Későbbre ígér részleteket az angoltanítás jövőjéről a kormány

Vágólapra másolva!
Rövidesen nyilvánosságra kerül a nyelvoktatási stratégia tervezete - közölte az oktatási államtitkárság közleményben az [origo]-nak arra a cikkére reagálva, amelyben beszámoltunk arról, hogy vannak olyan tervek, amelyek szerint a jövőben az angolt nem első nyelvként tanítanák az iskolákban.
Vágólapra másolva!

"Sem a minisztérium, sem az államtitkárság nem rangsorolja a különböző nyelveket" - írja közleményében a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkársága az [origo] szerdán megjelent cikkére reagálva, amelyben beszámoltunk arról, hogy a kormány változtatni kíván a nyelvtanítási gyakorlaton, és ennek része, hogy az angol helyett más nyelvek oktatását helyezné előtérbe.

A cikkben idéztük a nyelvoktatási stratégia birtokunkba került tervezetét - jelezve, hogy ez egy koncepciótervezet, amely még változhat az elfogadása előtt -, amely szerint "szerencsés, ha az első idegen nyelv nem az angol, didaktikai okból. Az angoltanulás kezdeti, nagyon gyors és látványos sikerei azt a tévképzetet kelthetik a tanulókban, hogy idegen nyelvet ilyen egyszerű tanulni". A stratégia úgy fogalmaz, hogy "célszerű olyan nyelvet választani, amelynek strukturált nyelvtani rendszere egyértelműen leírható, és egyenletes megterhelést jelent a tanulása (például neolatin nyelvek)". Az államtitkárság emellett a tervezet szerint ösztönözné az iskolákat, hogy ne első, hanem második nyelvként tanítsák az angolt.

Az oktatási államtitkárság azt írja: "a szaktárca nem az angol nyelv háttérbe szorítását javasolja, pusztán arra a szakmai körökben folyó vitára utal, amely szerint, aki első nyelvként angolt tanul, az nehezebben sajátít el második idegen nyelvet, mint az, aki valamelyik neolatin nyelvvel ismerkedik meg először". Az [origo] birtokába került stratégiatervezetben nincs utalás arra, hogy ez csak egy vitának az összefoglalása lenne. Bár a közleményben az államtitkárság azt is állítja, hogy az [origo] "mélyen hallgat" arról, hogy az angol nyelv ismerete alapkövetelmény, ez szerepelt a kifogásolt cikkben.

A közlemény hozzáteszi, hogy "az államtitkárság részéről soha egyetlen olyan kijelentés nem hangzott el, amely azt sugallná, hogy bárki magától elsajátíthat egy idegen nyelvet". Az [origo] a szerdai cikkben Dux László felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár egyik múlt heti interjújából idézett, amely szerint "ha valakit korábban megtanítanak egy másik nyelvre, akkor szinte észre sem veszi, hogy mellette az angolt is meg tudja tanulni - azért, mert az informatikától kezdve a nemzetközi zenei életig és a molekuláris biológiáig szinte sajnos csak angol szavakat használunk".

Az államtitkárság azt írja, hogy a nyelvoktatási stratégián "egyetemi és gyakorlati szakemberek sokasága dolgozik hónapok óta. A szakmai egyetértés kilátásaival bíró tervezetet rövidesen nyilvánosságra hozzuk és társadalmi vitára bocsátjuk. Mindaddig a formálódó munkaanyagokból ki-kiragadott mondatok közzététele fölösleges, és nem szolgálja a hiteles tájékoztatást" - zárja közleményét az államtitkárság.