Súlyos következményektől óvja a BKV a metrókocsikra váró fővárost

Vágólapra másolva!
"Súlyos és szerteágazó következményei" lehetnek a BKV szerint, ha a főváros úgy dönt, felbontja az új budapesti metrókocsikat gyártó céggel kötött szerződését - derül ki egy közgyűlési előterjesztésből. A metrószerelvényeket gyártó cég is jelezte a BKV-nak, hogy szerződésbontás esetén jogi útra tereli a vitát. A BKV szerint a kormányt sem lehet kihagyni a megoldhatatlannak tűnő konfliktusból.
Vágólapra másolva!

Csütörtök-pénteki ülésén kell döntenie a kettes metró vonalára szánt szerelvények sorsáról a fővárosnak, az erről szóló előterjesztés már elérhető a főváros honlapján. A döntésre azért van szükség, mert a metrókocsikat gyártó francia cég, az Alstom nem kapta meg határidőre a kocsik végleges típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), vagyis elvileg a szerelvények nem futhatnak magyar metróvonalon. Bár a BKV-nak egy korábbi közgyűlési határozat alapján fel kellene bontania emiatt az Alstommal kötött szerződést, annak olyan súlyos következményei lehetnének, hogy egyelőre nem döntöttek a szerződés felbontásáról, hanem az augusztus 26-27-i közgyűlésre tolták a helyzet megoldását. Az október 3-i önkormányzati választásokig ez az utolsó közgyűlési ülés, így ha ezen a héten nem dől el az Alstommal folytatott vita, akkor újabb 1,5 hónapot csúszik a helyzet megoldása.

Az erről szóló előterjesztés - amelyet itt olvashat el - szerint a BKV a főváros döntését kéri. A dokumentumok szerint a BKV két lehetőséget javasol a fővárosnak, a közgyűlésnek ezek közül kell majd választania. Az egyik lehetőség, hogy a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy mondja fel a Budapest Metropolis Konzorciummal - vagyis az Alstommal - kötött szerződését, vagyis állítsa le a kettes metróvonalra szánt új kocsik beszerzését, és a négyes metró szerelvényeinek beszerzését is. A szerződés felmondása után, e megoldási javaslat szerint minél előbb új közbeszerzést kell kiírni a metrókocsik beszerzésére.

A másik, a BKV által javasolt megoldás lényege, hogy a főváros ne tegyen semmit addig, amíg jogerős nem lesz a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) döntése arról, hogy elutasítja a végleges típusengedélyek megadását. Addig is, amíg a kérdés eldől, a BKV-nak mindenben segítenie kell az Alstomot, hogy sikeresen megszerezze az engedélyeket a metrókocsikra.

Az Alston nem hagyná annyiban

Az előterjesztésben szerepel egy levél is, amelyet a főváros Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszternek küld. Ebben tájékoztatja a helyzetről és arról, hogy a metrókocsik sorsa a négyes metróberuházást is befolyásolhatja. Egy másik melléklet pedig az Alstom levelét tartalmazza: ebben a cég tájékoztatja a BKV-t, hogy fellebbez az NKH döntése ellen, a szerződés felmondását pedig nem tartja járható útnak. "Amennyiben kezdeményeznék a szerződés felmondását, a Budapst Metropolis Konzorcium azonnal számításba venné a szerződés és a jog biztosította jogait és megfelelő jogi lépéseket tenne, hogy hatékonyan megvédje érdekeit" - áll az Alstom levelében.

Az előterjesztéshez a BKV igazgatósága mellékelte határozatát, amelyben a fővárosnak azt javasolja, sürgősen egyeztessen a kormánnyal a kialakult helyzet miatt. Az Alstommal kötött szerződés felmondása ugyanis "súlyos és szerteágazó következményekkel" járna. Ilyen lenne a 2-es és 4-es metró üzembe helyezésének "jelentős időbeli csúszása", a metróépítéssel kapcsolatos más szerződések miatt keletkező többletfizetési kötelezettségek. A szerződésbontás ezen kívül több évig tartó, a BKV-t, és esetleg a fővárost és a magyar államot is érintő pereskedéshez vezethetne a BKV szerint.

A 2-es metróvonalra szánt Alstom-szerelvények végleges típusengedélyét az NKH július 30-án utasította el, mert úgy ítélte meg, hogy azok nem felelnek meg a magyar előírásoknak. Az Alstom a múlt kedden jelentette be, hogy fellebbez az NKH döntése ellen. A BKV már márciusban, egy közleményben jelezte, hogy ha június végéig nem szerzi meg az Alstom az engedélyt, akkor szerződést bont. A határidő lejárt, az engedély nem lett meg, ezért a fővárosi közgyűlés július végéig tolta ki a végső határidőt. Bár ennek be nem tartása esetén is szerződésbontásnak kellett volna következnie, ezzel eddig nem sietett a főváros. Ezt azzal magyarázta, hogy az NKH elutasító döntése még nem jogerős. A kettes metró vonalára szánt szerelvények ügyéről mindent megtudhat ezen a címkeoldalon.