Húzzál zsákot a Lomnici fejére - nyilvános a retusálásos köztévériport készítőjének levele

2012.01.30. 20:27

Az összes név kitakarásával hozta nyilvánosságra a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság azt a levelet, amelyet a köztévék híradóiban december elején lement, Lomnici Zoltán volt főbíró kitakarásával készített riport készítője írt a médiatanács egy tagjának, és arról számol be benne, hogy milyen utasításokat kapott a botrányt kavaró riport elkészítéséhez feletteseitől. Az azóta az ügy miatt kirúgott hírfőnök az [origo]-nak azt mondta, nem volt ilyen utasítás.

A Lomnici Zoltánt a képernyőről kitakaró decemberi köztévés riport készítője azért írt levelet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának, mivel az nem vizsgálta ki a decemberben botrányt kavaró ügyet, és érvényben maradt a riporter elmarasztalása is. A személyes adatok védelmére hivatkozó, piros kitakarásokkal teli levélből az NMHH szándékai szerint elvileg nem lehetne megtudni, hogy az összevont közmédia mely vezetői adták azt az utasítást, hogy a volt főbíró nem látszódhat a köztévé híradásaiban. Az [origo]-nak nyilatkozó források segítettek összerakni a képet.

A levélíró kijelenti: feletteseitől a riport elkészítésekor azt az utasítást kapta, hogy "ha másként nem megy, húzzál zsákot a Lomnici fejére, mert még vágóképben sem látszódhat a riportban". A december 3-ai híradókban leadott bejátszásokban végül a bűnügyi híreknél megszokott eljárással, blőrözéssel takarták ki a képről a Tőkés László erdélyi európai parlamenti képviselővel készített interjú hátterében az utasítás ellenére feltűnő Lomnici Zoltánt.

Te, ugye, nem erre pályázol?

Az NMHH által hétfőn nyilvánosságra hozott levélben az szerepel, hogy amikor a riporter, Horváth Ani rákérdezett feletteseinél, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) és az MTI Hírcentrum szerkesztőinél, miért nem szerepelhet a Tőkés Lászlóval közösen sajtótájékoztatót tartó egykori legfelsőbb bírósági elnök a tudósításban, levele szerint azt a választ kapta, hogy "most mondta a főnök a telefonba, hogy ennek így kell lennie. Oldd meg! Nem emlékszel Mádl temetésére? Amikor a köztársasági elnök karon fogva érkezett meg a temetésre Lomnicivel
és ez vágóképben lement a délutáni Híradóban? [Személyes adat] sikítófrászt kapott és zengett a folyosó, úgy üvöltött, hogy szedjék ki azt az embert a Híradójából. Annak az adásnak a szerkesztője már nem élte meg az esti Híradót. Te ugye nem erre pályázol?" A korábban Nagy Navarro Balázs szakszervezeti vezető által részleteiben nyilvánosságra hozott levél szerint ez a kijelentés és az NMHH levelében szereplő [Személyes adat] felirat Élő Gáborra, az MTI Hírcentrum akkori igazgatójára vonatkozott.

Forrás: [origo]
Az MTVA riporterének levele a médiahatóság kitakarásaival

Miután a volt főbíró a felvett riport hátterében mégis megjelent, és erről a riporter nyilvánosan tájékoztatta is összes főnökét, köztük az aznap az MTI részéről vezetői ügyeletet ellátó Hegedűs Istvánt, Élő Gábor helyettesét is, a levél szerint az újságíró főnökei "kicsit pánikba estek" és úgy döntöttek, hogy "majd vágás után az utómunka stúdióban belenagyítanak a képbe és Lomnici úr kiesik a bal szélén a képernyőnek". A levél írója azt közölte: a felvett anyagnak csak a kéziratát készítette el, vágásában egy másik riport készítése miatt nem vehetett részt, az anyag mégis a nevével ment adásba, anélkül, hogy a végterméket látta volna, és "kijavíttathattam volna a beleegyezésem nélkül készült retusálást".

Hát, megszívtad, de el kell vinni a balhét

A riporter mindezt három különböző jelentésben írta le a főnökeinek, ennek ellenére figyelmeztetést kapott az MTVA vezérigazgatójától, Böröcz Istvántól. Ebben az állt, hogy a jövőben szigorúan a felettesei utasításait kell követnie. A riporter a levél szerint azzal adta vissza a figyelmeztetéséről szóló vezérigazgatói figyelmeztetést, hogy "megmondanák, mégis mikor nem így történt? Mégis mit kellett volna tennem? Valóban zsákot kellett volna húznom Lomnici úr fejére?" A Médiatanács egyik tagjának küldött levél alapján erre azt a választ kapta egy kitakart nevű felettesétől, hogy "hát, megszívtad, de el kell vinni a balhét".

A riporter a levélben azt is leírja, hogy januártól már nem dolgozhat a Híradóban, csak másik két munkakörben, és lejáró szerződését sem hosszabbították meg, bár folyamatosan ígérik.

Horváth Aninak a levél szerint arról is tudomása volt, hogy valamelyik az ügy miatt eltávolított főnök továbbra is utasításokat ad, de az NMHH-nál a személyiségi okokra hivatkozó kitakaríások miatt az nem derül ki, hogy a kirúgott Élő Gáborra, vagy az MTVA hírfőnöki pozíciójából felmentett, de a közéleti főszerkesztői posztot megtartó Papp Dánielre céloz. A riporter szerint a Híradó helységeiben dolgozók az ő példáját látva annyira félnek, hogy "a Lomnici ügy óta csak akkor szólalnak meg az emberek, ha muszáj, és akkor is halkan, nehogy valaki meghallja, ha véleltlenül rosszat, a főnökségnek nem tetszőt mondanának". Mivel az NMHH korábban elismerte az MTVA-nak a riport készítőit is elmarasztaló fegyelmi vizsgálata eredményét, a figyelmeztetésben részesült riporter feltette a médiatanács címzésben megszólított, de kitakart nevű tagjának a kérdést, hogy "ezek után Ön szerint a 'Hírhamisítót' - azaz a hírhamisítónak beállított ártatlan személyt, engem melyik felelősségteljes hírigazgató vagy főszerkesztő fog foglalkoztatni?"

Nem tartják hivatalos iratnak

Az NMHH szóvivője a riporter leveléről azt mondta, hogy az ügyfélszolgálatukra azonosíthatatlan e-mail címről érkezett, és a hasonló levelekhez hasonlóan az nem minősül hivatalos iratnak. Hétfőn reggel Nyakó István szocialista képviselő hivatalosan kérte, hogy belenézhessen a riporteri levélbe, ezt a személyiségi jogok védelmére hivatkozta tagadták meg tőle, és azt állították neki, hogy mivel a levél azonosítatlan e-mail címről érkezett, ezért azt nem tartják hivatalos iratnak, így abba "hivatalosan iratbetekintés sem kérhető". Azt felajánlotta az MSZP-s képviselőnek Kiricsi Karola szóvivő, hogy a médiatanács tagjának a Facebook-on is eljuttatott levelet a megszólított belépési kódjainak odaadásával hozzáférhetővé teszik neki, de Nyakó István erre úgy reagált, hogy magánlevelezésbe nem hajlandó betekinteni, azt pedig képviselői jogai korlátozásának tekinti, hogy a hatóságnál iktatott levelet nem láthatja. Hozzátette, ezt jelezni fogja az Országgyűlés elnökének. Ezután döntött a médiatanács, hogy a levelet az összes név - leszámítva Lomnici Zoltánét - kitakarásával hozza nyilvánosságra internetes oldalán.

Kiricsi Karola, az NMHH szóvivője az [origo]-nak azt mondta: azért tették fel a nevek kitakarásával a honlapra a levelet, mert Nyakó István pénteken jelezte, hogy szeretné azt megtekinteni, akkor azonban nem tehették nyilvánossá, mert a szerző hozzájárulására is szükség volt, de ezt sem a médiatanács, sem pedig Nyakó maga nem tudta megszerezni. A szóvivő szerint a riporter levelében foglaltak továbbra sem tekinthetők médiaigazgatási ügynek. "Amennyiben nem egy ügyfélszolgálatra érkezett levél lenne, bizonytalan fealdóval, hanem egy beadvány, akkor ki kellene vizsgálnunk az ügyet, így azonban nem" - mondta. A médiatanács január 18-ai ülésén egy hivatalos beadvány után hozott határozatában viszont úgy döntött, hogy a kitakarásos Lomnici-ügy nem tartozik a médiaszabályozás hatálya alá. Azzal indokolt, hogy a szabályozás nem avatkozik be a műsorszerkesztés folyamatába, ezekben a kérdésekben a hatóságnak nincs hatásköre.

Az [origo] megpróbálta elérni a levél szerzőjét, a Lomnici-anyagot készítő riportert, Horváth Anit is, sikertelenül.

Egyetlen tétel sem igaz

Élő Gábor, az MTI Hírcentrum decemberben az ügy miatt azonnali hatállyal menesztett vezetője az [origo]-nak úgy fogalmazott, a levélben neki tulajdonított részekből semmit nem tart igaznak. "Se sikítófrász, se üvöltözés, se szerkesztői leváltás nem volt. Ezek közül egyetlen tétel sem igaz" - mondta. Arra a kérdésre, hogy a levél szerint vagy ő vagy az MTVA hír- és hírháttérműsorainak leváltott korábbi főszerkesztője, a tavaly tavasszal a Daniel Cohn-Bendit francia EP-képviselő budapesti látogatásáról hamis riportot készítő Papp Dániel továbbra is telefonon ad utasításokat a hírműsorokban dolgozó riportereknek, Élő azt válaszolta, felmentése napján elhagyta a köztévé épületét, azóta nincs tudomása arról, mi zajlik a bent.

A levélben megemlített Németh Zsolt és Hegedűs István az MTI Hírcentrumának MTV-s, illetve Duna tévés híradásokért felelős főszerkesztő-helyettesei az [origo]-nak azt mondták: nem nyilatkoznak, keressük kérdéseinkkel főnöküket, Belénessy Csabát, a Magyar Távirati Iroda vezérigazgatóját. Hasonlóan reagált Papp Dániel is, ő az MTVA kommunikációs vezetőjéhez irányított. Mindhármójuktól azt szerettük volna kérni, reagáljanak a Lomnici-anyag elkészültének körülményeiről szóló állításokra.

Ürügy a szerepléshez

Az [origo] birtokába került, az MTI Lomnici-ügyben folytatott, belső vizsgálatának jegyzőkönyvrészlete szerint Élő Gábor az eset után azt mondta, "több ügy kapcsán számára és több munkatársa számára is egyértelművé vált, hogy a Lomnici Zoltán által preferált témák nem jelentenek mást, mint ürügyet arra, hogy az Emberi Méltóság Tanácsának elnöke szerepléshez jusson. Ezért minden olyan esetben, ahol azt látta, hogy egyéni ambíciók és érdekek felhasználni igyekeznek társadalmi ügyeket, határozott és egyértelmű döntést hozott, és világossá tette a munkatársak számára is, hogy a közmédia felülete a közösség ügyei számára nyitott, más motivációk kiélésének azonban nem adhat teret, még akkor sem, ha közvetlen vagy közvetett ráhatások igyekeznek a felelős szakmai döntéseket befolyásolni."

Szabó László, az MTVA azóta szintén távozott kommunikációs igazgatója korábban tagadta, hogy Lomnici valamiféle tiltólistán szerepelt a köztévében, azt is felsorolta ennek cáfolatára, hogy a tavalyi évben hányszor tűnt fel az MTV és a Duna tévé képernyőjén.

Ugyancsak ennek a dokumentumnak egy részletében az olvasható, hogy "a kérdéses anyag kapcsán Hegedűs István elmondta, [...] utasítás arra vonatkozóan, hogy Lomnici Zoltánt nem szabad megjeleníteni, nem hangzott el." A Lomnici kitakarása miatt végül felelősségre vont és figyelmeztetést kapó MTVA-munkatársak, Horváth Ani riporter, Fiók Éva felelős szerkesztő és a vágókat az aznapi anyagokhoz beosztó, a kitakarásban részt nem vevő A. Nagy Mária vezető vágó fegyelmi meghallgatásának jegyzőkönyvét az [origo] nem kapta meg.

A Lomnici-ügy miatt kezdett éhségsztrájkot Nagy Navarro Balázs és Szávuly Aranka, azóta állásukból elküldött televíziós szakszervezeti vezetők. Kezdetben pártatlan vizsgálatot és Élő Gábor, Papp Dániel, Németh Zsolt és Hegedüs István kirúgását követelték, Élő és Papp menesztése után a két főszerkesztő-helyettes mellett Böröcz István, az MTVA és Belénessy Csaba, az MTI vezérigazgatójának távozásáért folytatták tiltakozásukat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK