"Ha nem leszek jó tanuló, beszólok az órán" - riport a rendőri védelmet kapó fehérvári iskoláról

2010.12.09. 9:59

Közvetlenül egy verekedés, közvetett módon a felzárkóztató osztályok másfél évvel ezelőtti elindítása miatt lett olyan feszült a hangulat egy székesfehérvári iskolában, hogy az intézmény vezetői rendőri segítséget kértek. Az iskola a rendőrök jelenléte ellenére látszólag a szokásos életét éli. Az intézmény vezetői pedig boksztermeket, sportklubokat keresnek, hogy a túl aktív gyerekek máshol vezessék le fölösleges energiájukat.

"Szifilisz!" - kurjantja el magát az osztály egyik hangadója egy másodperccel az osztálykép elkészítése előtt a székesfehérvári Szent István Szakképző Iskola 11/a osztályában, így nem mindenkinek sikerül röhögés nélkül szerepelnie a komolynak szánt képen. Ezenkívül két másik vicces kép is készül az osztályról. Nem sok nyoma van a feszültségnek az iskolában, holott kedden szinte valamennyi országos médiumban azért jelent meg az iskola neve, mert a tanárok rendőri védelmet kértek, arra hivatkozva, hogy néhány tanuló rendkívül agresszív.

"Van, hogy elkezdenek ordibálni"

A kívülről kissé leharcolt, omladozó vakolatú intézmény folyosóin tablók, plakátok, dicsőségtáblák és növények váltogatják egymást. Az épület mögött mintegy ötven diák cigizik öt-hatfős csoportokban, az udvaron lévő tócsákban tömegével úsznak a szétmálló csikkek.

"Itt elnézőbbnek kell lenni a diákokkal, itt nem fognak hátratett kézzel ülni a padokban, alkalmazkodnunk kell a gyerekekhez. Ezek a gyerekek nem bírják a hagyományos órákat, van, hogy elkezdenek ordibálni" - mondta az [origo]-nak Miklós Gábor, az intézmény nevelési feladatokért felelős vezetője.

A diákok közül sokan meglehetősen vulgáris szavakat használnak a tanáraik társaságában is. Miklós szerint a középiskolába nagyon sokan érkeznek óriási szociális hátránnyal, amikor elkezdik a középiskolai tanulmányaikat, már rajtuk van a bélyeg. "Ez egyrészt egy kényelmes pozíció, mert minimális megaláztatás mellett nem kell teljesíteni, másrészt viszont frusztráltságot okoz: ha nem leszek jó tanuló, akkor beszólok az órán" - mondta.

Egy bunyó miatt hívták a rendőröket

A rendőröket egy összeszólalkozásból kipattant verekedés miatt hívta az iskola. A múlt csütörtökön egy 15 éves és egy 18 éves tanuló balhézott össze, további négy diák pedig beszállt. A tanároknak sikerült szétválasztaniuk a verekedőket, a rendőrség pedig büntetőeljárást indított garázdaság miatt. Ez után fordultak segítségért az iskola fenntartójához, az önkormányzathoz, amelynek a vezetőivel közösen találták ki, hogy a rendőrség segítségét fogják kérni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Osztálykép készül - kattintson a képre az iskoláról készült további fotóinkért!

Az iskolában hétfő óta két rendőr teljesít szolgálatot tanítási idő alatt, Németh-Kész Mónika, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese szerint csak visszatérően ellenőrzik az iskolát és környékét a rendőrök, bár az [origo] munkatársai szerdai, háromórás látogatása során nem hagyták el az épületet. Az igazgató, Ábrahám Norbert szerint egyelőre február végéig maradnak a rendőrök, utána a pszichológiához és a bűnmegelőzéshez is értő biztonsági szolgálat vigyázhatja az iskolai rendet.

A rendőrök jelenléte látszólag nem zavarta a diákokat, sokkal jobban csodálkoztak azon, hogy a folyamatosan érkező sajtóstábok felvételeket készítettek különböző pozíciókban a két rendőrről. "Mire jó ez a fotózkodás itten?" - dörmögte az egyik diák, miközben elhaladt a rendőrök előtt. "Nem értem, ők a sztárok? Hatalmas hír egyébként" - ironizált néhány perccel később egy másik.

"Szükséges rossz lépés"

"Mi is tudjuk, hogy ez csak ideiglenesen alkalmazható megoldás. Egy szükséges rossz lépés, nem ez a járható út" - mondta Miklós Gábor a rendőri jelenlétről. "Ez az eset valamennyire megbolygatta az iskola életét, és ezt a diákok is érzik" - mondta. Szerinte a tanárok is nehezen élik meg az elmúlt másfél évben eldurvuló légkört.

Akkor indult el az első két felzárkóztató osztály az iskolában pályázati pénzekért cserébe, olyan 15 évesnél idősebb diákokkal, akik nem fejezték be az általános iskolát. Az idén már három felzárkóztató osztály indult, ami felkészületlenül érte az iskolát Miklós Gábor szerint. "Hirtelen lepte meg az iskolát, menet közben kellett kitalálni, hogy speciálisan kell oktatni ezeket a diákokat" - mondta Miklós, aki szerint a felzárkózókban sokan voltak, akik elkezdtek tanulni, de egy részük nagyon problémás volt, akiket a gyámügyesek és a rendőrök is ismertek már korábbról. "Működő struktúrákba kellett volna integrálni őket, itt viszont egy tradicionális iskolába kellett integrálni őket" - jelentette ki.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kattintson a képre az iskoláról készült további fotóinkért!

"Két tendencia találkozott egymással: amúgy is egyre problémásabbak, balhésabbak az ide érkező gyerekek, és felzárkóztatókba is jobbára ilyenek érkeztek" - mondta Miklós, aki szerint a hangadók is főleg ezek közül a gyerekek közül kerültek ki, és rossz hatással vannak másokra, "rossz attitűd kezdett kialakulni az iskolában". Ábrahám Norbert igazgató szerint ez elsősorban az elszaporodó lopásokban nyilvánult meg, de problémát jelent a verbális agresszió, a csúnya beszéd, amely már a tanárok felé is elindult, valamint a rongálás.

A legkisebb nézeteltérésre is agresszió a válasz

Miklós Gábor szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy a vitákat nem tudják kezelni. "A legkisebb nézeteltérés is verbális, vagy akár fizikális agresszióvá fajulhat" - mondta. A megváltozott helyzet miatt továbbképzéseket tartottak a tanároknak, és az ősz elején két roma mentor is érkezett az iskolába, bár Miklós szerint nem csak a romákkal van probléma, a verekedésben például nem ők vettek részt. Miklós szerint a mentorok feladata a roma tanulók iskolához való viszonyának a megváltoztatása, ennek érdekében a szünetekben vagy akár az órákon is segítik őket a beilleszkedésben, a tanulásban, de focikat és táncórákat is szerveznek.

Jövő ősszel új módszertant fognak bevezetni, amelynek keretében szociális munkások, pszichológusok fogják segíteni a munkájukat - mondta Ábrahám Norbert. Miklós Gábor szerint felvették a kapcsolatokat sportklubokkal, bokszklubokkal, ahol az agresszivitásukat le tudnák vezetni a gyerekek, de szerinte arra is nagyobb hangsúlyt kellene helyezni, hogy több, tanórán kívüli tevékenységben vegyenek részt a diákok. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK