Kezdődik a BKV-Alstom-per a francia bíróságon

Vágólapra másolva!
Az Alstom és a BKV közötti per tárgyalására Nanterre-be utazott Kocsis István, a BKV vezérigazgatója és Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője. A 2-es és a 4-es metróvonalra szánt szerelvényeket gyártó francia cég megtámadta a vele kötött szerződés felmondását, és a döntésig a BKV biztosan nem tud hozzájutni 37 milliárd forintjához.
Vágólapra másolva!

Csütörtökön, december 9-én tartják az első tárgyalást az Alstom és a BKV közötti perben Franciaországban. A tárgyalásra Kocsis István BKV-vezérigazgató és Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője szerdán Nanterre-be utazott. Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal szóvivője szerint a főváros részéről sem Tarlós István főpolgármester, sem más nem vesz részt a tárgyaláson.

A 2-es és a 4-es metró szerelvényeit a 2006-ban megkötött szerződés szerint az Alstom gyártotta volna, a 2-es metró vonalára már el is készült 22 szerelvény, a BKV pedig már kifizetett 30 milliárd forintot a francia cégnek. Az Alstom azonban nem tudta megszerezni a szükséges végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), amely októberben jogerősen elutasította a cég utolsó fellebbezését is. A BKV emiatt október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződését, mivel az engedély hiányában a magyar vonalakon nem közlekedhetnek a kocsik.

A szerződés felmondásával párhuzamosan a BKV megpróbálta lehívni a felmondás esetére járó 37 milliárd forintos bankgaranciát. Mivel azonban az Alstom megtámadta a szerződés felmondását a nanterre-i bíróságon, a BKV nem tud hozzáférni a pénzhez.

Az Alstom azért perel, mert jogtalannak tartja a szerződés felmondását, és nem tartja jogosnak a BKV által követelt, az Alstom elmaradt teljesítése miatt lehívott bankgaranciák kifizetését sem. "Az Alstom eléggé természetesnek tekinti, hogy egy, a tőzsdén is jelenlévő nagyvállalat jogi eljárást kezdeményez egy olyan esetben, amikor szükségét érzi jogai megvédésének" - mondta korábban az MTI-nek Riccardo Pierobon, a francia cég szóvivője. "Mi már legyártottuk ezeket a metrószerelvényeket, a szerződés értelmében a gyártás alatt már kaptunk előleget, amelyet a BKV vissza akar kapni. Ezzel nem értünk egyet. ... Úgy ítéljük meg, hogy ezen összegek és a bankgaranciák lehívása a BKV részéről törvénybe ütköző" - fogalmazott.

A nanterre-i bíróság az ügyben olyan intézkedést hozott, amely megtiltja a bankoknak a bankgaranciák kifizetését addig, amíg a gyorsított eljárásban lefolytatott meghallgatások meg nem történnek. Ilyen meghallgatást tartanak csütörtökön, a BKV azonban az [origo] kérdésére nem akart nyilatkozni arról, hogy születhet-e most ítélet.

A perrel párhuzamosan folyamatosan tárgyalások zajlanak az Alstom, a BKV, a főváros, illetve az NKH között, hátha sikerül találni valamilyen megoldást a helyzetre (erről itt olvashat bővebben). Az Alstom szóvivője azt mondta, nem lát ellentmondást a jogi eljárás megindítása és a tárgyalások folytatása között. Ha a feleknek nem sikerül dűlőre jutniuk, a BKV nem csak a 37 milliárd forintos bangaranciát veszítheti el, hanem a 4-es metró sorsa is veszélybe kerülhet: az Európai Uniótól erre a célra kapott támogatások elszámolási határideje 2015 - ha pedig nem sikerül eddig az időpontig beszerezni az új járműveket és befejezni a metró építését, azok költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak kellene viselnie. Ez 181 milliárd forintot jelent.

A metrókocsik sorsának alakulását folyamatosan követheti ezen az oldalon.