Felszámolják a ma ismert Budapestet - a parlamenti pártok Budapest-programjai

Vágólapra másolva!
Akar ön kutyás biztonsági őröket Budapestre? Esetleg kamaszparlamentet? Szeretné, hogy múzeumnegyed épüljön a Nyugati pályaudvar mögött, hogy a földalatti átmenjen Budára, esetleg, hogy a zöldterületek használatáért fizetni kelljen? Megjelent a négy parlamenti párt Budapestről szóló programja. Mindegyik azt ígéri, teljesen új várost épít a következő években. Olvassa el, melyikük mit csinálna!
Vágólapra másolva!

Bár a Fidesz csak szeptember 10-én tartja kampánynyitó rendezvényét, Budapesten elkezdték a pártok a felkészülést az október 3-i önkormányzati választásra. Az [origo] átnézte a négy nagy párt Budapest-programjait. Arra voltunk kíváncsiak, mit terveznek a fővárossal, mit építenének, mit bontanának le, mit hogyan szerveznének át. Mivel a programok hosszúak, ezért csak a legérdekesebb információkat gyűjtöttük ki belőlük. Ha kíváncsi a részletes programokra, kattintson a pártok nevére. A Jobbik szerdán délelőtt hozta nyilvánosságra programját, amelyet a cikk megjelenésekor még nem találtunk meg a párt honlapján. A párt nevére kattintva a Jobbik programjainak gyűjtőoldalát találja meg.

Milyen várost képzelnek el?

Fidesz-KDNP - "A káosz nem sokszínűség"
"Budapestet 1990 óta ugyanaz a főpolgármester, 1994 óta ugyanaz az MSZP-SZDSZ koalíció vezeti. A felelősségük óriási, ezért kell az általánosítások és összemosások divatja idején megjegyezni, hogy az elmúlt 19 év vezetésének hatására a város bántó demokráciadeficittel küzd" - írja programjának bevezetőjében Tarlós István. Szerinte a várost rendetlenség, átláthatatlanság, szervezetlenség, pazarlás jellemzi, "a város működése egyszerűen szétesőben van". Tarlós azt írja, "Budapestnek szellemiségváltozásra, rendre, reményre van szüksége. A sokszínűség jó, de a káosz nem sokszínűség... Mi frissek és tettre készek vagyunk... Mi hiszünk a sikerben, változtatni akarunk."

Jobbik - "Valami itt nagyon bűzlik"
"Mennyi pénzt költöttünk a BKV-ra, és abból mennyi látszik? Mióta is szenvedünk a 4-es metróval? Miért is drágább nálunk minden, mint bárhol máshol a világon, a hidak, az utak, az épületek? Valami itt nagyon bűzlik, azt is tudjuk, micsoda. Pontosabban, hogy kicsodák" - írja Vona Gábor, a Jobbik elnöke a párt programjának előszavában. A program szerint 20 évre visszamenőleg átvizsgálná egy főállású szakértőkből álló ellenőrzési részleg Budapest nagy értékű szerződéseit, a BKV szerződései közül például az összeset. Átvilágítanák az önkormányzat érdekeltségébe tartozó gazdasági társaságokat is. "Ha ezt a körülmények indokolják, feljelentést kell tenni és a kilopott pénzt polgári peres úton vissza kell szerezni" - írja programjában a Jobbik. A főváros területén megvalósuló beruházások és rekonstrukciók teljes lebonyolítását egyetlen fővárosi tulajdonú cégben összpontosítanák, amelynek átlátható működését "minden körülmények között" biztosítanák a program szerint.

