Mindenki mindenkit meglepett a BKV-s vizsgálattal

a Fővárosi Közgyűlés ülése, Tarlós István főpolgármester és Tiba Zsolt főjegyző
Vágólapra másolva!
Tarlós István főpolgármester szerint a BKV egyes engedélyeit felfüggesztő döntés különös, egy BKV-s forrás szerint pedig az a furcsa, hogy Tarlós emiatt pénteken felvetette Kocsis István BKV-vezérigazgató távozásának lehetőségét. Az [origo] információi szerint a Kocsis és Tarlós közötti súrlódást egy félreértett közlemény okozta, a vita nem Kocsis eltávolítását készíti elő. A BKV azt vizsgálja, teljesítettek-e minden előírást az elmúlt években.
Vágólapra másolva!

Tarlós István főpolgármester szerint "különös", hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) most hozott határozatot a BKV vasúthatósági engedélyeinek megvonásáról a cég pénzügyi helyzete miatt. Kijelentette, az üggyel kapcsolatban felmerült, hogy Kocsis István BKV-vezérigazgató a helyén maradhat-e, erről napokon belül döntenek.

Tarlós szerint az NKH határozataiban több furcsaság van. A vizsgálat Tarlós szerint 2010. május 27-én kezdődött. Ekkor küldte el az NKH-nak a BKV a 2009-es beszámolóját, illetve a fizetőképességre vonatkozó iratokat. A hatóság ezt követően június 15-én hiánypótlásra szólította fel a BKV-t, amit a vállalat július 21-én teljesített. Kocsis István tájékoztatása szerint a BKV az eddigi gyakorlatnak megfelelően járt el az ügyben.

Szeptember 20-án keletkezett a következő irat, az NKH végzést küldött, amelyben szakértőt rendelt ki a BKV-hoz a fizetőképesség megállapítása miatt. A szakvélemény elkészítésének határideje október 15-e volt, az elkészült véleményt a BKV november 2-án kapta meg, de az új városvezetés még semmilyen iratot nem kapott - közölte Tarlós István. Szerinte november 5-én hozott újabb végzést a hatóság, ezt november 8-án juttatta el a BKV-hoz. Egy nappal később született meg a határozat, amelyben megvonták a BKV vasúthatósági engedélyét.

A főpolgármester azt mondta, a mostani határozat a jelenlegi formájában "aligha" marad érvényben. Megállapítható azonban, hogy az elmúlt évek gazdálkodása vezetett ide és nem azon a 7,5 milliárd forinton múlik, amelyet még nem utaltak át a BKV-nak - tette hozzá.

Meglepetést okozott Tarlós bejelentése a BKV-nál

A főpolgármester kedden jelentette be, hogy felfüggesztették a BKV működési engedélyét pénzügyi okokból, de ahogy arról az [origo] beszámolt, a közlekedési hatóság határozataiból az derül ki, hogy a működési engedély felfüggesztése nem általában érinti a BKV-t, csak annak egyes kötöttpályás szolgáltatásait. Csütörtökön Tarlós közleményt adott ki arról, hogy Kocsis István egy sms-ben tájékoztatta őt a működési engedély felfüggesztéséről, erről részletesen itt olvashat.

A BKV péntek délután csak annyit közölt: Kocsis belső vizsgálatot rendelt el, amelyben az elmúlt három évre visszamenőleg megvizsgálják, teljesítette-e a cég a vasúthatósági engedélyekhez szükséges előírásokat. Egy BKV-hoz közeli, névtelenséget kérő forrás az [origo]-nak azt mondta, a vállalatnál meglepetést okozott a főpolgármester által elrendelt vizsgálat, és a vezérigazgató esetleges távozásának megemlítése. Kijelentette, nem számítanak arra, hogy Kocsis posztjába kerülne a működési engedély felfüggesztése.

A BKV egyes engedélyeinek felfüggesztéséhez vezető vizsgálat az előző városvezetés távozását követő átadás-átvétel eredménye volt - jelentette ki az [origo]-nak Ughy Attila, a Fővárosi Közgyűlés fideszes tagja. Ughy szerint a vizsgálat egy hosszabb folyamat része, aminek az a lényege, hogy konszolidálják a BKV-t. Ennek a folyamatnak viszont szerinte nem egyértelműen része a cégvezetés lecserélése.

Tarlós környezetének egyik tagja az [origo]-nak azt mondta, nem számít arra, hogy Kocsis székébe kerülhet a BKV körül kialakult helyzet miatt. A forrás szerint az okozhatott zavart a két vezető között, hogy nem egyezett az, amit Kocsis sms-ben közölt a hatóság döntéséről, és az, ami a sajtóban megjelent erről. Az NKH döntéséről több újság pontatlanul számolt be, mivel a BKV teljes felfüggesztéséről írtak, ami nem fedi a valóságot, mivel az NKH csak a BKV egyes szolgáltatásainak engedélyét függesztette fel. Az NKH honlapján megjelent határozatok ugyanakkor Kocsist igazolták - tette hozzá a főpolgármesteri stáb tagja, aki szerint ugyanakkor a BKV körüli helyzet most annyira kaotikus, hogy a "fővárosban senki sem tudja, mi történik".

