Két forgatókönyve van a BKV-nak a bedőlt metrókocsi-üzletre

2010.08.12. 11:48

Két lehetőséget javasol a BKV a fővárosnak az Alstom kifogásolt metrókocsijaival kapcsolatban. Eszerint a főváros vagy felmondja a francia céggel kötött szerződést, vagy pedig kivárja, milyen jogerős döntés születik az ügyben. A Nemzeti Közlekedési Hatóság július végén utasította el a 2-es metróvonalra gyártott szerelvények típusengedélyének kiadását, a francia gyártó kedden fellebbezett a döntés ellen.

A BKV elkészítette azt a vizsgálatot, amely azt igyekezett kideríteni, hogyan lehet megszüntetni az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződést - közölte csütörtökön a Főpolgármesteri Hivatal.

A döntési alternatívákat elemző anyagot - amelyet a BKV igazgatósága egyhangúlag támogatott - Demszky Gábor főpolgármester megküldi az illetékes szakbizottságoknak. A gazdasági, valamint a pénzügyi bizottság augusztus 17-én, a Fővárosi Közgyűlés pedig augusztus 26-án tárgyalhat a kérdésről.

A jogi vizsgálat alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel. Az egyik szerint a közgyűlés utasítja a BKV-t az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szerződések újratárgyalására. A másik lehetőség, hogy a közgyűlés úgy határoz: mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek típusengedélyének elutasítása jogerős nem lesz, a BKV Zrt.-nek további intézkedést a nem kell tennie a szerződések felmondására.

Az Alstom kedden jelentette be, hogy fellebbez a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) azon döntése ellen, amelyben a hatóság visszautasította a 2-es metróvonalra gyártott szerelvények típusengedélyének kiadását. Július végén derült ki, hogy az Alstomnak - amellyel a 2-es és 4-es metróvonalak új szerelvényeinek legyártására szerződött a BKV - nem sikerült beszereznie az NKH-tól a szerelvények közlekedéséhez szükséges engedélyt. Az NKH azt kifogásolta, hogy a metrókocsik fékrendszere és biztonsági szintje nem felel meg a magyar előírásoknak.

Az Alstom metrókocsijaival már több gondja akadt a BKV-nak. A cég először a szerződésben vállalt időponthoz képest nyolc hónapot késett a 2-es vonalra szánt 22 szerelvény szállításával, majd a kocsikban számos hibát találtak a tesztelők és a tűzoltók. A végleges típusengedély beszerzése késett, ezért a BKV idén márciusban, egy közleményében június végéig adott határidőt az Alstomnak az engedély megszerzésére. A BKV jelezte, ellenkező esetben kezdeményezi a szerződés felbontását.

A határidő lejárt, az engedély nem lett meg, ezért a fővárosi közgyűlés július végéig tolta ki a végső határidőt. Az erről szóló, egyhangú szavazással elfogadott közgyűlési határozat úgy fogalmaz, a főváros "tulajdonosként utasítja a BKV-t", hogy mondja fel a szerződést, ha július 31-ig nem szerzi meg az Alstom a végleges típusengedélyt, a főpolgármester pedig "tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hosszabbítására".

A főváros fenyegetőzése ellenére a francia gyártóval való szerződésbontásról szóló közgyűlési döntés egyelőre nem lép életbe, amit a főváros azzal magyaráz, hogy az NKH elutasító döntése nem jogerős.

KAPCSOLÓDÓ CIKK