LMP - Személyes részvétel és kamaszparlament
"A Lehet Más a Politika elkötelezett abban, hogy az érintettek számára a lehető legközvetlenebb beleszólást teremtse meg: minél szélesebb körű ugyanis a részvétel, annál nagyobb az önrendelkezés, annál átláthatóbbak a folyamatok, annál nagyobb az érdekegyeztetés lehetősége" - írja programjában az LMP. A párt számos kérdésben megkérdezné a lakosság véleményét közvetítők segítségével és beszámoltatná az önkormányzati képviselőket munkájukról. Ennek része a fiatalok bevonását szolgáló diák polgármesterek és a kamaszparlament megválasztása. Azt ugyanakkor jelzi programjában az LMP, hogy a döntéseket továbbra is az önkormányzat hozza majd, a lakosságnak csak véleményezési és ötletelési joga van. Az LMP lehetővé tenné azt is, hogy a lakosság beleszóljon az önkormányzat gazdálkodásába is, a költségvetésben egy-egy területre elkülönített pénzek nagyságáról véleményt mondhatna a lakosság is. "Az átláthatóság megteremtése, a rejtve maradás lehetőségének minimalizálása, a valódi transzparencia megteremtése az egyik olyan eszköz, ami csökkentheti a korrupció bekövetkezésének valószínűségét" - írja programjában a párt.

MSZP - "Nehezen szerethető város"
"Budapest - valljuk be - ma nehezen élhető és nehezen szerethető város. Hogy ez a helyzet, az sokféle külső körülmény együttes hatásának eredménye. Ugyanakkor - mint a városvezetés másfél évtizeden át volt részesének - nekünk, fővárosi szocialistáknak is megvan ebben a magunk felelőssége" - olvasható az MSZP Budapest-programjában (az LMP azzal vádolta a szocialistákat, hogy nincs fővárosi programjuk; kedden az MSZP sajtóosztályán azt közölték az [origo]-val, hogy a párt budapesti programja egy 2008 decemberében elfogadott vitairat, ezért a cikk írásához ezt vettük alapul). A program pár sorban leírja, hogy mi a baj Budapesttel: piszkos, rosszul szervezett, nincsenek távlati tervei. Ezután a program kijelenti: "akarjuk és tudjuk vezetni azt a változást, amellyel továbbfejlesztjük városunkat a budapestiekért, Budapestért... A közös elveszett belőlünk: az együttlét, az együttműködés, a közösség. Az új baloldali politika a közösség fejlődésére és a közösségi terek megújulására épül."

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Mit építenének?

Fidesz-KDNP - Kongresszusi központ, múzeumnegyed
"Gondoskodunk a kötelezettségvállalással terhelt, illetve elodázhatatlan beruházások folytatásáról. Ilyenek a P+R parkolók, a hídfelújítások, a kerékpárutak, a csepeli gerincút, az 1-es és 3-as villamosvonal meghosszabbítása, a római-parti gát, a főváros csatornázásának befejezése, a Moszkva tér rendezése, a Budapest szíve program" - ígéri programjában Tarlós István. A program szerint továbbá kezdeményezik egy új kongresszusi központ felépítését, valamint az elvetélt kormányzati negyed helyén egy új múzeumi negyed kialakítását.

Jobbik - Új hidak, bérlakások, Budára járó kisföldalatti
Két új Duna-híd építését is tervezi programja szerint a Jobbik: egyet a Galvani út magasságában és egyet Aquincumnál. Számos utat bővítenének, többek között ígérnek egy úgynevezett Margit alagutat, amely a Vérmezőt kötné össze a Komjádi uszodával. Különféle villamos-, busz-, metrófejlesztéseket is tervez a Jobbik, meghosszabítanák valamennyi meglévő metróvonalat, átvezetnék például Budára a kisföldalattit, a 3-as metró pedig egészen a Ferihegyi repülőtérig járna. A 4-es metró mellett 5-ös észak-déli gyorsvasútban is gondolkozik a Jobbik. A Déli pályaudvart viszont megszüntetnék, mert szerintük az a közlekedésfejlesztési tervek előrehaladtával feleslegessé válik majd, feladatait a Kelenföldi pályaudvar venné át. A Déli pályaudvar mai területén egy "hipermodern városközpontot" alakítanának ki. A program szerint a Jobbik támogatja a konferenciaturizmust, ezért belevágnának egy húszezer ember befogadására alkalmas konferenciaterem felépítésébe. A Jobbik bérlakásépítési programot hirdetne, és a programban azt is megígérik, hogy újjépítenék a Regnum Marianum-templomot és megnyitnának egy Trianon Múzeumot.

