800 millióért kell megszerettetni az emberekkel az Orbán-kormányt

2012.03.09. 17:05

Magyarország verseny-, az egészségügy működőképes, az állam pedig jó - ezeket a fő üzeneteket kell a jövő év közepéig elültetnie az emberekben annak a médiacégnek, amely összesen nyolcszázmillió forintot kap erre a feladatra a Miniszterelnökségtől. A kormány szerint az emberek értékelik a munkahelyteremtést és a közérthető törvényeket, de a fiatalokat meg kellene győzni arról, hogy ne menjenek külföldre, mert itthon is megvannak a lehetőségek, a középkorúakat pedig arról, hogy nincs okuk túl kritikusnak lenni a kormánnyal. Leszámolnak a kinyilatkoztatásokkal, jön az interaktív kormány.

Jövő nyárig dolgozhat a kormány által kijelölt kommunikációs célok megvalósításán az IMG Inter Media Group Kft., amellyel összesen bruttó 800,1 millió forintos keretszerződést kötött a Miniszterelnökség március elején. A kormányzati portálon pénteken nyilvánosságra hozott, a kabinet részéről Varga Mihály államtitkár által jegyzett szerződés szerint ennek a cégnek kell a következő másfél évben tájékoztatnia a lakosságot a kormány terveiről, döntéseiről és az egyes minisztériumok tevékenységéről. A szerződés részletes iránymutatást is ad a kommunikációs cégnek, hosszan részletezi, milyen üzeneteket szeretne a kormány eljuttatni az emberekhez, és a feladatok megjelöléséből az is kiolvasható, mit gondolnak saját eddigi teljesítményükről.

A szerződés szerint a kormány változtatni akar eddig stratégiáján, mert úgy találta, hogy az egyirányú kommunikáció nem volt eredményes, a "kinyilatkoztatások" miatt az emberek csak még jobban elfordultak a politikától.

Nemzetgazdasági érdek, hogy a kormányról pozitív kép alakuljon ki az emberekben belföldön és külföldön is - írják. A cél az, hogy az emberek úgy gondoljanak a kormányra, hogy az "összefüggő döntések sorozatával tudatosan építi az erős, jól működő, a nemzeti érdeket képviselni és érvényesíteni képes Magyarországot". Az erős gazdaság és a jól működő állam lesz a kormányzati kommunikáció fő jelszava a következő időben.

A munkahelyteremtésre és a közérthető törvényekre büszkék

A kormány szerint ezeket az eddigi intézkedésekkel már meg is alapozták, legalábbis szerintük már önálló brandnek, azaz márkának lehet nevezni a "versenyképes Magyarország" és a "jó állam" fogalmakat.

Az iránymutatás szerint a "versenyképes Magyarország brandet" a kormány eddigi munkájával, pontosabban három intézkedéssel, a munkahelyteremtéssel, a Széchenyi-tervvel és a 16 százalékos személyi jövedelemadóval alapozták meg. A munkahelyteremtés a Fidesz egyik legfontosabb választási ígérete volt, és az új Széchenyi-tervnek is hangsúlyos célkitűzése, hogy a kormány 2020-ig egymillió új munkahelyet teremt az országban. A közvélemény-kutatások nem igazolják, hogy emiatt az emberek már versenyképesnek gondolnák Magyarországot: a kormányközeli Nézőpont Intézet egy tavaly májusi felmérése szerint épp a munkahelyteremtést tartották a választók a leggyengébb pontnak.

Nagyon sok kritika érte az adórendszer átalakítását is, a Nézőpont kutatása szerint ezzel is inkább elégedetlenek az emberek. A gazdasági helyzet miatt ráadásul a gazdasági minisztérium tavaly év végén kénytelen volt változtatni a tervein, így nem is valósult meg tiszta formában az ígért egykulcsos, 16 százalékos adórendszer.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A "jó állam brand" is sínen van a kormány szerint, az emberekben ezt a gondolatot többek között a kormányhivatalokban összevont ügyfélszolgálatokkal, a racionalizált működéssel, az e-közigazgatással és a bírósági rendszer reformjával alapozták meg. A "jó állam" érzet megalapozói között felsorolták a polgári törvénykönyvet is, amelyből új készül, de az egyelőre csak tervezet formájában létezik, valamint a "közérthető" jogszabályokat és a közelebbről meg nem határozott "kulturált állam" szókapcsolatot is.

