Lehetséges, hogy egy 25 éves friss diplomás fog dirigálni az ország egyik legbefolyásosabb menedzserének, Kocsis Istvánnak? Könnyen előfordulhat, a budapesti tömegközlekedési rendszer átalakítása ugyanis az [origo] információi szerint abba az irányba halad, hogy a fiatal Vitézy Dávid vezetésével felálló új szervezet alá kerül a Kocsis vezette BKV. A céget belülről ismerők úgy gondolják, nehezen elképzelhető, hogy Kocsis elfogadná ezt a helyzetet.

A budapesti tömegközlekedési rendszer radikális átalakítására készül Tarlós István főpolgármester, és az eddig megismert tervek alapján az új felállás személyi szempontból mindenképp érdekes lesz. A BKV egy új szervezet, a Budapesti Közlekedési Központ felügyelete alá kerülhet. A BKV-t az elmúlt húsz év egyik legbefolyásosabb állami cégvezetője, Kocsis István vezeti, a BKK élére egy 25 éves friss diplomás, Vitézy Dávid kerülhet (Cikkünkben korábban tévesen az szerepelt, hogy Vitézy még egyetemista, pedig idén megszerezte a diplomáját. A tévedésért olvasóink elnézését kérjük - a szerk.).

Tarlós István főpolgármester a múlt héten jelentette be, hogy Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjeként dolgozó Vitézyt javasolja a BKK élére, a Fidesz-KDNP többségű Fővárosi Közgyűlés pedig szerdán szavazhat erről (a fővárosi intézményrendszer átalakításáról itt olvashat). Bár Tarlós vasárnap azt is bejelentette, hogy egy kivétellel minden fővárosi közszolgáltató cég vezetőit le fogják váltani, az [origo] által megkérdezett források egybehangzóan azt mondták, szerintük Kocsis lehet a kivétel. Ezt támaszthatja alá az is, hogy Tarlós az Indexnek adott szeptemberi interjújában azt mondta, ha "Kocsis Istvánt nem helyezik át a Molhoz, és nincs olyan hátramaradt ügye az MVM-nél, amit én nem ismerhetek, akkor nem látok különösebb okot az elmozdítására".

"Furcsának tűnne"

"Úgy is mondhatjuk, hogy Vitézy Kocsis felettese lesz" - mondta az [origo]-nak Atkári János, Tarlós István főpolgármester tanácsadója. Atkári szerint Kocsis tudomásával alakítják át a tömegközlekedési intézményrendszert, és azt mondta, nem tud arról, hogy Kocsis emiatt távozni szeretne a közlekedési vállalattól. "Azt gondolom az lenne az ésszerű magatartás a részéről, ha elfogadná a helyzetet, mert a BKV finanszírozása tarthatatlan" - jelentette ki Atkári.

Egy, az új tömegközlekedési rendszer kidolgozásában részt vett forrás azt mondta, "furcsának tűnne ez a viszony", ha valóban Vitézy lenne Kocsis felettese. Az [origo]-nak nyilatkozó, a BKV-t belülről ismerő források valamennyien azt mondták, nehezen tudják elképzelni ezt a felállást. Kocsisnak jelentős vállalatvezetési múltja van, míg a 25 éves Vitézy úgy kerülhet a BKK élére, hogy szinte semmilyen munkatapasztalata nincs.

Hatalmas a lobbiereje

Kocsis az Antall-kormány idején az Ipari Minisztériumban volt államtitkár, és több nagy állami vállalat privatizálásánál is szerepet játszott. A Horn-kormány alatt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. vezérigazgatója volt, majd 2002-től három éven keresztül a Paksi Atomerőmű vezérigazgatójaként dolgozott. Ezt követően a Magyar Villamos Műveket vezette, ahonnan Gyurcsány Ferenc akkori kormányfő menesztette 2008-ban. Az ország egyik leggazdagabb embere, Csányi Sándor OTP-vezér közeli barátjaként is számon tartott Kocsist 2008 augusztusában nevezték ki a BKV élére. Vitézy Dávid a BKV-t már a Kocsis előtti időkben keményen bíráló VEKE szóvivőjeként vált ismertté, és a Fidesz delegáltjaként volt a BKV felügyelőbizottságának a tagja.