LMP - Megújuló folyópartok, eltűnő Rákosrendező
Az LMP programja több nagyszabású terv megvalósítását ígéri. Ilyen "a belvárosi Duna-partok revitalizációja", "a folyópartok általános megújítása" összefüggő sétányokkal, kerékpárutakkal. "Megőrizzük a Duna ártereit... a folyó szigeteit hidakkal és hajójáratokkal kapcsoljuk be a város vérkeringésébe" - olvasható a programban. A párt megkezdené "a hatalmas, egybefüggő vasúti területek rehabilitációját", "a Ferencvárosi és a Rákosrendező pályaudvar felszámolásával új, kiterjedt közparkokat hozunk létre, amelyek a belvárost övező 'zöldgyűrű' részét alkotják majd". Az LMP korlátozná az új bevásárlóközpontok építését. Nyolc év alatt kétszeresére növelnék a szociális bérlakások számát és az elosztás rendszerét átalakítanák.

MSZP - Tudományos, innovációs parkok létrehozása
Az MSZP szerint Budapestről "hiányoznak a távlatos, jövőbe mutató városszerkezeti változások, nincsenek jellegadó, kiemelkedő építészeti alkotások, piszkos, hanyagul karbantartott a sokszor lepusztuló városkép... A külső megfigyelők, turisták rosszkedvűnek, lehajtott fejjel rohanó, gyakran agresszív embereknek látnak bennünket." Az MSZP programja szerint a párt városfejlesztési tervének része, hogy "a fővárost övező zöldgyűrűben - az M0 körgyűrű mentén - rekreációs, tudományos, innovációs parkok létesítésének szakmai alapjait hozzuk létre."

Fotó: Szabó Balázs [origo]

Hogyan képzelik el a közlekedést?

Fidesz-KDNP - Kisebb, de hatékony fejlesztések
"2015-ig jól működő és finanszírozott közösségi közlekedést, olcsóbb és hatékonyabb intézményrendszert, működő közlekedési szövetséget akarunk" - áll Tarlós István programjában. A Fidesz jelöltje létrehozná a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-t, amely az egyéni és közösségi közlekedéssel kapcsolatos tulajdonosi, megrendelői feladatok előkészítését és végrehajtását látná el, a program szerint "végre egy intézményben összefogva és felelősséggel vállalva Budapest teljes közlekedési rendszerének működtetését és fejlesztését". Tarlós egységes regionális tarifarendszert vezetne be, az utastájékoztatás és forgalomirányítás fejlesztését ígéri. A programban az is szerepel, hogy megkezdik a hiányzó közúthálózati elemek és P+R parkolók megépítését, továbbá a villamoshálózat fejlesztését. "Az egyéni közlekedés terén a kisebb, de a hatékonyságot növelő beavatkozásokat preferáljuk (körforgalmak, csomópontok kialakítása, útburkolati jelek felújítása, gyalogosbarát zebrák és járdakapcsolatok létrehozása)" - írja.

Jobbik - Közlekedés a föld alatt
"Budapest közösségi közlekedése jelenleg minden tekintetben versenyképtelen és pazarlóan rosszul szervezett. A közlekedéspolitika kimerül a tiltó és korlátozó rendelkezésekben (parkolás szigorítása és drágítása, behajtások korlátozása stb.)" - olvasható a Jobbik programjában. A párt szerint átfogó, a rendszer egészére - a hálózatra, az irányításra és a működtetésre is - kiterjedő reformra van szükség. A Jobbik a kötöttpályás, azon belül is a föld alatti közlekedésnek szánna kulcsszerepet. "Az autó, a P+R és a közösségi közlekedési eszköz hármas kombinációja lesz a legkényelmesebb és leggyorsabb kombinált közlekedési mód" - olvasható a párt programjában. A Jobbik azt ígéri: egységes parkolási rendszert vezetnének be, és a budapestieknek biztosítanák, hogy a BKV-bérlet árának kétszereséért az egész város területére érvényes parkolási bérletet vegyenek. A bicikliseknek azt ígéri a párt: több új kerékpárút építése a meglévők felújítása mellett törekednének arra, hogy a közutak váljanak alkalmassá a kerékpáros közlekedésre is. "2014-ig kívánjuk elérni, hogy a kerékpározás 15 százalékkal részesedjen a városon belüli utazásokból, miközben csökkenjen a közúti balesetek és a motorizációval összefüggésbe hozható megbetegedések száma" - olvasható a programban.

