Gyurcsány elvezetésére figyeltek fel a külföldi lapok

2011.12.23. 18:23

Magyarország leminősítését, a nyugtalan piacokat, az Európai Bizottság kritikáját és az őszödi beszédet is felidézték a pénteki budapesti tüntetésekről beszámoló külföldi lapok. Az LMP akciója világszerte Gyurcsány Ferenc előállításaként került fel az újságok címlapjára.

Világszerte hírt adtak a lapok az ellenzéki képviselők blokádjáról és előállításáról, a Google hírgyűjtő oldala több mint 120 hírt talált erről a témáról, a vezető hírportálok is címlapon számolnak be az eseményekről. A BBC már nem sokkal a rendőrök délutáni fellépése után breaking news felirattal rövid hírt közölt az ellenzéki tüntetésről és arról, hogy a rendőrök elvezették a magukat a Parlament kapujához láncoló ellenzéki képviselőket.

Bővebb hírében az események mellett a BBC arról is ír, hogy az Európai Bizottság, az Európai Központi Bank, valamint a Standard & Poor's minősítő intézet is hangot adott annak a félelmének, hogy a miniszterelnök tervei alááshatják a Magyar Nemzeti Bank függetlenségét. A BBC azt is megemlíti, hogy a Standard & Poor's a héten leminősítette Magyarországot. "Az LMP tüntetői Orbán új választójogi törvénye miatt is dühösek, azt mondják, hogy az előnyt ad a Fidesznek" - írja a BBC. A lap képet közölt a Parlament kapujához láncolt LMP-s képviselőkről.

A volt miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc előállítását emelte hírének címébe a legtöbb portál, így a CNN és a Fox hírtelevíziók internetes oldalai is. A Chicago Tribune című lap első, mindössze egymondatos hírének címében egyenesen azt írta Gyurcsányra utalva, hogy "A magyar rendőrség őrizetbe vette az ellenzék vezetőjét". A lap később a Reuters híre alapján bővebb hírt is közölt a történtekről, leírták, hogy a Reuters fotós látta, amint két rendőr előállította Gyurcsány Ferencet. A hír megemlíti, hogy a kormányzó Fidesz eközben új választójogi törvényt és az Európai Unió ellenzését is váltó stabilitási törvényt készült elfogadni, és ez ellen tiltakoztak az ellenzéki képviselők.

A CNN hosszú összefoglalót közölt a nap eseményeiről, a délelőtti blokád mellett a délutáni tüntetésről is írtak, amelyen szerintük ezer ember vett részt. A tüntetés okaként azt írják, hogy az ellenzék szerint a kormányzó Fidesz aláássa a demokráciát, és olyan alkotmányos változtatásokat hajtanak végre, amelyek jobban illenek egy tekintélyelvű rezsimhez. A cikk megemlíti azt, hogy a piacok nyugtalanul figyelik Magyarországot, és a napokban le is minősítették az országot.

A CNN idézi Eörsi Mátyás volt SZDSZ-es képviselőt, aki szerint a kormány hatalomra kerülése óta gyengíti a fékek és egyensúlyok rendszerét. A lap idézi Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkárt is, aki szerint a kormány csak megpróbálja orvosolni az előző szocialista kormányok hibáit.

A CNN Gyurcsány elvezetése után cikkében felidézte az őszödi beszédet, és azt is, hogy Gyurcsány "tavaly" elhagyta az MSZP-t, és új pártot alapított Demokratikus Koalíció néven. A lap a tudósítást egy nagy képpel kísérte, a képen éppen Vágó Gábor LMP-s képviselőt rakják furgonba a rendőrök.

Hosszan tudósított a nap eseményeiről a Reuters hírügynökség is, a legtöbb lap az ő hírüket felhasználva adott hírt a budapesti eseményekről. A hírügynökség idézte Gyurcsány Ferencet és az LMP-s Scheiring Gábort is, de azt is megírták, hogy Kósa Lajos szerint az ellenzék akciója "politikai paródia".

A Bloomberg hírügynökség az [origo]-ra hivatkozva adott hírt a tüntetésről, Gyurcsány és az ellenzéki képviselők előállításáról.