még most tárgyal Turival - de hogy pontosan miről tárgyalnak, arra nem akart válaszolni, mint ahogy minden más kérdést is azzal hárított el, hogy egyelőre túl korai lenne bármiről nyilatkoznia.

Bodor nem most ismerte meg Turit, a cégadatbázis szerint a férfi neki és Balogh Szilárdnak adta el 2009. július. 23-án a G&T Television Produkciós Iroda Kft-t is. Megkérdeztük Bodort, hogy ez a cég milyen tevékenységet végez, de csak annyit mondott, ez is a másik kettőhöz kapcsolódik, és egyelőre nem akar róla beszélni. Azt is "túlságosan magánjellegű" kérdésnek nevezte, hogy honnan ismeri Turi János Sándort, ezért nem is válaszolt rá.

Sorozat, amibe egy tévéelnök már belebukott

Megkérdeztük a Duna Tv-t, van-e a fentieken túl szerződése a csatornának Turi János Sándor cégeivel, illetve hogy korábban volt-e kapcsoltuk Turival és cégeivel. A Duna Tv a sajtóirodán keresztül annyit válaszolt, hogy "a Duna Televízió szerződései megtalálhatóak az adó honlapján".

A honlapon szereplők között azonban nem találtuk meg azt az [origo] birtokába került szerződést, amelyet Cselényi László 2010. január 5-én kötött a Waterfall Television Kft-t képviselő Turi János Sándorral. Eszerint a Duna Televízió megvásárolta az 52 részes Keresztül-kasul a tengereken című sorozatot epizódonként 495 ezer, azaz összesen 25,74 millió forintért.

A búvársorozat a szerződéshez mellékelt szinopszis szerint "bemutatja Földünk egyik leggazdagabb és leglátványosabb élőlény közösségét a Karib-tengerektől egészen az óceánok világáig", de "esztétikai szempontokból is igyekszik újszerűt nyújtani". A sorozat legnagyobb különlegessége azonban az, hogy 2003-ban emiatt kényszerült távozni az MTV éléről az akkori elnök, Ragáts Imre.

Ragáts az MTV Rt. nevében 2003. július utolsó napjaiban bruttó 55,3 millió forintért vásárolta meg a Keresztül-kasul a tengereken című sorozatot a Cears Kereskedelmi és Szolgáltató Bt.-től. A szerződésről először a HVG közölt cikket, amelyben azt írták, Ragáts azóta elvált felesége lányának cégétől a piaci ár háromszorosáért vásárolta meg a sorozatot. A cikk megjelenése után a kuratórium vizsgálni kezdte a filmvásárlási szerződést. Ragáts az eredményt megelőzve egészségügyi okokra hivatkozva lemondott az elnöki posztról. Lemondása után a sorozatra kötött szerződés miatt hűtlen kezelés gyanúja miatt indult nyomozás ellene. (Az esetről szóló összes cikkünket megtalálja ezen a linken.)

A Magyar Televíziótól úgy tudjuk, hogy annak idején gyártó a filmsorozat 13 epizódját adta át a televíziónak, azonban a botrány kirobbanása után a szerződést közös megegyezéssel megszünetették, a gyártó a felhasználási jogok addig átutalt ellenértékét a sajtóosztály információi szerint visszafizette a televíziónak, a sorozatot pedig nem mutatta be az MTV.

A Duna Tv és a Waterfall szerződéséhez mellékelt átvételi elismervény szerint a Duna Tv elnöki irodavezetője a szerződött 52 rész helyett csak 40 részt vett át a Waterfall képviselőjétől január 20-án, de a szerződéshez mellékelt, január 5-én kelt számla alapján a Duna Tv január 21-én az 52 rész árát, mind a 25 740 000 forintot átutalta a Waterfallnak. Az interneten fellelhető műsoradatbázisok szerint a Duna Tv-n sem Keresztül-kasul a tengereken címmel, sem a szerződésben ajánlott Tengerek titkai címmel nem vetítették még a sorozatot.

Nem ismerik az ismert producert

Bár már a július 1-i cikkünk megjelenése előtt is kértük a Duna Tv-t, adják meg nekünk az utolérhetetlennek tűnő Turi elérhetőségét, kérésünket a csatorna elutasította. Amikor hétfőn a további szerződésekről érdeklődtünk, a fenti rövid válaszon kívül a sajtóosztályon keresztül megküldött válaszukban azt is leírták, hogy "bár nem a mi tisztünk Turi János Sándor úr helyett nyilatkozni, az kétségtelen tény, hogy ő az egyik legnagyobb hazai médiavállalkozó". A Duna TV azt állította, hogy Turi "az egyik kereskedelmi televízió egyik legfontosabb producere és beszállítója valamint igen régi producere az egyik legnagyobb közszolgálati televíziónak is".

