Nem adja ki a százmilliós rejtély kulcsát a médiaalap

2011.11.16. 11:17

Egy szerződéslista szerint kétszer fizethetett Az utolsó mohikán, a Zorro legendája és a Dzsungel könyve című rajzfilmekért a köztévéket működtető alap. A sorozatok jogait egy most nyilvánosságra került lista alapján közel nyolcvanmillió forintért vették meg 2011-ben, pedig ugyanilyen című filmekért a Duna Tv tavaly már kifizetett közel százmillió forintot. Szerettük volna feloldalni a rejtélyt, de a médiaalap többszöri kérésünk ellenére, válaszadási kötelezettségét megszegve sem mutatta meg a szerződéseket.

Több mint 77 millió forintért vásárolta meg hat rajzfilmsorozat felhasználási jogát a közszolgálati médiumokat működtető Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 2011-ben. Ez az MTVA 2011-es szerződéseit összesítő táblázatból derül ki, amit az Átlátszó című oldal hozott nyilvánosságra, miután az MTVA kérésükre átadta azt. A szerződéslista angol címűkön nevezi meg a sorozatokat, ezek szerint a tavaly a Duna Tv-n bemutatott Zorró legendája, az m2-n most futó Az utolsó mohikán, a Duna Tv-n hétvégenként vetített Kolumbusz Kristóf, valamint a nemrég véget ért Ószövetség és a Dzsungel könyve című rajzfilmsorozat felhasználási jogát vette meg 77 599 605 forintért az MTVA az Apokalipszis Kft.-től.

Ugyanilyen című sorozatokért 2010-ben a Duna Tv is kifizetett már közel százmillió forintot az Apokalipszis Kft.-nek. A Duna Tv tavaly bőséges állami támogatásból gazdálkodott, a 2,3 milliárd forintos plusztámogatásuk nagy részét filmkészítésre és filmvásárlásra fordították, vitatható módon. A gyanús szerződésekkel tavaly cikksorozatban foglalkoztunk az [origo]-n, a médiaalap pedig szeptember végén feljelentést tett az ügyészségen a szerződések miatt.

A Duna Tv 2010-ben az Apokalipszis Kft.-től három egyforma összegű, egyenként bruttó 96 999 506 forintos szerződés alapján filmsorozatokat vásárolt, ezek közül a címek alapján az egyik pontosan arról a filmcsomagról szólt, amely az MTVA 2011-es szerződései között is szerepel. Az [origo]-nak tavaly egy, a televíziós filmforgalmazói piacot jól ismerő szakértő azt mondta ezekre a szerződésekre, hogy "túlárazottak", a csatorna többet fizetett a filmekért, mint amennyit azok érnek.

Az idei szerződéslistából nem derül ki, hogy a több mint 77 millió forint nettó vagy bruttó összeg, de ha áfa nélkül értendő, akkor nemcsak a szerződés tartalma, de összege is ugyanaz, mint a tavalyinak. A Duna Tv akkor egyértelművé tette, hogy a szerződésnek megfelelően május elején kifizette a filmeket az Apokalipszis Kft.-nek. A közmédiumok összevonásával és az MTVA megalapításával a csatornák vagyona - így a megvásárolt filmfelhasználási jogok is - az MTVA tulajdonába kerültek.

Akarják, mégsem adják

A szerződéslistából nem derül ki, hogy 2011-ben kötött szerződések közé véletlenül került-e be az Apokalipszis 2010-es szerződése, vagy idén újra megvásárolta a tévé a tavaly egyszer már kifizetett sorozatokat, esetleg a tavaly megvásárolt sorozatok újabb részeiről van-e szó. Ennek tisztázására közérdekű adatigényléssel fordultunk az MTVA vezérigazgatójához, Böröcz Istvánhoz. Azt kértük, hogy engedjen betekintést az Apokalipszis Kft.-vel kötött szerződésbe, ezenkívül két másik céggel kötött szerződést is kértünk, valamint arra kértük, hogy küldje el nekünk az MTVA aktuális filmvásárlási, filmfelhasználási, filmbeszerzési, filmgyártási, műsorgyártási és koprodukciós szerződéseinek listáját.

Mivel az MTVA közpénzből működik, a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény szerint ezek az adatok nyilvánosak, és az október 18-án elküldött írásos kérésünknek legfeljebb 15 napon belül eleget kellett volna hogy tegyen az alap. Böröcz István vezérigazgató november 2-án válaszolt, levelében azt írta, hogy az MTVA "a vonatkozó jogszabályi rendelkezések maradéktalan betartásával kíván eleget tenni az ön kérelmének", de pontosítást kért, mert szerinte a szerződések listájára vonatkozó kérésnek "annak túlzottan általános megfogalmazása okán jelen formájában legjobb szándékunk ellenére sem tudunk eleget tenni".

Az Apokalipszis Kft.-vel és a két másik céggel kötött konkrét szerződésekre vonatkozó kérésünkre Böröcz egyáltalán nem reagált a levelében. Még aznap, november 2-án pontosítottuk a szerződések listájára vonatkozó kérésünket, és írásban újra kértük, hogy adják ki nekünk a másik három szerződést is. Kérésünkre - többszöri telefonos és írásos érdeklődés ellenére - azóta sem érkezett semmilyen válasz az MTVA-tól.

Jelentős adótartozók

Az [origo] tavaly megpróbálta elérni az Apokalipszis Kft.-t is, de a cégnek honlapja, nyilvános telefonszáma vagy más elérhetősége nincs, és nem sikerült megtalálnunk a Duna Tv-vel kötött szerződéseiket ellenjegyző ügyvezetőket sem. A cégbírósági iratok szerint az Apokalipszisnek egy washingtoni székhelyű, Seychelles-szigeteki képviseletű cég az egyedüli tulajdonosa, mióta 2008-ban megvásárolta a céget magyar tulajdonosaitól. A bejegyzett székhelye korábbi tulajdonosának a lakásában volt, ahol nem találtunk senkit, a cégpapírokban szereplő telephelyein pedig azt mondták, soha nem hallottak a cégről.

A cégbíróságon leadott beszámolók szerint az Apokalipszis Kft. tavaly veszteségesen működött, 413 millió forint nettó árbevétel mellett több mint 91 millió forintos vesztesége volt. A 2010-es évről szóló beszámolója szerint a cég az M-RTL részére közvetítette a labdarúgó-mérkőzéseket és készítette az RTL Klubon futó Itthon és Menetrend című műsorokat, illetve értékesítették "az idén, ill. a korábbi években vásárolt filmjogokat". A beszámoló szerint a cég 2010. szeptember 1-től "vállalkozási tevékenységet nem végzett".

A cég kilencedik helyen szerepel az adóhatóság jelentős összegű tartozókat soroló feketelistáján: a 2011. október 28-án publikált adatok szerint 824 millió 467 ezer forint adóval tartozik, emellett közel 800 millió forint kamatot és bírságot is követel tőle az adóhatóság.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK