Elfogadhatatlannak tartja a közoktatási koncepciót a Pedagógusok Szakszervezete

2011.10.10. 16:07

A pedagógus-életpályamodell valójában megnövekedett munkaterheket jelent majd a tanároknak, az egész napos oktatás sérti a szülők jogait, a közoktatás szervezésének állami kézbe kerülése pedig iskolabezárásokat hozhat - írja a Pedagógusok Szakszervezetének közleménye. 

Nem támogatja a közoktatás átalakításáról jelen formájában megismert kormányzati szándékokat a Pedagógusok Szakszervezete. A szervezet hétfői közleményében kiemelte: a kormány által jóváhagyott koncepcióról érdemi egyeztetés nem volt, noha az oktatási államtitkárság ennek ellenkezőjét állítja.

A koncepció számos eleme súlyos ellentmondásokat és elfogadhatatlan megoldásokat tartalmaz szerintük. Ezek közé sorolták, hogy az állam átveszi a közoktatás egészének szervezését, beleértve az intézményfenntartás feladatait. A szervezet szerint nem található semmilyen utalás ennek az elgondolásnak a végrehajtására, társadalmi hatására, megoldásának ütemezésére. Ez nemcsak azért aggályos, mivel a közoktatás nem szakítható ki a társadalmi környezetéből, az adott település kulturális közösségéből, hanem azért is, mert a jelenlegi rendszer fenntartásához és további működtetéséhez hiányzik mintegy 300 milliárd forint. Így az intézmények átvétele csak iskolabezárásokkal, pedagóguselbocsátásokkal válik finanszírozhatóvá - írják.

Véleményük szerint a pedagógus-életpályamodell középpontjában a munkaterhek súlyos növelése áll. "Egyértelmű, hogy a kormányzati szándékok szerint a pedagógusnak 32 órát bent kell tartózkodnia a munkahelyén, amelyből 26 óra megtartására és ezen felül helyettesítési feladatok ellátására kötelezhető anélkül, hogy ezt a többletmunkát megfizetnék részére" - fejtették ki.

A szakképzés átalakítását nemcsak foglalkoztatási szempontból tartják aggályosnak, hanem azért is, mert a tanulóknak nem garantálja a sikeres belépést a munkaerőpiacra, majd ezt követően a pályamódosítás lehetőségét, illetve a továbbtanulást  felsőoktatásban.

A közlemény kitér arra is, hogy új feladatként megjelenik az egész napos, kötelező általános iskolai nevelés és oktatás megszervezése mind a nyolc évfolyamon, ennek szakmai és személyi feltételeit azonban nem határozták meg. Ez a megoldás nemcsak a szülő azon jogát sérti, hogy gyakorolja a gyermeke nevelésével összefüggő feladatokat, hanem előrevetíti azt is, hogy a pedagógusok megnövelt munkaterhére alapozva, a szükséges feltételek megteremtése nélkül kívánja a kormány bevezetni.

A közoktatási koncepcióról szóló összes [origo]-s cikket itt olvashatja.

KAPCSOLÓDÓ CIKK