Legyen zöld, az népszerű és olcsó

Az IMG-nek azon kívül, hogy tovább kell erősíteni, hogy az állam jó és versenyképes, újabb pozitív gondolatokat is el kell ültetni az emberek fejében. Az első ezek közül az, hogy az egészségügy működőképes. A kormány önkritikusan jegyzi meg, hogy erre vonatkozott az egyik legfontosabb ígéret, de ez ügyben "még nem születtek jelentős intézkedések", pedig - ismerik be a szerződésben - az emberek nagyon várják. A szerződésből nem derül ki, hogy a kormány a közeljövőben nekilát-e - és ha igen, miként - az egészségügy átalakításának, vagy pedig az IMG-nek a jelenlegi rendszerről kell elhitetni az emberekkel, hogy jól működik.

A felsoroltak mellett két célja van a kormánynak: gondolják azt az emberek az államról, hogy "kulturált", és azt, hogy "zöld". Utóbbi a szerződés szerint nagyon népszerű gondolat, ráadásul alacsony ráfordítással be lehet vonni az embereket, a kultúrát pedig amúgy is sokan szeretik, így arra kell építeni, hogy "a kultúra menő dolog".

A kereskedelmi tévék célcsoportjára hatnának

A szerződés szerint a kormány három csoportra akar hatni: a fiatalokra, az aktívakra és a nőkre. A kivándorlás megállítása érdekében a fiataloknak azt akarják üzenni, hogy ne hagyják el az országot, ugyanazokat a lehetőségeket itthon is megtalálják, mint külföldön.

Az aktívnak nevezett, 26-44 éves korosztály lehetne a kormány legszilárdabb bázisa, csak épp ez a réteg "nagy elvárásokat támaszt a kormány politikájával szemben, és kritikusan viszonyul a kormány munkájához". A következő másfél évben éppen ezért az lesz a fő feladata a IMG-nek, hogy megakadályozza, hogy ennek a rétegnek a tagjai a kiábrándultság miatt elforduljanak a politikától. A kormány szerint ehhez már nem lesz elég, ha szóbeli üzeneteket küldenek neki, hanem "aktív közösségi élményekre" lesz szükség - de ilyenre nem adnak nyilvánosan tippet a kommunikációs cégnek.

Ha az IMG jól végzi a dolgát, a következő hónapokban a kormánytagok és a kormány intézkedései rendszeresen szerepelnek majd a bulvársajtóban, illetve a nőknek szóló lapokban, például a Nők Lapjában, a Storyban vagy az Éva Magazinban.

A nyolcszázmilliós szerződés teljesítéséért a cégnek tudatosan kell megválogatni a kormányhoz köthető szavakat is: a Miniszterelnökség azt szeretné, ha a jó államon kívül a közösség, a megújulás, az újjáépítés, az együttműködés, a nemzet, a haza, az erkölcs, a felelősség és a józan ész szavakról is a kormány jutna az emberek eszébe.

A fejlesztési miniszter volt főnöke a nyertes

A nyolcszázmillió forintos megbízást elnyerő IMG Inter Media Group Kft.-t 2002-ben alapították, 2010 júliusáig egy delaware-i bejegyzésű cégé volt, azóta Patonai Péter többségi tulajdonában van. Patonai az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank élén állt, akkor került először a bankhoz Németh Lászlóné jelenlegi fejlesztési miniszter is. Az IMG a 2010-es kormányváltás óta több állami megbízást is elnyert, megkapta többek között az EU-elnökség lakossági kommunikációját, de jutott megbízáshoz a Magyar Turizmus Zrt.-től és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől is. Az Opten adatbázisa szerint a cégnek 2010-ben több mint másfél milliárd forint árbevétele volt, ebből több mint 15 millió forint nyeresége származott.


KAPCSOLÓDÓ CIKK