"A verésnél is rosszabb, ha nem szeretik a gyereket" - interjú Michl József képviselővel

Vágólapra másolva!
Az Ady Endréről hazugságokat állító és a gyerekeket nem szerető tanárokat is száműzné az iskolából Michl József KDNP-s képviselő, aki csütörtökön benyújtott módosító indítványáról azt mondta az [origo]-nak: a fizikai bántalmazásánál is rosszabbul érinti a gyereket, ha lelkileg terrorizálják és nem szeretik őket.
Vágólapra másolva!

- Múlt héten még kihúzta volna a tanulók testi fenyítésének tiltását a köznevelési törvényből, most pedig visszatenné ezt a szövegrészt, és tovább részletezné a tiltásokat? Mi történt egy hét alatt?

- Az oktatási bizottság és a minisztérium sem támogatta a módosító indítványomat, de szó sem volt arról, hogy támogatnám, hogy verjék a gyerekeket. Első alkalommal az volt a cél, hogy kivegyem a második mondatot, amely szűkíti az első mondatot, ez így szól: "a gyermek, a tanuló személyiségét, emberi méltóságát és jogait tiszteletben kell tartani, és védelmet kell számára biztosítani fizikai és lelki erőszakkal szemben". Fölösleges ezután megismételni, hogy a gyerek "nem vethető alá testi fenyítésnek", az egészségügyi törvényben sincs benne, hogy az orvosnak tilos megverni a beteget. Mert ez törvény nélkül is alapvető.

- Akkor miért javasolja, hogy bekerüljön a törvénybe, hogy például nem engedhető meg a lelki terror vagy tanuló kigúnyolása és az önbecsülésének megsértése? Ez nem alapvető?

- Ha a törvényben benne lesz a testi bántalmazás kibontása, akkor a lelki, érzelmi, szellemi bántás tiltását is részleteiben tartalmaznia kell. Az erőszak nemcsak fizikai kategória, a lelki terror is idetartozik, vagyis fontos, hogy a törvényben is megjelenjen, hogy nemcsak fizikailag, hanem lelkileg sem lehet bántalmazni a gyereket.

- Az pontosan mit jelent a javaslatában, hogy "a kommunikációs és infokommunikációs lelki és szellemi hátrányos befolyásolás" nem megengedhető?

- Ha valaki hazugságot mond vagy ír le, azzal hátrányosan befolyásolja a gyereket. Például, ha egy pedagógus Ady Endre költészetéről olyan dolgokat állít, ami nem felel meg a valóságnak, az szellemileg hátrányosan érintheti a gyerekeket.

- És mire gondolt, amikor azt javasolta, hogy "a gyermekkel szembeni szeretetlenség" nem megengedhető? Hogy lehet ellenőrizni, hogy a tanár szereti-e a gyereket?

- Nem az ellenőrzésről van szó, de a tanárok igenis érzékeltetni tudják, hogy nem szeretnek egy tanulót, és ez sokkal rosszabbul érintheti a gyereket, mint egy fizikai bántalmazás, egy verés. A szeretet legegyszerűbb meghatározása szerintem így szól: jót akarok neked!

- A módosító indítványában tiltaná a tanulók "hitbéli és vallásos meggyőződésének kicsúfolását és megsértését", de például miért nincs a javaslatában az, hogy a gyerek származásán sem szabad gúnyolódni?

- Egyetértek, ez is szerepelhetne. A javaslatom végére akár három pontot is tehettem volna, vagy odaírhattam volna, hogy stb..., de ezt természetesen nem lehet egy törvényben. A lényeg, hogy mindenki belássa, nemcsak fizikailag, hanem lelkileg sem szabad bántani a gyerekeket.