Megkerestük az MTV-t, a Tv2-t és az RTL Klubot, és arról érdeklődtünk tőlük, ismerik-e Turi János Sándort, van-e, volt-e valaha kapcsolatuk a cégeikkel. Az MTV - amelynek a Duna Tv állítása szerint Turi "igen régi producere" - sajtóosztálya azt válaszolta, hogy az általunk megnevezett tucatnyi cége közül az MTV-nek csak a Halacska Film Szolgáltató és Kereskedelmi Bt-vel volt szerződése: Ragáts Imre 2003-ban a Cirkáló című műsor felhasználási jogait szerezte meg Turi cégétől. (A Halacska Bt.-t a cégbíróságon szereplő iratok szerint 2007-ben hivatalból törölte a cégbíróság, miután a céget nem találták a bejelentett címen, képviselőjének lakóhelye is ismeretlennek minősült, mivel külföldön volt, és felszólításra sem neveztek meg érvényes címet.)

Cselényi László korábban azt nyilatkozta, hogy Turi, "a neves fővállalkozó felhatalmazott, hogy eláruljam: hónapok óta előrehaladott tárgyalásokat folytat, sőt a szerződéskötés fázisába jutott egy több száz milliós adásvétel tárgyában az MTV ügyvezető alelnökével, Medveczky Balázzsal". A Duna Tv elnökének állítását Medveczky visszautasította, azt mondta, elképzelése sincs, hogy Cselényi miről beszél. Az MTV sajtóosztálya szerint a csatornának 2003 óta semmilyen kapcsolata nem volt Turival és cégeivel.

A Tv2 válasza szerint a csatorna műsorokért felelős vezetői nem ismerik Turi János Sándort, a sajtóosztály megkereste a jogászaikat is, akik cikkünk megjelenéséig még nem küldték el válaszukat, ahogy egyelőre az RTL Klub sajtóosztályától sem kaptunk választ.

A Duna Tv az [origo]-nak küldött válaszában azt is megírta, hogy a csatorna szerződéskötés előtt "bekérte Turi János Sándor cégeinek szakmai rezüméjét", Turi pedig hiteles dokumentumokkal meggyőzte őket, hogy "2002 óta az egyik legnagyobb gyártott filmforgalmazók egyike, milliárdos nagyságrendű megrendelésekkel". Szerettük volna megnézni Turi cégeinek "szakmai rezüméjét", de kérésünket a Duna Tv azzal utasította el, hogy "az üzleti titoktartás minket kötelez, ezért nem tudjuk kiadni ezt a dokumentációt". Egy újabb üzenetben ehhez azt is hozzátették, hogy "egyébként sem a mi dolgunk, hogy egy ismert producert bemutassunk a sajtónak".

Cselényi már lemondott

Cselényi László, a Duna Tv elnöke és a szóban forgó szerződések ellenjegyzője július-én bejelentette a Duna Tv-t felügyelő kuratórium elnökségének, hogy lemond posztjáról. Döntése kiszivárgott, de nyilvánosan csak egy héttel később, július 15-én jelentette be távozását.

A Duna Tv Közbeszéd című műsorában azzal indokolta távozását, hogy a parlament július 22-én várhatóan elfogadja az új médiaszabályozást, amely közös felügyelet alá helyezi a közmédiumokat, és elveszi a Duna Tv gazdasági függetlenségét is, ezzel pedig Cselényi szerint megszűnik az alkotás szabadsága is. "Ha nincs önálló gazdálkodás, nincs önálló gondolat" - mondta (lemondásáról bővebben ebben a cikkünkben olvashat).

A távozó elnököt a műsorban megkérdezték a szerződésekről, de ezekről csak annyit mondott, hogy nem is akarja ezeket magyarázni, mert "minél többet magyarázza az ember, az ártatlan nézőknek, akik nem tudják, hogy hogy működnek a produceri irodák, hogy készülnek a műsorok, annál inkább tűnik magyarázkodásnak".  Cselényi közel ötvenmillió forint végkielégítéssel távozik a csatorna éléről, igaz, ha a parlament a héten elfogadja a közszférában dolgozók fizetését és végkielégítését maximalizáló javaslatot, akkor a négymillió forint feletti rész 98%-át be kell majd fizetnie adóként.



KAPCSOLÓDÓ CIKK