Vágólapra másolva!
A Margit híd felújításához megítélt uniós támogatások megszerzése érdekében több problémát is meg kell oldania a fővárosnak, ha nem akarja elveszíteni a pénzt. A Fővárosi Közgyűlés elé került javaslat szerint ezért hamarosan meg kell egyezni a késve elkészülő hídfelújítás elszámolásáról, és a déli oldali bicikliutat is meg kell építeni valahogy - annak ellenére, hogy több szakember balesetveszélyesnek tartja.
Vágólapra másolva!

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén foglalkozik a múlt héten a forgalomnak átadott Margit híd felújításával kapcsolatos aktuális problémákkal. Ezek között szerepel, hogy a fővárosnak meg kell kezdenie a tárgyalásokat a kivitelezővel annak érdekében, hogy a szerződéshez kapcsolódó elszámolást le lehessen zárni. Enélkül ugyanis nem lehet lehívni a felújítást részben fedező uniós támogatásokat.

György István főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint 5 hónapot csúszott csak a projekt hatósági engedélyezési eljárása, és ez az egész beruházás megvalósítását befolyásolta. Az elvileg egymásra épülő projektlépések összetorlódtak, a kivitelezés is késve indult. "A Fővárosi Önkormányzat (Építtető) és a kivitelező között nincs egyetértés abban, hogy mi okozta és ki milyen mértékben felelős a Margit híd projektben bekövetkezett időbeli csúszásokért, amely hozzávetőlegesen három hónap" - áll az előterjesztés szövegében.

A kivitelezővel kötött szerződésben szereplő ütemtervet nem módosították a késésnek megfelelően, ezért "sem a kifizetések, sem a műszaki előrehaladás tekintetében nem nyújt valós képet" az előterjesztés szerint. Ez azért jelenthet problémát, mert a hidat uniós társfinanszírozásban újítják fel, a támogatások lehívásának feltétele pedig az, hogy a kiállított számlák és az ütemterv összhangban legyenek egymással. Mivel a késés miatt ez nincs megoldva, ha a főváros nem akarja elveszíteni az uniós pénzeket, meg kell állapodnia a kivitelezővel.

Bicikliút nélkül nincs pénz

A támogatások kifizetéséhez a Margit hídra tervezett bicikliút ügyét is rendezni kell. Az eredeti tervekben az szerepelt, hogy a híd mindkét - északi és déli - oldalán is kétirányú bicikliutat kell kiépíteni - ha ez nem teljesül, akár az uniós támogatást is elveszítheti a főváros. Menetközben azonban kiderült, hogy a déli oldalon nem lehet megoldani a kerékpárút megépítését, legalábbis ez volt a központi és a fővárosi tervtanács véleménye. Szerintük ugyanis azon az oldalon szükségtelen és balesetveszélyes is a bicikliút kialakítása.

Vagyis a déli bicikliutat - ha a főváros nem akarja, hogy 5 évre kizárják az uniós támogatási rendszerből - muszáj megépíteni, miközben annak kialakítása több szakember szerint sem biztonságos. A javaslatban ezért az szerepel, hogy a déli járdán egy elválasztás nélküli, egyszerre gyalog- és kerékpárutas megoldást alaktsanak ki. Ezen kívül a javaslat biztosítani akarja, hogy a híd mindkét végén, mindkét oldalán le lehessen hajtani biciklivel.

A javaslatból az is kiderül, hogy az eredeti tervekben nem szerepelt a budai oldali, rossz állapotban levő aluljáró felújítása, és a két hídfőtér parkjainak rendezése sem. Ezért ezeket külön projektben kell megvalósítani. Az előterjesztés szerint a budai oldali aluljáróban át kell építeni és át kell helyezni a BKV-pénztárat - amelynek tövében gyakran hajláktalanok alszanak -, az aluljáróból nyíló BKV-s és FKF-es helyiségeket, valamint a HÉV-hez vezető lépcsőket alépítményeivel együtt fel kell újítani. A hídfőterek esetében a parkok rendezését és a területen való közlekedés akadálymentesítését kell megoldani.