Visszautasítja a Hír Tv fotómanipulációs vádjait az Economist főszerkesztője

2011.01.06. 23:34

Nyílt levélben szállt vitába a Hír Tv-vel az Economist főszerkesztője. A televízió szerdán azzal vádolta meg a brit hetilapot, hogy karácsonyi számában manipulált fotót közölt Orbán Viktor miniszterelnökről.

 

Az AFP fotósa készítette eredeti és a lapban megjelent fotó bemutatásával utasította vissza a Hír Tv vádjait a lap internetes oldalán közzétett írásában az Economist főszerkesztője.

John Micklethwai csütörtöki blogbejegyzésében röviden emlékeztet az előzményekre: a brit gazdasági hetilap december 18-ai, a magyar belpolitikáról szóló cikkéhez fotót mellékelt a magyar miniszterelnökről, a képről azonban a Hír Tv egy január 5-ei műsorában azt állította, hogy manipulálták.

Micklethwai a Hír Tv főszerkesztőjének küldött levélben utasította vissza a vádat, amelynek szövegét a két fotóval együtt teljes terjedelmében közzétette. (A levél és a képek az alábbi linken tekinthetők meg.)

Forrás: AFP és Economist
Az eredeti kép és az Economistban megjelent változat

Íme a levél:

Tisztelt Uram!

Azért írok, hogy visszautasítsam az önök tegnapi adásának megalapozatlan rágalmait. Riportjukban azzal vádoltak minket, hogy manipuláltuk a magyar miniszterelnökről, Orbán Viktorról készült képet. Ez nem igaz, ahogy azt képszerkesztőnk beszámolójuk bemutatása előtt el is magyarázta újságírójuknak. Beszámolójuk elfogadja, hogy minden kiadvány valamilyen formában szerkeszti a képeket. Mint minden más magazin, mi is korrigáljuk a színeket a felvételeinken, mielőtt nyomtatásba kerülnek. Ezt a képet meg is vágtuk, hogy saját hasábszélességünkhöz igazítsuk, de ezt szintén minden magazin megteszi nyomtatás előtt, és semmi lényeges nem maradt le a fotóról. Ennek ellenére az önök anyaga azt feltételezi, mintha mi ezeken a rutineljárásokon túl alapjaiban változtattunk volna a kép tartalmán.

Csatolom az AFP eredeti felvételét és a nyomtatásban megjelent, méretre vágott képet. Nyilvánvaló, hogy nem történt semmilyen manipuláció. Az önök beszámolója lehangoló színvonalú. Újságírójuk saját maga is elismerte képszerkesztőnknek, hogy a nyomtatásban megjelent fotót nem hasonlította össze az eredetivel, és azt sem tudta megmondani, hogyan manipulálhattuk a képet. Miután letette a telefont, nem hívott bennünket újra, hogy kiegészítse felületes interjúját, pedig ígéretet tett erre a képszerkesztőnek. Minden bizonnyal azért nem, mert nem tudta volna semmilyen módon igazolni a manipulációt.

Tény, hogy képszerkesztőnk nem hivatalosan nyilatkozott újságírójuknak, de a beszámoló meg sem említette kollégánk állítását, amellyel visszautasította, hogy manipulált lenne a felvételt, és Önök azóta sem kértek hivatalos magyarázatot szerkesztőségünktől.
Az Economist számára semmi sem olyan értékes, mint az a nehéz munkával elért hírneve, hogy objektív és pártatlan. Ennek megkérdőjelezésével, amelyet, úgy tűnik, politikai haszonszerzés vezérelt, a becsületünkbe gázoltak, és félretájékoztatták nézőiket.

Hogy ezt helyre tegyük, e a levelet honlapunkon is közzétesszük. Más magyarországi sajtótermékek talán alaposabban feltárják az önök tudósításainak objektivitását, mint ahogy önök a miénket.

Tisztelettel,

John Micklethwait, főszerkesztő

A Hír Tv honlapjának szerdai összefoglalója szerint a vitatott képet a Professzorok Batthyány Körének 2010. szeptember 7-ei rendezvényén Isza Ferenc, az AFP fotósa készítette Orbán Viktorról. A fotós a csatorna megkeresésére írt levelében azt írta: "a szerkesztők nagy figyelmet fordítanak a beérkezett képek minőségére, tartalmára. Az ő hozzáértő szakértelmük biztosítja, hogy a fotók teljesen torzításmentesen kerüljenek ki a szerkesztőségből. Miután a megrendelő megvásárolta a képet, természetesen tovább módosítható, amiről viszont sem az AFP, sem a fotóriporter nem tehet".

A Hír Tv összeállításában Petromán László grafikus igyekezett alátámasztani, hogy manipulált a fotó. A képnél állítása szerint egy olyan eljárást használtak, amely megváltoztatja a kontrasztot, a kép bizonyos tónuskülönbségeit felnagyítja, eltorzítja, aránytalanul mutatja be, és emiatt alapvetően megváltoztatja a kép tartalmát. A grafikus ezután az említett technikával egy bárányfelhőket ábrázoló fényképet alakított át, amely a beavatkozás után viharos égboltot ábrázoló képpé változott.

Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivője a televíziónak azt mondta: nem lepődtek meg a felvételen. "Sajnos megszokhattuk, hogy milyen manipulált, hamis, hazug, becsmérlő állítások jelentek meg a miniszterelnökről, tehát meglepődni nem kell" - fogalmazott Szijjártó. Az összefoglaló azzal az állítással zárult, hogy az Economist szerkesztősége nem válaszolt a Hír Tv kérdéseire.

KAPCSOLÓDÓ CIKK