"A BKV-sok közül mindenki azt gondolja, létezhetetlen, hogy Kocsis Vitézynek a beosztottja lesz" - mondta a BKV egyik névtelenséget kérő szakszervezeti vezetője. Szerinte Kocsis addig maradhat a BKV-nál, amíg a holding szerkezetét nem véglegesítik. "Kocsis jelenleg is nagyon erős a kormánynál, sokan úgy gondolják a BKV-nál, hogy a kétharmados győzelem nem jött volna létre nélküle" - utalt arra, hogy számos esetben Kocsis tett feljelentést a BKV tanácsadói szerződéseit vizsgálva, amelyek miatt többek között a volt szocialista főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós előzetes letartóztatásban van. A kampányban ezeket a korrupciógyanús ügyeket végig napirenden tartotta a Fidesz.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Vitézy Dávid egyetemistaként vezethet óriásvállalatot

"Kocsis elég sokat tett azért, hogy a BKV-ban rend legyen" - mondta egy, a vállalat belső ügyeit ismerő, névtelenséget kérő forrás. "Hatalmas a lobbiereje, az biztos, hogy pénzt tud hozni" - jegyezte meg, hozzátéve, hogy Kocsis a közlekedéshez annyira nem ért, de a pénzügyekhez viszont nagyon. A forrás szerint most vihar előtti csend van a BKV-nál, és csak a végleges struktúra kialakulásakor derülhet ki, hogy mi lesz Kocsis sorsa.

Leányvállalat lehet a BKV

A tömegközlekedési intézményrendszer átalakítása erősen leszűkíti a BKV Zrt. jogkörét Atkári János szerint. Bár a főváros honlapján olvasható előterjesztésből nem derül ki pontosan, hogy a BKK-nak milyen jogköre lesz a gyakorlatban, az [origo]-nak egy, az új struktúra kialakításában részt vevő forrás szerint a BKK tulajdonosi jogkörrel rendelkezhet a BKV felett, a közlekedési vállalat tulajdonképpen a BKK leányvállalataként fog működni a jövőben. "Nagyon sok munka van még benne, de a jövő év közepére végleges formát nyerhet a teljes struktúra" - mondta.

A neve elhallgatását kérő forrás szerint az átalakításnál a legfőbb cél a megrendelői és az üzemeltetési feladatok szétválasztása volt, amelyet Atkári János is megerősített. "A BKV reménytelenül veszteséges cég, nagyarányú állami segítség és átalakítás nélkül nem működhet tovább" - mondta az [origo]-nak Atkári. Szerinte Tarlós István és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter napokban zajló tárgyalásain két tételről, a fennálló adósságállományról és folyó finanszírozási hiányról tárgyalnak. Úgy tudja, az adósságállomány megszüntetése tőkeemelés formájában jöhet létre, míg a finanszírozási hiányt a tömegközlekedés átszervezésével hidalnák át.

A divíziók száma kérdéses még

Az [origo]-nak több forrás is azt mondta, nincs még végleges terv arról, hogyan alakítanák át a BKV-t. Egy, a BKV belső viszonyait ismerő forrás szerint két variáció létezik a holding szerkezetének kialakításánál: az, hogy kettő vagy három divízióvá bontsák a jelenlegi BKV-t. Azt mondta, a buszokat biztosan kiszervezik, ami kérdéses, hogy a kötöttpályás közlekedési eszközöket különszedik-e. Az egyik verzió szerint nem, a másik szerint pedig a HÉV és a metró, valamint a villamosok és a trolibuszok külön divíziót alkothatnak. Tarlós előterjesztése szerint a BKV-n kívül a Parking Kft. és a taxiállomásokat működtető kft. munkáját is a BKK fogja átvenni.

A forrás szerint több előnye is van ennek az újonnan létrejövő szerkezetnek. "Így önálló elszámolása lesz mindegyik divíziónak, amely csökkenti a visszaélések esélyét. Eddig mindenki a közös kalapból vett, ami olyan, mint a közös tulajdon, mindenki kevésbé vigyáz rá, és jelen pillanatban felelősök sincsenek" - mondta. Szerinte az is a buszok kiszervezése mellett szól, hogy csak ebben az esetben szerződhetnek alvállalkozókkal, és tudják növelni a buszflottát." A felső váz tehát megvan, a BKK és vezetője megvan, csak a divíziókat kell még kialakítani" - tette hozzá a további feladatokról.