"Látszólag egyszerű ügy" - hogyan lehet atomvonattal átszelni Magyarországot?

2010.12.02. 7:36

Szigorú titoktartás, többéves szervezés, és egy nagy köteg engedély megszerzése után szelheti át Magyarországot egy olyan atomvonat, mint amelyik két hete haladt át az országon. Bár általában kevés figyelmet kapnak, évente több atomvonat is megfordul nálunk. Kinek éri meg anyagilag, hogy veszélyes anyagot fuvaroznak az országon át, miért kell körbehajóznia az elhasznált atomhulladéknak egész Európát és mi köze ehhez az USA-nak?

"Látszólag egyszerű ügy, néhány kilogramm anyagot kell elszállítani egy másik országba. De aztán jönnek a nehézségek, sok apró dolog, amitől végül több mint egy évig tart egy szállítmány megszervezése" - mondta az [origo]-nak a Magyarországon áthaladó atomszállítmányok kezeléséről Vidovszky István, a KFKI Atomenergia Kutatóintézet tudományos és műszaki igazgatóhelyettese. Vidovszky maga is vett már részt kiégett nukleáris fűtőanyag elszállításának szervezésében, szerinte "valójában az a néhány kilogrammos szállítmány már az elején több tonnává válik, amikor a szállításhoz előírt speciális konténerekbe kerül, és ez még csak a kezdet".

Magyarországon két hete haladt át egy kiégett nukleáris fűtőelemeket szállító szerb atomvonat, amelyet a hatóságok teljes titokban próbáltak átjuttatni Szlovénia felé. A vonat egy amerikai biztonsági program részeként gyűjtött be nagy dúsítású uránt egy szerb kutatóreaktorból: az uránt azért vitték el Szerbiából, nehogy terroristák kezébe kerülhessen (erről itt olvashat részletesen).

Hasonló szállítmány 2008-ban egyszer már Magyarországot is elhagyta, és a következő években egy újabb magyar atomvonat megszervezésére is szükség lesz, a KFKI (a korábbi Központi Fizikai Kutatóintézet) budapesti kutatóreaktora ugyanis szintén nagy dúsítású uránnal működik. Vidovszky szerint a következő KFKI-ból induló atomvonatot valamikor a következő évtizedben kell útjára indítani. Az egyeztetések ugyan még nem kezdődtek meg a szállítmányról, de a Nemzetközi Atomenergia Ügynökséggel (NAÜ) való megállapodás értelmében, várhatóan azt is hasonló módon szervezik majd meg, mint az előzőt.

A nukleáris fűtőelemeket szállító vonatok ugyanakkor nem ritkák Magyarországon. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerint évente egy-három atomvonat halad át az országon, igaz, ezek többsége nem a szerb atomvonathoz hasonló szállítmányt hoz, hanem például friss fűtőelemeket a paksi atomerőműbe. Magas dúsítású, atomfegyver előállítására is alkalmas urán ennél jóval ritkábban jön Magyarországra: az elmúlt évtizedben a 2008-as magyar szállítmányon kívül csak egy román atomvonat haladt át az országon hasonló fűtőelemekkel.

Biztosítás atomkárra

Az Országos Atomenergia Hivataltól (OAH) kell engedélyt kérni ahhoz, hogy egy ilyen nukleáris szállítmány Magyarországra érkezhessen, vagy innen elindulhasson. A hivatal csak akkor engedi a szállítást, ha a kérelem minden pontban megfelel a biztonsági követelményeknek, amelyeket egy EU-irányelv és egy 2009-es magyar kormányrendelet tartalmaz. A fűtőelemeket speciális védőkonténerekben kell szállítani, amelyeket az OAH minden egyes szállítmánynál külön engedélyez, mert különböző nukleáris anyagok máshogy viselkedhetnek ugyanabban a konténerben is - mondta az [origo]-nak Koblinger László, az OAH főigazgató-helyettese. Előírás a szállítmány speciális, fegyveres őrzése, a vonathoz biztosítani kell sugárvédelmi mérőeszközöket és védőfelszereléseket is. A Magyarországon áthaladó atomvonathoz az ÁNTSZ-től is sugáregészségügyi engedélyt kell szerezni, a szállítónak pedig egy esetleges atomkár esetére biztosítást kell kötnie.

"Szerintem felesleges ez a nagy felhajtás, mert persze a nukleáris fűtőelemek szállítása nem ugyanolyan, mint ha konzerveket szállítanánk, de amúgy is rengeteg veszélyes árut fuvaroznak fel-alá Európában, és ez csak egy a sok közül" - mondta Vidovszky, aki szerint nem is lehetne túl sok mindent kezdeni az uránnal, még ha valaki el is rabolná azt, inkább csak "a világ közvéleménye omlana össze".

A titkolózás alap

A határokon áthaladó atomszállítmányokhoz a kiégett fűtőelemek tulajdonosának minden érintett országgal külön meg kell egyeznie, ami azt jelenti, hogy minden ország nukleáris hatósága külön bevizsgálja az atomvonatok konténereit. A nukleáris szállítmányokra vonatkozó magyar és európai jogszabályok szerint a vonatokat minden országban a helyi rendőröknek kell védenie, és a helyi vasúttársaságnak kell továbbítania: ez további szervezést, egyeztetéseket, szerződéseket, papírmunkát és sok fordítást igényel.

