Kitartanak a sztrájkköveteléseik mellett a mozdonyvezetők

Öt sztrájkra készülő szakszervezetnek már jelezte tárgyalási szándékát a kormány, a mozdonyvezetőknek azonban nem, érdekképviseletük így továbbra is kitart munkabeszüntetési szándéka mellett.  

A kormány még mindig nem jelölte ki tárgyalódelegációját a mozdonyvezetők sztrájkköveteléséről kezdeményezett egyeztetésre, noha a miniszterelnök válaszlevelében ezt a szociális konzultáció lezárta utáni időre ígérte. A mozdonyvezetők ezért kitartanak követelésük mellett, hogy a kormány ne szüntesse meg a korkedvezményes és a korengedményes nyugdíj lehetőségét szakmájukban - jelenetette ki Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke.

Az érdekképviseleti vezető szerint a kormány június 21-i levelében öt szakszervezetnek már jelezte tárgyalási szándékát és kijelölte tárgyalódelegációját is, a Mozdonyvezetők Szakszervezete azonban nem kapott meghívást - tette hozzá. (A kormány nem vette fel a kapcsolatot a Bánya-, Energia és Ipari Dolgozók Szakszervezetével (BDSZ), valamint a Vasutasok Szakszervezetével sem, a megkeresett öt érdekképviselet  - a LIGA,  az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ), a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (AKSZSZ),valamint a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete - közül az utóbbi kettő egyelőre elállt munkabeszüntetési szándékától).

A MOSZ elnöke elmondta: a jelenlegi szabályozás szerint a mozdonyvezetők az első 10 év munkaviszony után 2 év korkedvezményben részesülnek, további minden 5 év után 1 év jár, így 35 év szolgálattal 7 év korkedvezmény szerezhető. Ugyanakkor a korengedményt is figyelembe véve - amelyet a munkáltató előre kifizet -  a mozdonyvezetők 53-55 évesen mehettek nyugdíjba.

Kiss László emlékeztetett arra, hogy a 2009-ben hatályba léptetett foglalkoztatás-egészségügyi kormányrendelet szigorította a mozdonyvezetői alkalmassági feltételeket, 55 éves korig 3 évente, 55 év felett évente kell orvosi vizsgálaton részt venni.

A mozdonyvezetői hivatás egészségi kockázatai között említette a szakszervezeti vezető a hajnali munkába állást, a stresszt és a vezetés közben rendszeresen jelentkező vibrációt, amelyek hozzájárulnak az egészségkárosodáshoz, a magas vérnyomás kialakulásához, a cukorbetegséghez, az ízületi és csontrendszeri betegségekhez.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete június 9-ei demonstrációján jelentette be, hogy ha a kormány nem tárgyal velük érdemben, akkor a mozdonyvezetők a MÁV-Trakciónál és a GYSEV-nél június 29-én és július 7-én 9 óra és 11 óra között sztrájkot tart.