Elég lesz a személyi igazolvány, nem lesz szükség a papírra nyomtatott receptre jövő évtől a gyógyszerek kiváltásához - tudta meg az [origo] az egészsügyi államtitkárságtól, amely jövőre vezeti be az e-receptet. Az államtitkárság szerint az e-recepttel kevesebb lesz a tévedési lehetőség és a gyógyszerekkel való visszaélés. Akinek pedig sokáig kell szednie egy gyógyszert, annak nem kell majd mindig visszajárnia az orvoshoz.

"Legalább így biztosan megússzuk a receptekre írt krikszkrakszokat" - mondta az [origo]-nak egy budapesti belvárosi patikában dolgozó gyógyszerész, aki örült annak, hogy a kormány a tervek szerint bevezeti az elektronikus recepteket. Szerinte a patikusoknak könnyebbséget jelentene, ha a számítógépen látnák, hogy a betegeknek milyen gyógyszereket írt fel az orvos, és milyen egyéb orvosságokat szednek a páciensek. "Kérdés persze, hogy mennyire lesz bonyolult az informatikai rendszer, és mennyire gyorsan jeleníti meg majd az adatokat" - mondta a gyógyszerész.

"Leginkább az elektronikus repülőjegyhez lehet hasonlítani" - közölte a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi államtitkársága az [origo]-val az elektronikus receptről, amelyet Szócska Miklós államtitkár múlt heti bejelentése szerint jövőre vezetnének be a magyar egészségügyben (erről bővebben itt olvashat).

Az államtitkárság azt írta: a rendszer lényege, hogy "a korábban megszokott papíralapú bizonylatot egy központi rendszerben tárolt elektronikus dokumentum helyettesíti". Ezt akár ki is lehet nyomtatni, de a jövőben nem a papír, hanem az úgynevezett e-recept számít majd "hiteles dokumentumnak".

Az államtitkárság szerint az a legnagyobb különbség a jelenlegi papíralapú és az e-recept között, hogy az elektronikus adatbázisban az orvosok és a gyógyszerészek is elolvashatják, milyen más gyógyszereket szed a beteg, érzékeny-e valamilyen hatóanyagra, illetve az e-recept "a gyógyszerek közötti nem kívánatos kölcsönhatásokról is tájékoztatni tudja az orvost, a beteget és a patikust" - írta az államtitkárság. A betegek személyes adatairól, betegségeiről "természetesen a megfelelő jogosultsági szempontok figyelembe vétele mellett tájékozódhatnak" az orvosok és a gyógyszerészek az államtitkárság szerint.

Személyi igazolvány kell a gyógyszertárban

A betegeknek az e-recept bevezetése után a patikában "nem feltétlenül a TAJ-kártyájukra, csak egy olyan okmányra lesz szükségük, amellyel személyazonosságukat igazolni tudják" - írta az államtitkárság. Vagyis a személyi igazolvány, az útlevél vagy akár a jogosítvány is elég lesz a patikában a gyógyszer kiváltásához. Ez nem azt jelenti, hogy csak a saját nevünkre szóló recepteket tudjuk majd kiváltani, mert az államtitkárság a rendszer bevezetésével "nem fogja indokolatlanul korlátozni a más által történő kiváltást".

Vagyis a rokonok továbbra is elhozhatják egy idősebb családtag vagy egy szomszéd gyógyszerét, de a rendszer rögzíti majd, ki vette át az orvosságot. (Jelenleg a papíralapú recepten is aláírásunkkal kell igazolni, hogy átvettük a gyógyszert.) Az e-recept "a jelenleginél jobban követhetővé teszi a rendszert, így az esetleges visszaélések kiszűrhetők" - írta az államtitkárság. A pontos technikai megoldásokról még nem döntött az államtitkárság.

Az államtitkárság szerint a rendszer csökkenti az orvos és a gyógyszerész adminisztratív terheit, "kevesebb tévedési lehetőséget ad", és "egyértelműen előnyt jelent a betegnek is, mert nem kell minden alkalommal újra elmenni az orvoshoz felíratni a gyógyszert". Az sem fordulhat elő, hogy a páciens elveszíti a receptet, illetve a beteg a rendszer "teljes kiépítése után megnézheti saját korábbi gyógyszerszedésének adatait is".

Forrás: MTI/Soós Lajos

Eleinte drágább lesz, mint a papírvény

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adatai szerint Magyarországon jelenleg egy évben nagyjából 120 millió orvos-beteg találkozó történik, és évente 150 millió receptet váltanak ki a betegek. Az egészségügyi államtitkárság szerint "az orvosi munkahelyek nagy részében" már most is számítógéppel írják a recepteket, így "a rendszerek kismértékű átalakításával elérhető, hogy e helyett a megfelelő elektronikus dokumentum álljon elő".

Az államtitkárság nem árult el pontos összeget arról, mennyibe kerül majd az orvosok és a gyógyszertárak informatikai rendszerének átalakítása és működtetése, csak annyit írt: "a költségek a jelenlegi számítások szerint alig haladják meg, sőt hosszabb távon akár kisebbek is lehetnek, mint amit jelenleg a papíros vények nyomtatására költünk". Az állam jelenleg nagyjából 280 millió forintot költ a vények nyomtatására.

Mi szerepel ma a recepten?
A jelenleg kiadott orvosi recepteken a jogszabály szerint többek között szerepelnie kell az orvos nevének és a rendelője címének, a beteg nevének, születési idejének, lakcímének és TAJ-számának. Az orvosnak rá kell írnia a betegséget jelző kódot, a javasolt gyógyszer hatóanyagát, adagolását, illetve az OEP-támogatás mértékét is. A recept akkor érvényes, ha van rajta dátum, az orvos aláírta, és saját orvosi bélyegzőjével is lepecsételte.


Az államtitkárság közölte, hogy a rendszer kiépítését a patikákban és a háziorvosoknál kezdik. "Fontos, hogy az indulás pillanatától valamennyi gyógyszertár képes legyen az elektronikus receptek alapján gyógyszert kiadni, az orvosi munkahelyek pedig ütemezetten kapcsolhatók a rendszerbe: a háziorvosok körében célszerű kezdeni, mivel ők írják föl az összes recept nyolcvan százalékát" - írta az államtitkárság.

Az e-recept bevezetésével párhuzamosan a papíralapú vények sem tűnnének el teljesen. Az államtitkárság szerint "bizonyos készítmények esetében, illetve bizonyos helyzetekben nincs reális lehetősége, vagy nincs értelme az elektronikus vényírásnak". Ugyanakkor a kormány tervei szerint egy-két év múlva a vényforgalom 80-85 százaléka elektronikus lesz.