Mindössze 25 éves, mégis több köze van Budapest közlekedési rendszeréhez, mint a fővárosiak legtöbbjének. Saját rossz tapasztalatai miatt kezdeményezte egyesületével az éjszakai közlekedés átalakítását, belelátott a BKV néhány sötét ügyébe és bár egyre közelebb került a fideszes támogatással főpolgármesterré választott Tarlós Istvánhoz, 2006-ban még Tarlós politikai ellenfelei is segítették előrejutását. Kicsoda Vitézy Dávid, ki lesz a budapesti közlekedés ura?

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője lehet a többek között a BKV-t is működtető Budapesti Közlekedés Központ Zrt. (BKK) vezetője, ha a fővárosi közgyűlés jövő szerdai ülésén megszavazza Tarlós István főpolgármester javaslatát. A kinevezéseket valószínűleg elfogadja a közgyűlés, mivel a Fidesznek és a KDNP-nek többsége van a testületben. Ha megszavazzák kinevezését, akkor a magát a közösségi közlekedés megszállottjának nevező 25 éves Vitézy egy olyan nagyvállalatot fog igazgatni, amelyhez nemcsak a BKV tartozik majd, hanem Budapest teljes közlekedési rendszerének működtetése és fejlesztése is.

Megbabonázta a nagy kékség

"A dolog úgy kezdődött, hogy 8-9 éves koromban a 49-es busz vonalán laktunk, azzal mentem iskolába" - magyarázta Vitézy három éve az Indexnek adott interjúban, hogyan kezdődött rajongása a közösségi közlekedés iránt. A többi iskolással ellentében Dávidot annyira megbabonázta a tömegközlekedés, vagy ahogy ő hivatkozott a 49-es buszra, "a nagy kékség", hogy egyre többet buszott, megismerekedett és összebarátkozott a sofőrökkel, és mire jeles eredménnyel leértettségizett a Lauder Javne gimnáziumban, már állandó vendége volt a budapesti közlekedési diszpécserközpontnak.

"A 49-es busz járműveinek és menetrendjének beható ismeretét már nem éreztem elegendőnek" - indokolja a VEKE honlapján, miért alapította meg 2000-ben rajongótársaival a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületet, amelyben 2002 óta az elnökségnek is tagja. A civil szervezet alapítása óta bombázta szakmai tervekkel a BKV-t, a közlekedési vállalat minden lépését nyilvánosan véleményezték. Az egyesület első komoly sikere Vitézy szerint az volt, amikor 2003-ban elérték, hogy meghosszabbítsák a 41-es villamos útvonalát, hogy az utasoknak ne kelljen feleslegesen gyalogolni az átszállásoknál.

Ez az akció döntötte el Vitézy továbbtanulását is: több interjúban elmondta, hogy a mindennapjait kitöltő megszállottsága ellenére azért nem közlekedési szakra jelentkezett, mert a nyílt napon egy professzor "éppen azt magyarázta, hogy mekkora hülyeség a 41-es villamos meghosszabbítása". Vitézy végül a BME közgazdász szakját kezdte el 2004-ben, ahol 2010-ben regionális település- és területfejlesztési szakirányon szerzett diplomát. (Cikkünkben korábban tévesen az szerepelt, hogy Vitézy még mindig hallgatója az egyetemnek. A tévedésért olvasóink elnézését kérjük - a szerk.)

Nemcsak az egyetem kiválasztásánál támaszkodott élményeire, állítása szerint a budapesti éjszakai közlekedés megreformálását is akkor határozta el, amikor az éjszaka közepén nem vette fel egy garázsjárat. A sorozatos kritikák után a BKV lehetőséget adott a VEKE-nek, és az egyesület tervei alapján készült el az új éjszakai forgalmi rend.

Tarlós segítette be a BKV-hoz

Vitézy 2006-ban az egyre aktívabb VEKE szóvivője lett, így sokat szerepelt a médiában. "Mivel szüleim járatosak a médiában, kérem őket, hogy ha van egy komolyabb szereplésem, esetleg egy fontosabb tévévita, nézzenek meg, mert adok a véleményükre" - mondta a HVG-nek 2008-ban. Vitézy édesanyja Hankiss Ágnes pszichológus, aki 2009 óta a Fidesz európai parlamenti képviselője, korábban a HírTv és a Echo Tv vitaműsorainak rendszeres vendége volt. Édesapja Vitézy László filmrendező, aki az előző Orbán-kormány idején a Magyar Televízióban készített műsorokat, nagybátyja pedig a legnagyobb összpéldányszámban megjelenő hetilapot, a Helyi Themát is kiadó Vitézy Tamás vállalkozó. Dávid féltestvérétől, Vitézy Zsófiától is kérhetett tanácsokat: ő korábban a Reform főszerkesztője, majd a Magyar Nemzet újságírója volt, a kormányváltás óta pedig a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának szóvivője.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A családja mindenben támogatta, de soha nem szóltak bele abba, hogy mit csináljon az egyesület tagjaként - mondta Vitézy. A szakmai tervekkel akciózó VEKE éléről politikai segítséggel került még közelebb a BKV-hoz: 2006 decemberében Tarlós István javaslatára került be a BKV felügyelőbizottságába. "Megbeszéltem vele, hogy a szakmaisághoz ragaszkodom" - mondta Vitézy jelöléséről az Indexnek. Kinevezéséről a közgyűlés egyhangúlag döntött.

Nem akart politizálni

A 21 évesen pozícióba kerülő Vitézy 2009 végéig volt a BKV felügyelőbizottságának tagja. Elvileg ez a testület ellenőrzi a BKV működését és gazdálkodását, de Vitézy azt mondta, a bizottság tagjaként sem volt nagy mozgástere. "Ha kaptam egy információt a folyosón, vagy egy újságírótól, valamelyik BKV-vezetőtől vagy egy BKV-val szerződéses viszonyban lévő partnercégtől, akkor tudtam valamilyen módon elindulni" - nyilatkozta áprilisban a Mandinernek. Hároméves bizottsági tagsága legnagyobb eredményei közé sorolta, hogy a kezdeményezésére megakadályozták a járatritkításokat, az Orczy téri Baross kocsiszín eladását és egy buszvásárlási projektet, felszerelték légkondicionálóval a combinókat, és felbontottak egy sor tanácsadói szerződést. Vitézy szerint "4-5 milliárd forint eltűnését sikerült így megakadályozni a BKV kasszájából".

Vitézyt több támadás érte, amikor 2008-ban átadta a BKV vezérigazgató-helyettesének és Horváth Éva, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes sajtómunkatársának levelezését Tarlós Istvánnak. A levelekben Tarlós szerint többek között arról volt szó, hogyan lehetne Vitézyt lejáratni. Vitézy azt állította, a felügyelőbizottság tagjaként jutott hozzá a levelekhez, és azért ment vele Tarlóshoz, mert "politikai ügyről van szó", ő pedig felügyelőbizottsági tagként nem akar politizálni. A BKV-botrány kirobbanása után az MSZP a szemére vetette, hogy a felügyelőbizottság tagjaként tudnia kellett volna arról, mi folyik a cégnél. Vitézy azzal védekezett, hogy amit megtudott, arra mindig felhívta a közvélemény figyelmét, "de nem volt akkora az érdeklődés, mint manapság", és belső vizsgálatokat is kezdeményezett, de ezeket a bizottság tagjai rendre leszavazták.

25 évesen megvalósíthatja az álmát

A VEKE szóvivőjeként az elmúlt években a járatritkítások és a tarifaemelések mellett hevesen támadta a 4-es metró beruházását is, amelyet elavultnak és pazarlónak tart, és többször kijelentette, hogy hiba lenne megépíteni a metró második szakaszát. "Nem a BKV-t kell megmenteni, hanem a budapesti tömegközlekedést" - mondta korábban Vitézy, aki szerint Budapesten "inkább egy nagyon erős városi megrendelő és közlekedésszervező szervezetre lenne szükség".

Tarlós István programjában pontosan ilyen szervezetnek írta le a megalakítandó Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-t. De nemcsak ebben hasonlóak az elképzelései Vitézyvel: a közlekedési reformról írott fejezet is a VEKE elképzelésein alapul. A most 25 éves friss diplomás Vitézy úgy kezdhet neki a tervek megvalósításának, hogy tanulmányai mellett eddig csak a VEKE-ben és a BKV felügyelőbizottságában dolgozott, így vezetői és komoly munkatapasztalat nélkül kell boldogulnia egy nagyvállalat igazgatásával.