Tarlós távolságtartó volt eddig Kocsissal

Az október eleji önkormányzati választások után a fővárosi cégek átalakításakor egyedül Kocsis István volt az, aki megtarthatta cégvezetői helyét. A BKV vezérigazgatójáról Tarlós korábban távolságtartóan nyilatkozott. Az Indexnek szeptember végén azt mondta róla, hogy "személye vitákat vált ki", neki fogalma sincs, hogy az MVM-nél mi történt, de a BKV-nál Kocsisnak szerepe volt abban, hogy a BKV helyzete tisztázódjon.

Tarlós azt is kijelentette az interjúban, hogy ha Kocsist nem helyezik át a Molhoz (erről ősz elején jelentek meg sajtópletykák, amelyet azonban a Mol tagadott), és nincs olyan hátramaradt ügye az MVM-nél, amit ő nem ismerhet, akkor nem lát különösebb okot az elmozdítására. Az MTV egyik reggeli műsorában ostobaságnak nevezte, hogy Kocsis István azért maradhatott a BKV élén, mert jó politikai beágyazottsága van, és Csányi Sándor OTP-vezérrel közös érdekeltségei vannak.

A pénzügyi képességen bukott el az engedély

A Nemzeti Közlekedési Hatóság BKV-érintő, összesen hat határozatából kiderül, hogy a helyi vasúti hálózat, az elővárosi vasúti hálózat és a libegő működési engedélyét függesztették fel, illetve ezek kaptak csak ideiglenes működési engedélyt. A működési engedélyek kiadásának négy feltétele van: a kérelmezőnek, vagyis ebben az esetben a BKV-nak üzleti jóhírnévvel, pénzügyi teljesítőképességgel kell rendelkeznie, szakmailag alkalmasnak kell lennie, valamint meg kell tudnia térítenie a felelősségi körébe tartozó baleseti károkat. A közlekedési hatóság mind a hat határozatban azt kifogásolja, hogy "kétely merült fel" a BKV pénzügyi teljesítőképességével kapcsolatban. Szerintük ugyanakkor a többi feltétel - így az üzleti jóhírnév vagy a kártérítési képesség - megvan.

Az [origo]-nak pénteken a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) azt mondta, később reagálnak Tarlós bejelentésére. Az elmúlt két napban többször kerestük a hatóságot, de semmilyen, a határozatokra vonatkozó kérdésünkre nem válaszoltak arra hivatkozva, hogy "tárgyalások folynak". Azt sem árulták el, ki és miről egyeztet, és miért nem tájékoztatnak a határozatok szakmai részleteiről sem.

Évek óta hatalmas lyuk tátong a BKV költségvetésén

Az ideiglenes működési engedéllyel a BKV működhet tovább, de hat hónapon belül igazolnia kell, hogy a felfüggesztés oka megszűnt, vagyis helyreállt a pénzügyi teljesítőképessége. A Nemzetgazdasági Minisztérium augusztus végén tudatta, hogy csődbizottságot hoz létre a kormány a BKV pénzügyi helyzete miatt.

A BKV-t 2002-ben konszolidálta utoljára az állam, akkor a Medgyessy-kormány elengedte a cég 32 milliárd forintos tartozását. Ez azonban nem segített a közlekedési cégen, hiszen annak működése tartósan veszteséges, és 2009-re ismét 80 milliárd forintos adóságot halmozott fel (Kocsis vezérigazgatósága alatt ez kismértékben csökkent, idén szeptemberben 78,4 milliárd forint volt). Még nagyobb problémát jelent, hogy BKV belső eladósodottsága 720 milliárd forint: ekkora beruházásra lenne szükség az optimális műszaki szint eléréshez.

A veszteség annak ellenére halmozódik, hogy a kormány többször is jelentős összegekkel segítette ki a céget: 2008-ban a kormány egy egyszeri, tízmilliárdos támogatással segítette ki a céget. Legutóbb október végén állapodott meg Tarlós és Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a BKV 7,5 milliárd forintos támogatást és 5 milliárd forintos hitelgaranciát biztosít a cégnek. Ezt még a Bajnai-kormány megígérte, de az új kabinet sokáig függőben tartotta a kifizetését.

"Minden szakértő számára egyértelmű, hogy a BKV alulfinanszírozott" - mondta még tavaly a cég gondjairól Kocsis az országgyűlés költségvetési ellenőrző albizottságának ülésén. A vezérigazgató szerint a probléma forrása az, hogy a főváros vagy az állam csak részben fizeti ki a cégtől elvárt és megrendelt szolgáltatásokat: 2007-ben mintegy 30 milliárd, 2008-ban pedig mintegy 18 milliárd forint veszteség származott ebből.