Vágólapra másolva!
Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött, a projekt felügyelete pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) irányította Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kerülne - írja csütörtöki számában a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

A Rogán Antal vezette gazdasági bizottság benyújtott egy módosító javaslatot a jövő évi költségvetést megalapozó törvényekhez, mely szerint a a 4-es metró beruházásának felügyelete a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által irányított Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kerülne - írja a csütörtöki Népszabadság. Most a felügyeletet az államháztartásért felelős miniszter végzi, vagyis Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Az írás szerint módosítanák az állami támogatás nagyságáról és a folyósítás feltételeiről Budapesttel kötött szerződést is.

A Népszabadságban megjelent írás szerint átírnák a Kelenföld és Bosnyák tér közötti szakasz állami támogatásáról szóló 2005-ös jogszabályt. Egyrészt a támogatás összegét a helyi önkormányzatok fejezetből az uniós fejlesztések fejezetébe kívánja áthelyezni. A projekt felügyelete pedig az államháztartásért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumtól a fejlesztési minisztériumhoz kerülne.

2003-ban fogadták el a metrótörvényt, amelyben az első szakasz megépítéséhez 154 milliárd forintot szavaztak meg. A jogszabályt két év múlva Demszky Gábor polgármester sürgetésére módosították azzal az indokkal, hogy a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti új metróvonal 300 milliárd forintra becsült költsége 15 százalékkal csökkenthető lenne. A módosított szerződésben nettó 208,8 milliárd forint támogatást vállalt az állam, s az ellenőrzési jogok gyakorlását segítői szakértői szolgáltatásra további 50 millió szavaztak meg. Tavaly azonban már 370 milliárdra becsülték az első szakasz költségét, míg a Gazdagrét és Bosnyák tér közötti teljes vonal megépítését mintegy 533 milliárdra.

Ezt veti fel javaslatának indoklásában a gazdasági bizottság is utalva arra, hogy az Állami Számvevőszék már többször jelezte a 4-es metróval kapcsolatos aggályait. A bizottság szerint a feltárt gondok veszélybe sodorhatják a beruházás befejezését és azt a lehetőséget, hogy uniós pénzből finanszírozhassák, s ezért módosítsák a fővárossal kötött szerződést.

A Budapestnek nyújtandó pénzügyi támogatást - korábban törvényben rögzített összegét - a javaslat elfogadása esetén az új szerződésben határoznák meg.