Lemondott az Advenio igazgatósági tagja a Securitate-kapcsolat miatt

2010.12.06. 19:46

Lemondott az Advenio Zrt.-ben betöltött igazgatósági tagságáról Heltai Péter, az MTV korábbi főszerkesztője a róla szóló "sajtóhíresztelések" miatt, lemondását az Advenio kezdeményezte. A Hírszerző szombaton a birtokába került dokumentumokra hivatkozva azt írta, hogy Heltai korábban kapcsolatban állt a román állambiztonsággal, a Securitatéval, és beszámolói alapján több jelentés készült.

Az Advenio Zrt. kezdeményezésére Heltai Péter hétfőn lemondott a Class FM-et tulajdonló cég igazgatóságában betöltött tagságáról - közölte az Advenio Zrt. A cég szerint Heltai lemondásának oka, hogy "az elmúlt napokban szárnyra kelt sajtóhíresztelések negatívan befolyásolják a társaságnál végzett munkáját". Annak érdekében, hogy elkerüljék, hogy "jelenléte a társaság terhére váljon", az igazgatóságban betöltött pozícióját "a híresztelések tisztázódásáig" nem kívánja betölteni - írták.

Heltairól, az MTV korábbi főszerkesztőjéről a Hírszerző szombaton azt írta, hogy kapcsolatban állt a román állambiztonsággal, a Securitatéval - ezt Heltai megerősítette a lapnak, de azt állította, hogy nem volt sem besúgó, sem ügynök. A lap szerint Heltai a Securitate "Hegel" fedőnevű informátora és forrása volt. A róla szóló leleplező iratokat a Hírszerző a kolozsvári származású, Berlinben élő képzőművésztől, Gáll Tibortól kapta meg. Ezek az iratok két olyan jelentést is tartalmaztak, amelyeket a Securitate tisztjei készítettek 1985-ben "Hegel" beszámolói alapján. A Hírszerző az iratokra hivatkozva azt írta, hogy "Hegel" az ellenzéki barátaival folytatott beszélgetéseiről legalább két alkalommal is biztosan beszámolt az állambiztonságnak, vasárnap pedig arról írt, hogy Heltait a Securitate a magyar ellenzékiek megfigyelésére is megpróbálta rávenni.

Heltai Péter filozófus-újságíró, több jelentős médiacég igazgatóságának tagja. 2009-es alakulása óta a Class FM-et működtető Advenio Zrt. igazgatósági tagja, idén július óta pedig felügyelőbizottsági tagja az RTL Klubot és számos más tévécsatornát működtető Magyar RTL Zrt.-nek. Az Advenio Zrt.-ről és az azt tulajdonló cégről itt olvashat bővebben. Cikkünkben korábban az szerepelt, hogy Heltai Péter a Duna Tv reggeli műsorának kreatív igazgatója, de ez jelenleg már nem felel meg a valóságnak. A tévedésért olvasóink és az érintettek elnézését kérjük.

Jelentés a házibuliról

Gáll Tibor két titkosszolgálati jelentést is a Hírszerző rendelkezésére bocsátott, amelyek 1985-ben készültek, a Hegellel egy kolozsvári lakásban folytatott beszélgetések után. Az egyik dokumentum szerint Hegel 1985 elején részt vett egy házibulin, melyet a szintén kolozsvári származású Keszthelyi András lakásán tartottak, és amelyen jelen volt Gáll is. Az ott elhangzottakról Hegel beszámolt a Securitate tisztjeinek. A másik, 1985 decemberi dokumentum szerint, Hegel találkozott Gáll-lal, aki arra kérte, hogy segítsen kapcsolatot teremteni szegedi és romániai egyetemi hallgatók közt. A tisztek mindkét jelentés végén feladatokat adtak Hegelnek.

A Hírszerzőnek egy kolozsvári származású, névtelenséget kérő értelmiségi azt mondta, hogy az 1980-as évek elején őt Hegel többször is találkozóra hívta, ahol az 1982-ben a Securitate által megszüntetett szamizdat kiadványról, az Ellenpontokról, valamint a folyóirat szerzőiről faggatta. A forrás szerint az ügynök a jelenlegi magyar kormány kulturális államtitkáráról - az Ellenpontok másik szerkesztőjéről -, Szőcs Gézáról is jelentett. Szőcs a Hírszerzőnek azt mondta, miután kikérte a róla szóló Securitate-jelentéseket, maga is kérvényezte a CNSAS-nál Hegel felfedését, de az iratot még nem kapta meg.

"Rendkívül bonyolult"

Heltai a Hírszerzőnek elismerte, hogy valóban kapcsolatban állt a Securitatéval, ám az ügy szerinte "rendkívül bonyolult". Heltai szerint egy székelyföldi, tiltott rendezvény után a Securitate tisztje a rendőrségen megpróbálta rávenni, hogy írja alá a beszervezési papírt és írjon jelentéseket, de ő erre nem volt hajlandó. Később újra beidézték, és ekkor állítólag azt kérték tőle, hogy beszélgessen néha velük.

Heltai a Hírszerzőnek azt mondta, hogy több alkalommal bevitték, időnként megütötték, és diktáltak neki. "Ilyenkor a legérdektelenebb dolgokról hadováltam. Féltem, azon járt az eszem, hogy eltüntetnek. Már nem emlékszem, hogy konkrétan miket írtam le az elém tett papírra" - mondta. Heltai szerint a jelentések alatt szereplő feladatokról ő nem is tudott, így soha nem is teljesíthette azokat. Szerinte a nyilvánosságra került jelentések is őt igazolják: "csak olyasmi van a dokumentumokban, amit a Securitate egyébként is tudott".

A Gállnak íródott levél még csütörtökön került nyilvánosságra a Tumblr blogszolgáltatón. Az [origo] csütörtökön megkereste Heltait, aki akkor azt mondta, hogy három éve ismer hasonló pletykákat, amelyek szerint ő ügynök lett volna, de ez nem igaz. Heltai kijelentette: ha valóban kiadtak ilyen dokumentumot, kénytelen lesz beperelni a CNSAS-t, mivel az nyilvánvalóan hamisítvány. Az [origo] pénteken megkereste a CNSAS-t, hogy erősítsék meg a levél hitelességét, de azt közölték, hogy leghamarabb hétfőn tudnak ezzel foglalkozni. Az ígéret ellenére azonban hétfőn estig nem kaptunk választ kérdéseinkre.

KAPCSOLÓDÓ CIKK