LMP - 5-ös metró, bringa a buszon
Az LMP a fővárosi közlekedésben erősítené az autózást felváltó közlekedési eszközök szerepét, a gépkocsiforgalmat pedig "ésszerű korlátok közé" szorítaná. A párt programjában kijelenti: "a behajtási díjat Budapesten még ebben a ciklusban be kell vezetni". A tömegközlekedést úgy fejlesztené az LMP, hogy kevés átszállással, egységes menetrend szerint lehessen eljutni minél több helyre. Az LMP a maiaknál 30-40 százalékkal olcsóbb tarifákat is ígér, és feltámasztaná a dunai hajózást. A párt fejlesztené a kerékpáros közlekedést, amelynek része a bérbicikli rendszer bevezetése, a kerékpárszállítás lehetőségének megteremtése egyes tömegközlekedési eszközökön. Az LMP közlekedésfejlesztési tervei között szerepel a 2-es metró és a gödöllői HÉV-vonal összekötése, a 3-as metró Káposztásmegyerig tartó szakaszának részletes megtervezése, az 5-ös metró teljes körű megterveztetése és az engedélyeztetési eljárások lezárása.

MSZP - "Beszűkült az utcai élet"
"Elönt bennünket a gépkocsiáradat, ugyanakkor az autósok életét is minduntalan nehezítik a körülmények. Hiányos az integrált, szervezett tömegközlekedés. Beszűkült az utcai élet" - írja programjában az MSZP. A párt azt ígéri, csökkentené az átmenő forgalmat, átszervezné a közlekedési elveket, "elsősorban a gyalogosan közlekedők érdekében", igaz, arról semmit nem ír a párt, hogy ez mit jelent. "A légszennyezési értékek alapján olyan Zöld Zónát alakítunk ki, ahová csak a legkevesebb káros anyagot kibocsátó járművek hajthatnak be" - ígéri az MSZP, emellett azt is kilátásba helyezi, hogy 2013-ra megduplázza a fővárosi kerékpárút hálózat hosszát, a program szerint jellemzően az autóforgalom javára. A tömegközlekedés javítása érdekében a program több buszsávot, egyszerűbb jegyvásárlást ígér, igaz, ezen a ponton megjegyzi azt is: "az sms-jegy-szolgáltatást várhatóan 2009-ben bevezetjük". A programban szó van a gyalogos közlekedés bővítéséről, a belvárosi behajtási díj bevezetéséről is.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Mennyire lenne zöld Budapest?

Fidesz-KDNP - "Romlott az életminőség"
"Az elmúlt 20 évben Budapesten romlott az életminőség... A főváros környezeti állapota általában leromlott. Vizeink, levegőnk, a talaj erősen szennyezett, állandósult a túlzott rezgés-, zaj- és szemétterhelés. Kevés az ápolt park, zöldterület, védett játszótér" - írja programjának környezetvédelemről szóló részében Tarlós. Szerinte programot kell kidolgozni a fővárosi vizek kezelésére, a parlagfű-mentesítésre, a barlangok és források megóvására. Tarlós programjában azt ígéri, javítaná a közparkok állapotát, az ott található hajléktalantelepeket felszámolná, fákat ültetne, parkosítana. A szemetelést szigorúan büntetné, erősítené a szelektív hulladékgyűjtést. Azt ígéri, "leállítjuk a még megmaradt zöldterületek felesleges beépítését".

