A "munka zökkenői" ellen kap több tucat állami vezető kocsit és sofőrt

2011.12.30. 15:10

Hivatali kocsit és sofőrt kap az összes kormánybiztos és közigazgatási államtitkár, de nem maradnak ki ebből a juttatásból a miniszterelnöki és miniszteri biztosok, valamint az állami vezetők szervezeti egységei sem. Kormányrendeletben bővítette a kormány azoknak a körét, akik gépkocsihasználatra jogosultak. A kormány szerint csupán a rendszer egyszerűsítéséről és pontosításáról van szó, és valójában szűkül a jogosultak köre, így olcsóbb lesz a rendszer.

Szerdán lépett életbe az a kormányrendelet, amely az állami vezetők autóhasználatát szabályozza - pontosabban módosít egy tavalyi kormányrendeletet úgy, hogy bővíti a hivatali autóra, illetve saját sofőrre jogosultak körét.

Eddig nem tartozott a "az állami vezetők és az államigazgatási szervek köztisztviselői" közé a rendelet szerint a miniszterelnökséget vezető államtitkár kabinetfőnöke, most ez megváltozik. Varga Mihály államtitkár kabinetfőnökéről, Rákossy Balázsról van szó, aki a módosítással bekerült a különféle juttatásokra jogosultak közé.

A leglényegesebb változtatás átrendezi a gépkocsihasználat rendjét: automatikusan személyes autóhasználatot állapít meg a miniszterek, államtitkárok és más állami vezetők mellett a közigazgatási államtitkárok és a kormánybiztosok számára. A hivatali autó mellé saját sofőr is jár.

A szóvivő is kaphat autót és sofőrt

A juttatás a kilenc kormánybiztosra vonatkozik: Fürjes Balázs nagyberuházásokért felelős, Budai Gyula elszámoltatási, Andrew Vajna filmügyi, Barsiné Pataky Etelka EU Duna Régió stratégiai, Gál András Levente Jó Állam Fejlesztési Koncepció végrehajtásának összehangolásáért felelős, Baán László múzeumi negyed kialakításáért felelős, Ókovács Szilveszter Operaházért felelős és Vígh László sportberuházásokért felelős kormánybiztosra. Kormánybiztos pozícióban felel a magyar-kínai és magyar-orosz kapcsolatokért Fellegi Tamás is, ő azonban egyben tárca nélküli miniszteri tisztséget is visel. A közigazgatási államtitkárok száma összesen nyolc, minden minisztériumban egy szolgál.

Szerda óta "személyes gépkocsihasználat engedélyezhető" a miniszteri biztosok és miniszterelnöki biztosok számára is. A miniszteri biztosok száma változó, miniszterelnöki biztos jelenleg Szijjártó Péter, Orbán Viktor kormányfő szóvivője és Nyítrai Zsolt, aki a kormányzati konzultációért felel.

Az ő esetükben az a szabály, hogy a személyzetpolitikáért felelős miniszternek - Navracsics Tibornak - kell rábólintania az autóhasználatra, és arra is, hogy egy hónapban hány kilométert lehet vele ingyen megtenni - ha ezt túllépi a tisztségviselő, akkor fizetnie kell. Navracsics indokolt esetben további autók használatát is engedélyezheti egy-egy szervezeti egységnek - például egy államtitkárságnak. Az új szabályok szerint az egy épületben dolgozó jogosultak számára bizonyos számú sofőrt biztosít az állam, akik több embert is hoznak-visznek majd. Ha viszont a vezetőnek nincs érvényes jogosítványa, rossz az egészségügyi állapota vagy a "járművezetési képessége vagy gyakorlata" hiányzik, akkor "számára állandó jelleggel gépkocsivezetot kell biztosítani". A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) szerint nincs ok azt feltételezni, hogy ezzel a lehetőséggel bárki visszaélne.

Kerényinek Orbán adott kocsit

A miniszteren kívül csak a miniszterelnök engedélyezhet gépkocsihasználatot: Orbán Viktor viszont ezt Navracsics engedélye nélkül megteheti, a saját döntése alapján a vezetőknek. Erre eddig is joga volt a miniszterelnöknek, most csak pontosításként került bele az, hogy a döntésébe senki nem szólhat bele. A KEF szerint eddig egyszer élt ezzel a jogával Orbán: Kerényi Imre miniszterelnöki megbízottnak engedélyezett a saját hatáskörében gépkocsihasználatot.

A korábban kiadott, gépkocsihasználatra vonatkozó engedélyeket Navracsicsnak a rendelet szerint felül kell vizsgálnia 2011 december 31-éig. Ez azt jelenti, hogy a miniszternek három napja van ennek a feladatnak az elvégzésére.

Minden helyettes államtitkár autózott

Az [origo] a módosításokkal kapcsolatban megkereste többek között a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot (KIM), amely válaszában az egyszerűsítés és a pontosítás igényével indokolta a változtatásokat. Ezekre "az állami vezetők zökkenőmentes mindennapi munkavégzése érdekében" volt szükség, és az eddigi tapasztalatok alapján változtattak a rendszeren. A KIM szerint az érintetteknek eddig is volt lehetőségük autóhasználatra, de csak külön engedély alapján. "A munka zavartalan elvégzése érdekében ezt indokolt volt egyszerűsíteni", és fontos volt a részletszabályok rögzítése is. Például eddig nem volt világos, hogy ki engedélyezheti a személyes gépkocsihasználatot, mostantól viszont ez a személyzetpolitikáért felelős miniszter hatáskörébe tartozik.

Az [origo]-nak pénteken a KEF - amely felelős többek között a minisztériumok épületeinek, eszközeinek üzemeltetéséért - is válaszolt. Ebben a szervezet a KIM-hez hasonlóan azt írta: a módosításokkal a szabályok pontosítása volt a cél, és azok nem jelentenek majd többletkiadást, sőt, a változásoktól "jelentős megtakarítás" várható. Ennek oka, hogy eddig nem volt tisztázott, pontosan kinek, és kinek az engedélyével jár a személyes gépkocsihasználat, és ahhoz kell-e sofőrt biztosítani.

"Ennek eredményeként eddig a minisztériumokban dolgozó valamennyi közigazgatási és helyettes államtitkár igénybe vette a személyes gépkocsihasználatot és a gépjárművezetőt, ugyanez igaz volt a kormányváltás előtt az akkori államtitkárokra és szakállamtitkárokra" - olvasható a KEF válaszában. Eszerint ehhez a helyzethez képest most jelentős korlátozások lépnek életbe

A KEF szerint a módosítás "az alanyi jogosultak körét kibővíti ugyan a közigazgatási államtitkárokkal - minisztériumonként 1 fő - és a kormánybiztosokkal - jelenleg 7 fő -, ez azonban egyrészt csekély számú jogosultat érint, másrészt az eddigi gyakorlatot önti jogszabályi formába, így további költségvetési kiadással nem jár". Ugyanakkor "a jóval népesebb helyettes államtitkári körben" és más állami vezetőknél a rendelet Navracsics engedélyéhez köti a gépkocsihasznált engedélyezését. Ráadásul eddig nem létezett havi kilométerkorlát sem, ráadásul meghatározza a rendelkezésre álló sofőrök maximális számát - teszi hozzá a KEF.

A KEF szerint átlagosan 3 millió forintba kerül egy autó üzemeltetése évente, üzemanyagköltséggel együtt. Egy autóvezető bér- és járulékköltségei egy év alatt mintegy 3,5 millió forintot tesznek ki.

KAPCSOLÓDÓ CIKK