Vágólapra másolva!
A ciklus legnagyobb sikerének nevezte Tarlós István főpolgármester, hogy szerdán aláírták az új metrókocsikról szóló megállapodást a francia Alstom elnök-vezérigazgatójával. Patrick Kron az aláírás után azt mondta, nem lesz gond a típusengedély megszerzése a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.
Vágólapra másolva!

Aláírta a 2-es és 4-es metróvonalak szerelvényeinek gyártásáról és leszállításáról szóló szerződés módosítását szerdán Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója Budapesten. A főpolgármester az aláírás után azt mondta, óvatos optimizmusra van okuk, de sok múlik azon, hogy az Alstom megszerzi-e a típusengedélyt a 2-es metróra szánt szerelvényekre. Hozzátette: 2010 őszén semmi jele nem volt a megegyezésnek, "20 fillérben" sem fogadott volna, hogy megállapodás születik. "Ez a ciklus legnagyobb sikere" - hangsúlyozta.

Patrick Kron azt mondta, pozitív irányban mozdultak el, és úgy véli, nem lesz probléma a típusengedély megszerzésével. Hozzátette: nagyon nehéz, de konstruktív és szorgalmas munka eredménye a megállapodás.

A szerződés módosításáról Budapest vezetése és az Alstom július 11-én egyezett meg, a Fővárosi Közgyűlés pedig a múlt héten hagyta jóvá megállapodást. A módosított szerződés több, a főváros számára kedvező változást is rögzít: az Alstom belement például a korábbi szerződésben szereplő vis maior-klauzula törlésébe, amelynek értelmében a végleges típusengedély megszerzésének elmulasztása bizonyos feltételek teljesülése esetén vis maiornak minősül, vagyis nem a gyártó felelőssége. A megállapodás rögzíti azt is, hogy az Alstom a jövőben hibák, késések esetén 10 helyett 20 százalék kötbért fizet. A korábbi megállapodásban rögzített 50 százalékos előleg helyett a főváros csak 20 százalék előleget fizet a cégnek.

A BKV tavaly októberben bontotta fel az Alstommal azt a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a közlekedési vállalat megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, ennek jogosságát az Alstom vitatta, és beperelte a BKV-t. A francia bíróság első fokon az Alstomnak, másodfokon június közepén jogerősen viszont a BKV-nak adott igazat, így megkaphatták a 30 milliárdos bankgaranciát.