Jobbik - Ingyen fűmag, természetőrség
A Jobbik programja szerint a zöldfelületeteket növelni kell, de szükség van a meglévő területek tulajdonviszonyainak tisztázására is, hogy a tulajdonosakat kötelezni lehessen a gondozásukra. A Duna-partot pihenőövezetté alakítanák, a budapesti patakokat, tavakat és ezek partjait megtisztítanák. Indokolt esetben felülvizsgálnák a kiadott építési engedélyeket. Az is szerepel a programban, hogy Budapesten és agglomerációjában erdőket kell telepíteni, bár az nem derül ki a dokumentumból, hogy pontosan hova képzel erdőket a párt. "Az illegális szemétlerakást elrettentő pénzbüntetéssel, illetve elzárással fogjuk büntetni. Olyan mértékűvel, amely már a gondolatát is kizárja az illegális szemétlerakásnak" - olvasható a programban, amely azt is megígéri, hogy a zöldfelületek kialakítását viszont ingyenesen juttatott fákkal, bokrokkal, fűmagokkal és virágpalántákkal, valamint tanácsadással is segítenék. A lakóházak belső udvarait megpróbálnák zöldudvarrá alakítani. A Jobbik programja szerint továbbá felállítana egy természet- és állatvédelmi feladatokat ellátó, a nap 24 órájában riasztható őrséget.

LMP - "A zöldvagyon használatáért fizetni kell"
"A helyi adók és kedvezmények rendszerén keresztül jutalmazzuk a zöldfelület létesítését és fenntartását, és büntetjük a csökkentését: a zöldvagyon használatáért fizetni kell" - írja programjában az LMP. A párt kezdeményezné a Népliget megújítását, az új beruházások és a felújítások rovására növelné a zöldterületek fenntartására fordított pénzt, "akár a beruházások rovására is". A párt növelné a zöldterületek arányát a Belvárosban. Az LMP feltérképezné az értékes természetes élőhelyeket Budapesten, és forrásokat biztosítana fejlesztésükre. Fejlesztenék a patakok, vízfolyások környezetét is.

MSZP - "Barátságosabbá tenni a városképet"
"Jelentősen növelnünk kell a közterületek zöldfelületeit. Minden lehetséges helyet be kell ültetnünk olyan dús növényzettel, amely képes csökkenteni a légszennyezettséget és barátságosabbá tenni a városképet" - írja programjában az MSZP. A program szerint 2009-től "új stratégia lép életbe három nagyparkunkkal kapcsolatban (Margitsziget, Népliget, Városliget). A program azt ígéri, a Margitszigetet kímélni fogják, a Népliget "a következő évtized elejére Európa egyik legsokoldalúbb nagyvárosi parkjává válik". A Városligetet az MSZP "hosszú távon a fiatalok parkjának" szánja, de hogy mikortól és hogyan fogja megvalósítani ezt az elképzelését, arról nem szól a program.

Mit tennének a közbiztonsággal?

Fidesz-KDNP - "Súlyos értékrendi válság"
"Ma már kétségbevonhatatlan, hogy a városlakók túlnyomó többsége biztonságra, kiszámíthatóságra és rendre vágyik. Ez a többségi igény nem hagyható többé figyelmen kívül. Szembe kell nézni a gazdasági válságnál is súlyosabb lelki, kulturális, és értékrendi válsággal" - olvasható Tarlós István Budapest-programjának közbiztonságról szóló részében. A Tarlós oldalán olvasható program szerint "alapcél, hogy erősödjék a főváros lakosságának szubjektív biztonságérzete". Tarlós azt szeretné, ha több lehetőség lenne helyszíni bírságolásra, a közterület-felügyelet kiterjesztett jogosítványokat kapna. Kitiltaná a nem budapesti bűnelkövetőket a fővárosból, fellépne a bérkoldulás ellen és kitisztítaná az aluljárókat. A program szerint "úgy fogunk fellépni, hogy a lakosság szinte azonnal érezze a változásokat".

