"Az az álláspontunk, hogy ez az összeg Budapestnek visszajár, és még számos jogorvoslati fórum áll rendelkezésünkre, hogy vissza is szerezzük" - mondta az [origo]-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) vezérigazgatója. A BKV október végén mondta fel a francia Alstommal kötött szerződést, amely a 2-es metró vonalán futó, új metrókocsik beszerzéséről szólt.
A BKV azután döntött így, hogy a cég nem tudta megszerezni a metrókocsik üzemeltetéséhez szükséges engedélyeket. Az Alstom azonban egy nanterre-i bíróságon megtámadta a döntést, arra hivatkozva, hogy szerinte a BKV jogtalanul bontott vele szerződést azért, mert pénzhez szeretne jutni, és a szerződés felbontásával az a célja, hogy visszaszerezze a metrókocsikra kifizetett előleget és megkapja a bankgaranciát, ami összesen 37 milliárd forint. A bíróság első fokon elfogadta az Alstom érvelését, így a pénzt nem kapta vissza a BKV, amely fellebbezett a döntés ellen.
Az Alstommal kötött szerződés felbontása azért jelent nagyon komoly problémát, mert a 2-es metró vonalán futó kocsikhoz nagyon hasonló szerelvények szállítanák az utasokat az épülő 4-es metró vonalán. Ha ezeknek a kocsiknak a szállítása késik, akkor csúszhat az egész metróépítkezés befejezése. A 4-es metró első szakaszának építését 2015-ig kell befejezni, akkor el kell indulnia a közlekedésnek az új metróvonalon. Ha ez nem történik meg, akkor a főváros elbukhatja a metróépítésre kapott 181 milliárd forintos európai uniós támogatást, amely a metróépítkezés költségeinek több mint felét teszi ki. Ebben az esetben ezt a pénzt a fővárosnak vagy a kormánynak kellene előteremtenie.
"Kiemelten fontos kérdés"
Vitézy szerint szó sincs arról, hogy dönteni kellene a 37 milliárd forint pótlásáról, hiszen a nanterre-i bíróság csak ideiglenesen határozott az összeg sorsáról. A francia bíróság csak azt mondta ki, hogy addig nem kell visszafizetni az összeget, amíg Magyarországon a választott bírósági eljárás véget nem ér - mondta Vitézy, aki szerint "így a 37 milliárd sorsa véglegesen a magyar választott bíróságon fog eldőlni".
A választott bíróságokat leginkább nagyobb súlyú gazdasági ügyekben alkalmazzák. Ezek lényege, hogy egy jogvitát az érintettek beleegyezésével döntenek el úgy, hogy a felek előre megállapodnak abban, hogy a bíróság döntését magukra nézve kötelezőnek tekintik.
Vitézy hozzátette, hogy a függőben lévő 37 milliárd forint "kiemelten fontos kérdés", ugyanakkor az Alstommal folytatott egyeztetés elsősorban arról folyik, hogy a cég képes lesz-e a szabványoknak megfelelő metrókocsikat gyártani. "Az Alstommal való esetleges megegyezésnek a legfőbb feltétele a típusengedélyek megszerzése, hiszen e nélkül nincs is miről tárgyalni" - fogalmazott a BKK vezérigazgatója.
Egy-másfél hónapon belül ki kell derülnie annak, hogy az Alstom meg tudja-e szerezni a szükséges engedélyeket - mondta az [origo]-nak egy, a fővárosi önkormányzat ügyeit közelről ismerő fideszes politikus. A fideszes forrás szerint Tarlós István főpolgármester várhatón ennyi ideig hagyja nyitva a kérdést. Tarlós december közepén a Hír Tv-nek úgy fogalmazott, "az Alstommal meg fogunk egyezni", ha a francia gyártó kijavítja a metrókocsik hibáját, és olyan minőségű szerelvényeket szállít, amelyek megkapják a szakhatósági engedélyt, "akkor de facto nem fogunk veszíteni".
Megbecsülhetetlen, meddig tart a jogvita
Egy, a téma érzékenysége miatt névtelenséget kérő BKV-s forrás szerint sincs napirenden az összeg pótlása, erre nézve nincs kész koncepció. Szerinte elsősorban a fellebbezéstől várják a megoldást, hiszen ha a főváros számára kedvező döntés születne, akkor a 37 milliárdos összeg "csak egy időre hiányzott". Előre megbecsülhetetlen azonban, hogy a jogi vita meddig húzódhat el, legrosszabb esetben akár évekig is tarthat, mire lezárul az eljárás.
Az [origo]-nak nyilatkozó fideszes forrás szerint, ha február közepéig nem sikerül dűlőre jutni az Alstommal, akkor elképzelhető, hogy a fővárosi önkormányzat magyar bírósághoz fordul. A BKV, illetve a főváros válaszlépése a fideszes forrás szerint az lehet, hogy magyar bíróság előtt pert indítanak annak megállapítására, hogy jogosan bontották fel az Alstommal megkötött szerződést, vagyis jogosak a francia céggel szembeni követeléseik. Ebben az esetben a BKV-nak a metrókocsik beszerzésére várhatóan új pályázatot kell majd kiírnia. Az erről szóló egyeztetések jelenleg is folynak a háttérben, többek között azt vizsgálják, hogy egy új pályázat során milyen támogatási, finanszírozási formákat tudna igénybe venni a főváros, többek között az Európai Uniótól - mondta az [origo]-nak a névtelenséget kérő politikus.
A fővárosi Fidesz-frakció egy név nélkül nyilatkozó szakértője az [origo]-nak azt mondta: az Alstommal való megállapodás tűnik valószínűbbnek, mert többen azt gondolják, hogy a francia cég - ha egy bírósági döntés miatt rákényszerülne - különösebb gond nélkül át tudná alakíttatni a szerelvények kifogásolt fékrendszerét. Az [origo]-nak nyilatkozó forrás szerint ezt az átalakítás költségei miatt próbálta meg elkerülni. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly augusztusban legnagyobbrészt arra hivatkozva nem adta ki a típusengedélyt az Alstom kocsijaira, mert azok nem rendelkeztek két különálló fékrendszerrel, ahogy ezt a magyar jogszabályok előírják. A francia cég a pályázati szakaszban mentességet akart kérni a magyar szabály alól, a döntés után pedig arra hivatkozva utasította el az átalakítást és fordult inkább bírósághoz, hogy több ezer szerelvényük fut balesetmentesen a jelenlegi fékrendszerrel Európa-szerte.