Felszabadultan nevetgélt a fűben és hallgatta Odett koncertjét két fiú a margitszigeti Pont Ott Partin kedden a ponthatárhúzás előtt néhány órával. A fiúk azt mondták, hogy az ismerősök és a buli kedvéért jöttek a rendezvényre, a pontjaik miatt kevésbé izgulnak. Ugyanis mindketten villamosmérnöki helyekre adták be a jelentkezésüket, és nemcsak a Műszaki Egyetemre jelentkeztek, hanem vidéki intézményekbe is, "ahol a minimális pontszámmal is be lehet jutni ösztöndíjas helyekre" - mondta az egyik. Barátja hozzátette: "nekünk most jó, mert már minden hülyét felvesznek villamosmérnöknek".
Az idei ponthatárok alapján készült statisztika szerint ezeknek a fiúknak tényleg nem kellett izgulniuk: a felvi.hu szerint a villamosmérnöknek készülők több mint 90 százalékát felvették ösztöndíjas helyre (1646-an jelöltek meg első helyen ezt a szakot, és ebből 1545-en be is jutottak a kívánt helyre).
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár tavaly többször is kijelentette, hogy a kormány a jövőben a mérnök- és természettudományos képzést helyezi előtérbe, mert "egy ország gazdasági húzóerejét alapvetően a műszaki és természettudományok határozzák meg". Az államtitkárság ezért idén januárban jelentősen növelte a műszaki és természettudományos keretszámokat, a jogász és gazdasági területen pedig csökkentette az ösztöndíjas férőhelyek számát.
Diákok várják az eredményhirdetést a Pont Ott Partin
A kedd este közzétett felvételi pontszámokból kiderült, hogy a legmagasabb pontszámok idén is a gazdasági képzésekhez kellettek: a Corvinus nemzetközi gazdálkodás szakához 482 pontra volt szükség a maximális 500-ból. Szintén magas pontszámmal lehetett csak bejutni ösztöndíjas jogászképzésre, az ELTE-n 467 pont volt a határ. Ezeken a területeken csökkentették az államilag finanszírozott keretszámokat, így eleve nagyobb versenyre lehetett számítani.
Évek óta csökken a színvonal
A mérnöki és természettudományos területeken viszont, ahol több ösztöndíjas hely volt, a sokkal alacsonyabb pontszám is elég. A legnépszerűbb gépészmérnök szakra a BME-n 391 pont kellett, de a legtöbb egyetemen a minimális 240 pont is elegendő volt: ennyivel lehetett bekerülni a Nyíregyházi Főiskolára, a Dunaújvárosi Főiskolára, a Debreceni Egyetemre és a Pannon Egyetemre is. A villamos- vagy építőmérnöki szakokra jellemzően szintén elég volt 240 pont a legtöbb egyetemen. Az alacsony ponthatárnak az az oka, hogy idén a tavalyinál kevesebben, 12 560-an jelentkeztek műszaki képzésre, miközben nőttek a keretszámok (8160 ösztöndíjas helyet hirdettek meg).
A természettudományos területen szintén a 240-es ponthatár a leggyakoribb, ami azt jelenti, hogy a legtöbb intézményben matematika, biológia vagy fizika szakra mindenkit felvesznek, aki a minimális követelményt teljesíti. Ez azért nem is meglepő, mert a négyezer meghirdetett természettudományos ösztöndíjas helyre ennél jóval kevesebben, mindössze 3461-en jelentkeztek az országban.
"Évek óta csökken a színvonal, egyre több a kisebb tudású elsőéves" - mondta az [origo]-nak Illés Béla, a Miskolci Egyetem gépészmérnöki és informatikai karának dékánja. Az egyetem szinte minden mérnöki képzésénél 240 pont volt a határ, bár a dékán szerint a hallgatók átlagosan 330 ponttal jutnak be. A dékán azt mondta, hogy az elsőéveseknek matekból rendszerint felzárkóztató tanfolyamokat tartanak, hogy értsék az egyetemi tananyagot, és le tudják tenni vizsgáikat. "A középiskolai természettudományos oktatás rossz és kevés, a diákok többsége keveset tud, a matamatikai gyorstalpalónk után sem ritka, hogy egy vizsgán a háromszáz fős évfolyamon kétszázan kapásból megbuknak" - mondta a dékán. Hozzátette, hogy a tapasztalatai szerint a 240 ponttal bejutott diákokból "lehet jó mérnök, de nem valószínű".
A logaritmust sem ismeri minden mérnöktanuló
Hasonló tapasztalatai vannak Gelencsér Andrásnak, aki a Pannon Egyetem mérnöki karának tanára. "Egyik kollégám mesélte, hogy az egyik elsőéves mérnöktanuló nem igazán tudott a logaritmussal számolni, pedig ez finoman szólva is az alap" - mondta a tanár. A mérnöki karon általában szintfelmérővel kezdik az első évet az oktatók, akik a középiskolás matekanyagot kérdezik ki a diákoktól. Ennek alapján döntik el az oktatók, honnan kezdik az anyag oktatását. Emellett előfordul, hogy úgynevezett tehetséggondozó órákat is tartanak, ahol a jobb teljesítményű diákokkal foglalkoznak.
A megkérdezett tanárok azt mondták, hogy a mérnökképzésben az említett okok miatt elég nagy a lemorzsolódás. A Miskolci Egyetemen például csupán a diákok 60 százaléka lesz mérnök, a többiek vagy végleg abbahagyják, vagy más egyetemen próbálnak szerencsét. A Pannon Egyetem tanára megjegyezte, hogy több olyan tanítványa is van, aki újra felvételizett mérnöknek, mert egy vizsgán annyiszor bukott, hogy nem ismételhetett többször. Így újra beiratkozott a következő félévben.
Mindkét tanár egyetértett abban, hogy a csökkenő színvonalnak nem egyedül keretszámok meghatározása az oka, a középiskolai természettudományos képzést szerintük alapvetően át kellene alakítani.
"Nem tartunk attól, hogy az alacsony pontszámok miatt csökken a színvonal a mérnök- vagy a természettudományos képzésben" - mondta az [origo] kérdésre Kis Norbert felsőoktatási helyettes államtitkár. Szerinte az egyetemek feladata, hogy biztosítság a minőségi képzést, alaposan felkészítsenek minden hallgatót, és lehetőleg minimális legyen a lemorzsolódási arány ezeken a szakokon.