Jobbik - "Érvényt kell szerezni az előírásoknak"
"Az emberek félelmükben rácsok mögé zárkóznak, mintegy önkéntes rabságot vállalva, visszavonulva a lakóközösségből. Ennek egyszer és mindenkorra véget kell vetni" - áll a Jobbik programjában. A Jobbik szerint a közbiztonság problémájának megoldásához nem új szabályokra, hanem a meglévők betartására van szükség, "érvényt kell szerezni az előírásoknak". A párt szerint létre kellene hozni egy úgynevezett Budapesti Őrséget a közterület-felügyelet valamint a kerületi városőri egységek integrálásával. A bűnnel különösen fertőzött területekre kutyás járőröket küldene programja szerint a Jobbik. A párt a város teljes területére kiterjedő intelligens térfigyelő rendszert építene ki. A program szerint megtiltanák a koldulást és az erőszakos kéregetést, "kitakarítanák az aluljárókat", az illegális árusítást, a hajléktalanok bentlakását, a szeszes italok közterületi fogyasztásának lehetőségét, felszámolnák a graffitiket.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

LMP - Kamerák az utastérben
Az LMP programjában nem szerepel a közbiztonság szó, és a biztonság is csak közlekedésbiztonság, létbiztonság összetételben bukkan fel. A párt programja szerint azonban "a járműveken elkövetett bűncselekmények, de akár a 'csupán' félelemkeltő vagy igénytelen viselkedés (pl. dohányzás, szemetelés) rendkívül károsan hat az egész ágazat megítélésére. A rongálással és egyéb bűncselekményekkel kapcsolatos problémahalmaz komplexebb. Az elvárások mellett itt eszközt is kell adni a szolgáltatók kezébe (pl. utastéri kamerák engedélyezése)."

MSZP - "Átláthatóvá tesszük a város életét"
"A biztonság fejlesztéséhez a biztonság-érzet megteremtésén és megerősítésén keresztül vezet az út" - olvasható az MSZP programjában a párt alapvetése. A párt programja a végrehajtandó feladatokról azt írja, "új szemlélet kialakítása a célunk... eszközt kell biztosítani az egyének és közösségeik komfortérzetének és sorsának javításához". A közbiztonság az MSZP szerint többek között azzal javítható, ha a rendőrök szolgálatkészen lépnek fel, de a program megjegyzi azt is, "a polgárok védelmében a legújabb technikák csatarendbe állításával a dinamikusan fejlődő városrészbe kell illeszkedniük". Az MSZP az eddigieknél nagyobb szerepet szánna a polgárőröknek a közbiztonság javításában. Az MSZP azt ígéri, "átláthatóvá tesszük a város életét" "a térfelügyeleti rendszerek egységesítésével és azonnal reagáló erő hozzárendelésével".

Mit tennének a lakótelepekkel?

Fidesz-KDNP - Rekonstrukció és sportpályák
"Megkezdjük a komplex-elvű lakótelepi rekonstrukcióknak az előkészítését" - olvasható Tarlós István programjában. Ez azt jelenti a program szerint, hogy "nem csupán az épületgépészeti-hőszigetelési felújítások szintjéig" kell rekonstruálni a panelházakat, "hanem könnyűszerkezetes hozzáépítésekkel is... A lakótelepeken gondolni kell az elmaradt kulturális infrastruktúra-fejlesztések pótlására is". A program szerint Tarlós támogatná a lakótelepi sportpályák fejlesztését.

Jobbik - Esztétikai megújulás
A Jobbik szerint lakótelepi rehabilitációs programot kell kidolgozni, ami alapján műszakilag és esztétikailag megújítanák a lakótelepeket, de az nem derül ki a programból, hogy mit ért ezen a párt. Összehangolt pályázati csomagok kialakítását ígérik hőszigetelési és a teljes vagy részleges gépészeti és energetikai rendszerek megújítására. A párt a program szerint fontosnak tartja a lakótelepi közösségi terek fenntartását, ezt kizárólag közmunkaprogramban képzelik el a megvalósítani, a helyiek bevonásával. Lakótelepi sport- és szabadidőcentrumok létesítése is szerepel a Jobbik elképzelései között.

LMP - A "lakótelepi környezet humanizálása"
"A panellakások és -lakótelepek rehabilitációját komplex módon kell kezelni. A felújítások fő nyomvonala nyilvánvalóan az energetikai korszerűsítés kell hogy legyen" - írja programjában az LMP. A párt szerint "nem pusztán a lakások minőségének megtartását, hanem annak javítását és az egész lakótelepi környezet humanizálását kell célként kitűznünk". A párt támogatná a külső falak szigetelését, az ablakok cseréjét, a tető és a pince szigetelését, a radiátorok cseréjét, de az nem derül ki a programból, hogy mennyi pénzt fordítanának erre és milyen formában.

MSZP - "Politikánk erre is érvényes"
A lakótelep szó kétszer szerepel az MSZP programjában, de az nem derül ki a szövegből, hogy milyen tervei vannak a 195 ezer panellakásban élőkkel. A párt annyit jegyez meg: "a felújított és felújításra váró lakótelepek közösségi terei is megújulásra várnak. Közterületi politikánk erre is érvényes, a lakók közösségeinek aktív részvétele mellett."

Fotó: Vanik Zoltán [origo]

Mit tennének a kerületekkel?

Fidesz-KDNP - Átalakítás, bevonás
"A főváros kétszintű önkormányzati rendszere akadozik, a főváros és a kerületek között nincs érdemi együttműködés. Mindez hatásköri zavarokat, akarati, módszerbeli széttagoltságot, a források szétforgácsolódását is eredményezi" - bírálja a város működést programjában Tarlós István, aki szerint kezdeményezni kell a fővárosi önkormányzati rendszer átfogó strukturális és hatásköri felülvizsgálatát, valamint módosítani kell többek közt az önkormányzati, a forrásmegosztási, valamint a helyi adókról szóló törvényt. Tarlós a kerületi polgármestereknek azt ígéri: bevonják őket az átalakított főpolgármesteri kabinet munkájába.

Jobbik - "Új alapok"
"Új alapokra kell helyezni a kerületek és a főváros viszonyát. Ez nem csak párbeszéd kérdése. Itt törvénymódosítás is szükséges" - ezzel kezdődik a Jobbik programjában a kerületek és a főváros viszonyáról szóló fejezet. A párt szerint létre kellene hozni egy olyan fővárosi érdekegyeztető szintet, ahol a kerületek és a civil kezdeményezések képviselhetnék érdekeiket, és ennek a fórumnak az egyezségei köteleznék a fővárosi vezetőket. A Jobbik tételesen áttekintené az önkormányzati feladatokat, és ezután döntené el, mely feladatok kerülnek a kerületekhez és melyek a fővároshoz. A kerületeknek a program szerint kötelező lenne egységes struktúrájú költségvetési sablonnal dolgozni, ez alapján tenné a Jobbik összehasonlíthatóvá az egyes kerületeket, illetve nyomon követhetővé az önkormányzati költekezést.

LMP - A jogkörök újraosztása
"Kezdeményezzük az önkormányzati törvény módosítását a főváros és a kerületek közötti jogkörök újraosztása érdekében" - írja programjában az LMP, amely a fővárosi önkormányzatnak elsősorban a stratégiai tervezésben, a kerületeknek pedig a végrehajtásban adna szerepet". Az LMP több forrást biztosítana a kerületeknek azzal a megkötéssel, hogy azt csak olyan feladatokra költhetik, amelyek egybevágnak a főváros által meghatározott irányokkal. A párt kezdeményezi "a főváros és a környező agglomerációs települések közötti koordinációs szervezet létrehozását is".

MSZP - "Budapest működését és fejlesztését segíti"
"Ma Budapest közigazgatása túlszabályozott, működése nehézkes, a főváros és a kerületek közötti munkamegosztást sem feltétlenül az ésszerűség vezérli" - írja programjában az MSZP. A párt célja a dokumentum szerint, hogy ez a helyzet a 2010-es évekre megváltozzon, "megvalósuljon egy modern, átlátható, és hatékony közigazgatási rendszer, mely elsősorban Budapest működését és fejlesztését segíti", arról azonban semmit nem árul el a párt, hogy ezt hogyan képzeli el.