Az atomvonatok megszervezésének fontos része a titoktartás: biztonsági okokból a szállítmányra vonatkozó adatok egy részét a rendőrség államtitokká minősíti. Az ORFK erre hivatkozva múlt héten semmilyen részletet nem árult el a szállítmány biztosításáról, és csak erre a hétre ígért választ arról is, hogy milyen indokkal, mennyi időre, milyen adatokat titkosított. Vidovszky István szerint államtitkot képeznek többek között a szállítmányok pontos útvonalai és a szállítások pontos időpontja is: előbbit azért is titkosítják hosszú távra, mert így az útvonalat később újra lehet használni. Az [origo] megkeresésére a héten a NAÜ is arra hivatkozva hárított el minden kérdést, hogy a szállítmányokról közzétett információk "hatással lehetnek a folyamatban lévő, illetve jövőbeli szállítások biztonságára".

A magas dúsítású fűtőelemek szállításának megszervezését az egész világon az USA hatóságai koordinálják, az Egyesült Államok ugyanis évek óta pénzel egy nukleáris biztonsági programot, hogy megakadályozza a fűtőelemek elkallódását, ellopását. "A nemzetközi útvonalakról szóló tárgyalásokat az amerikaiak a Nemzetközi Atomenergia Ügynökségen (NAÜ) keresztül tartják kézben, ezeknél a szállítmányoknál hatalmas az USA befolyása" - mondta az [origo]-nak Koblinger László. "Mégis, annak ellenére, hogy minden pénzt ők adnak, nagyon demokratikusan állnak a dologhoz, hagyják, hogy a szomszédos országok lefolytassák a vitáikat" - tette hozzá.

Körbehajózni Európát

Hogy egy ország átengedi-e a területén a nukleáris szállítmányt, az a legtöbbször uniós jogszabályok alapján dől el, így EU-tagállamok között az engedély nem is igényli külön kormányközi egyezmény megkötését - mondta Koblinger. Magyarországon például a szerb szállítás engedélyezését az illetékes hatóságok rutinfeladatként végezték, akár csak Szlovéniában.

Valószínűleg ez az oka, hogy a két ország az atomvonatok bejáratott útvonala Oroszország felé. Más, az EU-n kívüli országokban ugyanis sokkal nehezebb megegyezni a nukleáris szállítmány átengedéséről. A múlt heti szerb atomvonat például azért jött Magyarországra, mert a horvát jogszabályok nem tették lehetővé a szerelvény belépését Horvátországba. A Szerbia és Oroszország közötti legésszerűbb és legrövidebb útvonal, az Ukrajnán át vezető vasúti szállítás szintén meghiúsult, mert Ukrajna nem engedte át az atomvonatot.

Az [origo] értesülései szerint Ukrajnával éveken át folytak tárgyalások arról, hogy a kiégett magyar, illetve szerb fűtőelemeket átengedjék Oroszország felé, de ezek máig nem jártak sikerrel. Ez nagy nehézséget okoz, mert emiatt a nukleáris szállítmánynak hajóval egész Európát körbe kell hajóznia. Az [origo] kérdésére ugyanakkor sem az Országos Atomenergia Hivatal, sem a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség nem akarta kommentálni, hogy mért kell ezt az útvonalat használni.

Forrás: MTI/Pozsgai Ákos
Így néztek ki a szerb atomkonténerek

Az Ukrán Állami Nukleáris Szabályozó Bizottság az [origo]-val azt közölte: "Ukrajna törvényei szerint nukleáris anyagokat Ukrajnán keresztül csak kormányközi megállapodások alapján lehet szállítani". Mivel Szerbiának nincs ilyen egyezménye az ukránokkal, egy új egyezmény ratifikálása pedig "vélhetően időigényes" lett volna, a múlt heti vonatnak kerülőt kellett tennie. Magyarországnak ugyan van egyezménye Ukrajnával, a 2 évvel ezelőtt Budapestről indított atomvonatot mégsem engedték át, mert a kormányközi megállapodás csak a paksi atomhulladékra vonatkozik, a budapesti KFKI-kutatóreaktor fűtőelemeire nem.

Ki jár jól ezzel?

A kiégett nukleáris fűtőelemek szállítása, Magyarországon való átengedése az országnak vagy az államnak nem jelent kiadást és nem hoz bevételt - mondta az [origo]-nak Koblinger László. Az engedélyeket nem valamilyen előny miatt adják meg, hanem mert az EU-s jogszabályok alapján adott feltételek mellett meg kell adni. "És persze az is számít, hogy két éve a saját fűtőelemeinket hasonló útvonalon elszállították: ezek után indokolatlan lett volna most a más fűtőelemeit nem átengedni" - tette hozzá.

Az amerikaiak által pénzelt program leginkább azoknak az intézményeknek jó, amelyektől ingyen elviszik a kiégett fűtőelemeket - mondta Vidovszky István. Az alacsony dúsítottságú uránt nem viszik ingyen, a magasat viszont igen: nyilván örülünk, hogy így költség nélkül megszabadulunk a kiégett fűtőelemektől" - tette hozzá. Az ügyletből rajtuk kívül a szállító cégek profitálnak még, akik természetesen pénzt kérnek a fűtőelemek továbbításáért. Szerettük volna megtudni a MÁV-tól, hogy mennyit keresett a legutóbbi szállítmányon, de a társaság az ügyben miden nyilatkozattól elzárkózott.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK