Magyar Nemzet: 60 milliárdos kár a fővárosi beruházásoknál

Közel hatvanmilliárd forintos kárt okozhatott a fővárosi beruházások hibás tervezése - írta a keddi Magyar Nemzet a birtokába került összefoglaló vizsgálati jelentésre hivatkozva, amelyet szerdán tárgyal a fővárosi közgyűlés nagy értékű beruházásokat vizsgáló bizottsága.

A napilap keddi számában azt állította, hogy a birtokába került többpárti vizsgálóbizottság jelentéstervezete szerint a 4-es metrónál 51,4, a Margit híd felújításánál 8,3 milliárd, a Kossuth téri mélygarázs építésénél pedig 290 millió forint veszteségről számolt be. A jelentést a KDNP-s elnök, Bagdy Gábor nyújtotta be a vizsgálóbizottság szerdai ülésére.

A testületet a BKV-botrányok kirobbanása után hozták létre tavaly júniusban, miután kiderült, hogy nemcsak a fővárosi közszolgáltató cégeknél történtek visszaélések, de a budapesti nagyberuházások kiadásai is jelentősen növekedtek az utóbbi években. A Magyar Nemzet keddi számában azt írta, a dokumentum szerint a költségnövekedések mögött több esetben törvénysértések állnak, nemegyszer kimutatható a politikai ráhatás, és joggal vethető fel a személyi felelősség.

A napilap szerint a jelentésből kiderül, hogy 2010 első negyedévéig összesen több mint 190 milliárdot költött a főváros és az állam az épülő négyes metróra. A dokumentumban szereplő megállapítások szerint az 537 milliárd forint összköltségűre becsült első szakasz nemhogy rövidebb idő alatt, hanem sokkal olcsóbban is megvalósítható lett volna, azonban a többletköltségek kizárólag a fővárost terhelik - írta a napilap keddi száma.

A Magyar Nemzet szerint a jelentéstervezet törvénysértések sokaságát állapította meg az egyelőre meghiúsult Kossuth téri mélygarázs-beruházás szervezésénél is. A napilap keddi számában azt írta, a dokumentum szerint a négymilliárdosra tervezett építkezés előkészítésére a főváros eddig 290 millió forintot fizetett ki, azonban nemcsak a tervekkel, a tervezett finanszírozással volt baj, hanem a fővárosi önkormányzat cége, a Parking Kft. által kötött megállapodásokkal, közbeszerzési eljárással és az engedélyeztetési folyamattal is.

A napilap szerint a dokumentum azt is kifogásolta, hogy a Margit híd felújításának költségei rövid idő alatt jelentős mértékben növekedtek: 2009 májusában és júniusában a fővárosi közgyűlés két engedélyokiratot is jóváhagyott, és a két döntés között eltelt időben az eredetileg 13 milliárdosra tervezett - 6 milliárdos uniós támogatásra igényt tartó - beruházás költsége 30,1 milliárdra nőtt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK