"Itt emberéletekről van szó" - átvizsgáltatja ősrégi metróit a BKV

Vágólapra másolva!
Felmérheti a BKV a 30 évesnél is öregebb, több mint száz metrókocsi műszaki állapotát - így döntött a Fővárosi Közgyűlés, miután Kocsis István BKV-vezérigazgató a szerdai ülésen ingerülten utasította rendre a probléma nagyságát firtató képviselőket. A legnagyobb veszélyt az elöregedett főtartó gerendák jelentik, amelyeken lényegében az egész vagon nyugszik, ha azok eltörnek, akkor elkerülhetetlen a tragédia. Míg Magyarországon 154 kocsi szavatossága már 5-13 éve lejárt, Moszkvában már rég leselejtezték az ilyen régi szerelvényeket.
Vágólapra másolva!

"Tessék ezt a kérdést komolyabban venni, mert itt emberéletekről van szó" - pirított rá idegesen a fővárosi képviselőkre Kocsis István, a BKV vezérigazgatója, amikor azok a metrókocsik állapotával kapcsolatban tettek fel kétkedő kérdéseket. A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén felszólaló, többnyire MSZP-s képviselők arról a javaslatról kérdezősködtek, amely szerint a 30 évesnél régebbi, a 2-es és 3-as metró vonalán futó metrókocsik műszaki auditját azonnal el kell végeztetni, hogy megelőzhetőek legyenek a tűzesetek a metróban. A javaslatot végül egyhangúlag megszavazták, így a BKV megbízhat majd egy független céget, hogy mérje fel a legöregebb kocsik műszaki állapotát.

Egy hónapja kigyulladt és teljesen kiégett egy 35 éves metrókocsi, azóta pedig két másik szerelvény is füstölni kezdett. A BKV gyorsan kivont a forgalomból 43 kocsit, ezek a szerelvények 40 évesnél is idősebbek voltak.

A mintegy 370 metrókocsi közül 154 darab idősebb harminc évesnél, közülük 43 darab már negyven fölött jár - ezeket vonták ki a múlt héten a forgalomból. Az előterjesztésből kiderül, hogy a BKV felvette a kapcsolatot az orosz főkonstruktőrrel, aki azt közölte: a kocsik megfelelő karbantartás mellett 30 évig tarthatók üzemben, ennyi idő után Moszkvában leselejtezik a szerelvényeket. Az ennél idősebb kocsikért a gyártó már nem vállal felelősséget, üzemetetésük 30 év felett "biztonsági szempontból jelentős kockázatot jelent". A budapesti tűzeset "nagysága és sebessége rendkívüli mértékű", ami az oroszok szerint "egyértelműen a túlfuttatásra vezethető vissza. Legfeljebb 3 millió kilométert futhatnak teljesen biztonságosan a járművek, de a 43 forgalomból kivont kocsi már jócskán túlvolt ezen a futásteljesítményen.

Forrás: MTI/Mihádák Zoltán
Az áprilisi metrótűzben három BKV-alkalmazott kapott füstmérgezést

A javaslat szerint a BKV-nak jelenleg nincs képe a kocsik műszaki állapotáról, de "összességében az a helyzet, hogy 154 darab metrókocsit tulajdonképpen 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból". A cél, hogy a kocsikat folyamatosan felújítva vagy lecserélve elérjék, hogy 30 évnél öregebb jármű ne fusson a 2-es és 3-as vonalon, addig azonban "elengedhetetlen a metró biztonságos üzemének fenntartása" - olvasható a Tarlós István főpolgármester által jegyzett előterjesztésben, amely szerint ezért azonnal el kell végezni a járművek műszaki auditját, egy független, erre szakosodott céggel.

Az ülésen felszólaló képviselők azt firtatták, a BKV-nak miért nincs képe a saját szerelvényei műszaki állapotáról, illetve, hogy miért nem volt eddig műszaki audit. Kocsis István BKV-vezérigazgató erre azt válaszolta, a BKV szakembergárdája lelkiismeretes, ez az oka, hogy egyáltalán még futnak az öreg kocsik. Szerinte tíz éve végeztek utoljára auditot, de az csak a karbantartásra vonatkozott, a legnagyobb veszélyt jelentő főtartó gerendák állapotát azonban ekkor sem vizsgálták. "Ez a kritikus elem, a főtartók kiszáradási folyamata az idővel előrehalad" - magyarázta. Hozzátette, hogy a főtartókat nem lehet karbantartani, csak kicserélni, ez azonban lényegében az egész szerelvény újjáépítését jelenti.

A főtartókon nyugszik lényegében az egész vagon felépítése, rajta van az egész tartószerkezet, és a forgózsámoly is. A főtartó tele lehet apró repedésekkel, és az állapotát nem lehet egyszerűen felmérni. Ha a főtartó gerenda felmondja a szolgálatot, akkor eltörhet az alvázszerkezet, kisiklik a vonat. Ha ez egy alagútban, utasokkal tömött metróban történik, annak beláthatatlan következményei lehetnek.

A képviselők közül többen azt sem értették, miért a részlegesen felújított 41 éves kocsikat vonták ki a forgalomból, miközben tovább futhatnak a 39 éves, de nem felújított járművek. Kocsis erre elmagyarázta, hogy a főtartók az idővel egyre öregednek, ezen nem változtat az, ha például újra volt festve a közelmúltban a metrókocsi. A további kérdésekre rendreutasította a képviselőket, és azt mondta, a főkonstruktőr szavait komolyabban kell venni.

Forrás: MTI
A főtartókat nem lehet karbantartani

Kocsis arról is beszélt, hogy az előző városvezetésnek többször is hiába jelezte, hogy már nem lehet tovább halogatni a probléma megoldását. A vezetői értekezleteken "többször nagyon élesen, sőt durván felvetettem a problémát, okmányokat adtam át" - fogalmazott, hozzátéve, hogy erről okmányai is vannak.

Tarlós István főpolgármester az MSZP-s képviselőktől azt kérdezte, hogyan fordulhat elő, hogy száznál is több metrószerelvény messze túl van azon az időn, amikor még használni lehetne, és hogyan lehetséges, hogy öt darab olyan kocsi van - többek közt ezeket vonták ki a forgalomból -, amelyek 43 évesek, de még soha nem estek át felújításon. "Ki vállalja azért a felelősséget, ha mindegyiket ki kell vonni a forgalomból? Akkor lehet, hogy be kell zárni a metrót?" - kérdezte. Ha ugyanis túl nagyra nő a szerelvények közti követési távolság, akkor a kocsikban és a peronon annyi utas zsúfolódhat össze, hogy az már nem biztonságos. "Nincs pénzünk, hogy mindegyik helyett másikat vegyünk" - tette hozzá.

Az [origo] információi szerint a műszaki audittal a BKV-nak az a célja, hogy kialakítsanak egy olyan mérési rendszert, amelynek a segítségével egy skálán be lehet jelölni a főtartók állapotát, és ezt folyamatosan figyelemmel kísérni. Az orosz gyártó is segítséget nyújthat abban, hogy határértékeket állapítsanak meg, amelyek túllépése esetén a kocsik tovább üzemeltetése már nem biztonságos. Ebben az esetben a kocsit ki kell vonni a forgalomból. Ha kell, a BKV szükség esetén kész olcsón beszerezni fiatalabb, használt kocsikat, vagy akár felszíni metrópótlással megoldani az utasok szállítását. Cél az is, hogy kis lépésekben eljussanak oda, hogy 30 évesnél öregebb szerelványek ne futhassanak a budapesti metróalagutakban.

Forrás: MTI/Füzesi Ferenc
Egyelőre meghiúsult a régi kocsik cseréje az Alstom szerelvényeire

A régi metrókocsik állapotának problémája azután került előtérbe, hogy kiderült, az Alstom által már részben legyártott új szerelvények forgalomba állítása a bizonytalan jövőbe tolódott. A kiszolgált szovjet vonatokat már tavaly kidobták volna a 2-es metróvonalról, ha nem mélyül el a konfliktus a főváros, a BKV illetve a francia Alstom között. (Erről bővebben itt olvashat.)