Kihagyná Rogánt az alkudozásból a főpolgármester

Tarlós István és Rogán Antal, mélyülő konfliktus
Vágólapra másolva!
Nem tudni, milyen lesz az egyre feszültebbé váló viszony Tarlós István budapesti főpolgármester és Rogán Antal, az V. kerület első embere között, miután utóbbi kimaradt a kormánynak szánt, a BKV finanszírozásával foglalkozó újabb fővárosi javaslatcsomag kidolgozásából. A budapesti vezetés hétfőn juttatja el intézkedési tervét a kabinetnek, amely azonban már korábban nyilvánvalóvá tette, hogy az állam egyedül nem fogja megmenteni a BKV-t. Ugyanez volt a vitában Rogán Antal álláspontja is, ő is a fővárost bírná spórolásra. A két politikus néhány napja négyszemközt próbálta rendezni konfliktusát.
Vágólapra másolva!

Rogán Antal V. kerületi polgármester már nem vesz részt annak a javaslatcsomagnak az összeállításában, amelyet Tarlós István főpolgármester hétfőn ad át a kormánynak - tudta meg az [origo] városházi forrásból. A BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló dokumentumot Tarlós István szerint a kormány a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) is bemutathatja, és az eddig megismert fővárosi javaslatok mellett új elemeket is tartalmaz majd. A főpolgármester azonban a kormánnyal folytatott, mindkét fél által "konstruktívnak" tartott pénteki tárgyalás után nem árult el részleteket az újabb javaslatokról.

Az előző, nyolc különböző javaslatból álló, a kormánynak átadott fővárosi javaslatcsomagot, amely a nagy vitát kiváltó havi tízezer forintos útdíj bevezetését is tartalmazta, még egy ötfős delegáció jegyezte. Ennek Tarlós István és két helyettese mellett a Fidesz fővárosi frakcióvezetője és Rogán Antal is a tagja volt. Amikor január végén kiderült, hogy a főváros a BKV finanszírozásának egyik lehetőségeként útdíj bevezetését javasolja, Tarlós István és Rogán Antal nyilvános vitába keveredett, és egymásra mutogatás kezdődött arról, kié volt az ötlet. Tarlós István először körülírva, majd másnap nyíltan is Rogán Antalnak tulajdonította a felvetést. Rogán Antal közleményben utasította vissza, hogy ő javasolta volna az útdíj bevezetését, és azt írta: "ez a főpolgármester által a kormánynak megküldött nyolcpontos javaslatban szerepel". Ráadásul különvéleményben jelezte, nem támogatja a kerületek közötti források vagy a parkolási díjak elosztásának újratárgyalását.

Rogán Antal néhány nappal később újabb közleményt adott ki, és spórolásra biztatta a BKV anyagi helyzete miatt a kormányhoz forduló Tarlós Istvánt. "Nem lehet a hibát mindig másokban keresni, a megoldást pedig csak kívülről várni, önmagán és a cégein kell spórolnia a fővárosnak" - írta Rogán Antal, aki felvetette a főpolgármester által létrehozott Budapesti Közlekedési Központ megszüntetését is. Az csak később derült ki, hogy Rogán a közlemény kiadásakor épp az Egyesült Arab Emírségekben tárgyalt, Tarlós István így nemcsak a belvárosi polgármester nyilatkozatának tartalmát nehezményezte, de azt is kijelentette: "Rogán Antal ne Abu-Dzabiból üzengessen a BKV helyzetéről."

Azóta kiderült, a kormány nem ad azonnal pénzt a BKV nehéz helyzetének megoldására, az ügyben a főpolgármesterrel tárgyaló Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár azt mondta, a kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó "tulajdonosi jogosítványokat", és "az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán" túl kell lépni.

Beszélő viszonyban vannak

"Négyszemközt leültünk néhány napja Rogán Antallal, hogy tisztázzuk az elmúlt napok történéseit" - ezzel a mondattal próbálta érzékeltetni Tarlós István főpolgármester az [origo]-nak azt, hogy "beszélő viszonyban van" az V. kerületi polgármesterrel, és nemcsak a sajtón keresztül üzengetnek egymásnak. A főpolgármester által múlt keddre összehívott polgármesteri találkozó lett volna az első alkalom, hogy ne csak négyszemközt, de nyilvánosan is tisztázzák a korábbi konfliktusokat. Rogán Antal azonban nem jelent meg a Városházán, helyettesét küldte a találkozóra.

A főpolgármester a négyszemközti beszélgetésről csak annyit árult el: "megkérdeztem Rogán Antalt, miért kritizál hetek óta, miért tesz úgy, mintha nem lenne budapesti képviselő és a fővárosi gazdasági bizottság elnöke, miért üzenget a sajtón keresztül". Ennél többet Tarlós István nem árult el a találkozóról, de a beszélgetés tartalmát utólag megismerők szerint Rogán megígérte neki, hogy konstruktívabb lesz a Fővárosi Közgyűlésben, és ott mondja majd el ellenvetéseit, javaslatait.

Kerestük Rogán Antalt is, hogy megtudjuk, ő hogy emlékszik a beszélgetésre, és hogyan jellemezné viszonyát a főpolgármesterrel. A Belváros polgármestere a sajtósán keresztül üzent: a Tarlós Istvánnal való kapcsolatáról az elmúlt napokban már mindent elmondott, többet nem kíván hozzáfűzni ehhez.

A polgármesterek biztatták Rogánt

"Fáj Rogán Antalnak, hogy nem ő lett a főpolgármester 2010-ben, és a 2014-es jelölésre már elkezdett készülni" - mondta Tarlós István egyik közvetlen munkatársa, aki szerint a két politikus konfliktusa "Rogán főpolgármesteri vágyaira" vezethető vissza. Maga Tarlós István is célzott erre egyik interjújában. Az ATV-ben arra a kérdésre, miért nem kedveli őt Rogán, visszakérdezett: "Ön szerint rajtam kívül ki szeretett volna még főpolgármester lenni?"

Forrás: MTI/Kovács Tamás
Rogán Antal és Tarlós István a Fővárosi Közgyűlésben

Az [origo] által megkérdezett budapesti fideszes politikusok szerint azonban - ahogy egyikük fogalmazott - "nem Rogán Antal ambíciójáról szól a történet". Az egyik kerületi polgármester azt mondta, januárban több polgármester is megkereste Rogán Antalt, hogy együtt tegyék nyilvánvalóvá: a kerületek nem adnak pénzt a BKV megmentésére, és tiltakoznak a parkolási díjak elvonása vagy a kerületek és főváros közötti forrásmegosztás újratárgyalása ellen.

Egy másik fideszes kerületi vezető, parlamenti képviselő szerint "Rogán és Tarlós konfliktusa a kerületek és a főpolgármester közötti rossz viszony kicsúcsosodása". A polgármester "legjobb példaként" a Budapesti Önkormányzatok Szövetségét (BÖSZ) említette. A BÖSZ-t tavaly nyáron alakította a huszonhárom fővárosi kerület (tizenkilencben fideszes, háromban MSZP-s, egy kerületben pedig független a polgármester), de a Fővárosi Önkormányzat nem lépett be a szervezetbe.

Az önkormányzati szövetség elnöke Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester, az elnökség tagja pedig Láng Zsolt II., Riz Levente XVII. és Rogán Antal V. kerületi polgármester. Tarlós István főpolgármester először "súlytalan gittegyletnek" nevezte a szervezetet, az [origo]-nak később azt nyilatkozta: a budapesti kormányhivatal vazallusainak tartja a budapesti kerületi polgármestereket.

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt
Rogán Antal, Nagy Gábor Tamás és Riz Levente a BÖSZ alakuló ülésén

Több polgármester most azt mondta az [origo]-nak: nem örülnek annak, hogy Tarlós István állandóan másokat hibáztat, és egyikük szerint "Rogán Antal több fideszes polgármester véleményét írta le, amikor arra biztatta a főpolgármestert, hogy ne mindig másokban keresse a hibát". Tarlós István egyik munkatársa megerősítette, hogy "a kerületekkel nem rózsás a főváros viszonya", és szerinte ennek csak egyik oka a BÖSZ. A budapesti városvezetés nehezményezte azt is például, hogy Rogán Antal indítványára 2011-től az idegenforgalmi adót a kerületek szedik be, így a főváros több mint egymilliárd forint bevételtől esett el évente.

Tarlós István a múlt keddi polgármesteri találkozón is több megjegyzést tett a kerületi polgármesterekre. Többször megkérdezte, van-e javaslatuk a BKV finanszírozására, majd a megbeszélés végén kijelentette, hogy "ennél azért többet várt volna" tőlük. Az egyik polgármester, aki idő előtt távozott a megbeszélésről, azt mondta: "Van jobb dolgom is, mint Tarlós lekezelő stílusát hallgatni."

Vitézy vétlenül került a történetbe

A kerületi polgármesterek és Tarlós István munkatársai is egyetértenek abban, hogy mindenkinek kezd kínossá válni a sajtóüzengetés. Egy kerületi polgármester szerint "árt a szereplőknek, árt a Fidesznek, és árt olyanoknak is, akik vétlenül kerülnek a történetbe". Az említett polgármester példaként hozta fel Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját.

Az Index szerint Rogán Antal néhány hete azt javasolta, hogy érdemes lenne megfontolni a nemrég alakult BKK megszüntetését, mert az drágán működik, és a BKV pénzügyi helyzetének a megoldásában nem tudott érdemi eredményeket elérni. Rogán Antal a nyilvánosságra került információkra úgy reagált: "Én nem vagyok elégedetlen a BKK vezetésével. Amikor azonban a fővárosnak elő kell teremtenie legalább további 10-15 milliárd forintot a BKV működtetésére, akkor szerintem el kell gondolkodnunk."

Az [origo]-nak nyilatkozó kerületi polgármesterek azt mondták: elégedettek a közlekedési vállalatot felügyelő BKK-val, amely szerintük nem tehet a BKV jelenlegi problémáiról. A polgármesterek azt mondták: jó a kapcsolatuk Vitézy Dáviddal, és egyikük szerint "Rogán azért vette csak elő a BKK-t, mert az Tarlós főpolgármesteri munkájának szimbóluma".

Lázár és Kósa is kritizálta Tarlóst

Tarlós Istvánt az elmúlt időszakban nemcsak Rogán Antal, hanem más fideszes vezető politikus is kritizálta. Információnk szerint a Fidesz elnökségi ülésein Kósa Lajos debreceni és Lázár János hódmezővásárhelyi polgármester is visszatérően felveti, az nem járja, hogy a fővárosi közlekedést milliárdokkal támogatja a kormány, miközben a vidéki városoknak mindenütt maguknak kell megoldaniuk a problémát, anélkül, hogy számíthatnának ilyen segítségre. Kósa és Lázár több alkalommal a nyilvánosság elé is kiállt e véleményével, amit rendszerint sértődötten utasított vissza a főpolgármester (legutóbb hétfői tájékoztatóján).

A kérdés szóba került a kormánypártok február elején Egerben tartott háromnapos frakcióülésén is. A tanácskozáson Tarlós ugyan - mivel nem képviselő - nem volt jelen, de György István, a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes feltette a kérdést a miniszterelnöknek, hogy vajon a BKV is a Malév sorsára jut-e, és csődbe mehet-e. A miniszterelnök a résztvevők szerint kissé cinikusan válaszolt a felvetésre, mondván "a BKV még sosem dőlt be, most sem fog".

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A kormány ezelőtt is többször foglalkozott már a BKV problémájával, az egyik kormányülésre meghívták a főpolgármestert is (ekkor volt szó arról a főváros által összeállított javaslatcsomagról, amelyben az útdíj szerepelt). A miniszterelnök és a nemzetgazdasági miniszter, úgy tudjuk, minden alkalommal azon a véleményen volt, hogy a saját cége működését érintő problémát a fővárosnak magának kell kezelnie, és amíg nem látnak egy a BKV működését stabil alapokra helyező reorganizációs tervet a főpolgármestertől, addig a kormány nem hajlandó "a feneketlen kútba önteni tovább a pénzt".

A múlt szerdai kormányülésen a kormány úgy döntött, hogy a továbbiakban Varga Mihály, a Miniszterelnökség államtitkára, Fellegi Tamás, az IMF-ügyekért felelős miniszter és Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára egyeztet a BKV finanszírozásáról. A múlt pénteki első találkozó után Tarlós István már azt mondta, hogy a tárgyalás "óvatosan optimistává tett engem és a fővárost is". Varga Mihály pedig kijelentette, hogy "kölcsönös érdek, hogy a BKV működőképes maradjon".

Rogán a kormány üzenetét közvetíti

A Rogán Antal környezetéből származó információnk szerint az V. kerületi polgármester ugyanazt igyekszik megértetni Tarlóssal, mint a kormány, vagyis hogy a főváros "ahelyett, hogy minden évben a markát tartja", vállaljon nagyobb szerepet saját cége finanszírozásában. Egy kormányzati berkekben visszatérően hivatkozott összesítés szerint 2010-ben és 2011-ben a kormány több mint 140 milliárd forintnyi támogatást nyújtott a BKV-nak, miközben a főváros ehhez mindössze hatmilliárddal járult hozzá.

Rogán Antal ugyanakkor nemcsak az általános takarékosság miatt közvetíti a főpolgármester felé a kormány üzenetét: a parlament gazdasági bizottságának elnökeként a politikus tagja a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) tárgyaló kormányküldöttségnek is, a nemzetközi szervezet pedig határozott intézkedéseket és ésszerűsítést vár a kormánytól a BKV ügyében (az IMF lehetséges szerepéről bővebben itt olvashat).

Úgy tudjuk, Rogán Antal olyan megoldásról próbálja meggyőzni a kormányt, amelyben elválasztanák a közlekedési cég adósságrendezését a működés finanszírozásától, azt ugyanis még szerinte sem lehet elvárni Tarlóstól, hogy az előző városvezetés idején felhalmozott, összesen 64 milliárd forintos tartozásért is neki kelljen helyt állnia. Vagyis a kormány adna pénzt vagy garanciát a fővárosnak a BKV tartozásainak rendezésére, de csak akkor, ha a vállalat működési költségeit teljes egészében magára vállalja. Tarlós István pénteken erről annyit mondott, nem dőlt még el, hogy hogyan kezeljük a BKV adósságállományát, de "vagy a hitelszerződések meghosszabbításával, vagy egy állami garanciával támogatott új hitel felvételével oldhatjuk meg a problémát".