Pártemberek tűnnek fel a rádióbotrány perében

Pert indítottak Magyarország ellen a Danubius és a Sláger rádiók tulajdonosai, szerintük frekvenciáik 2009-es elvesztése mögött a politika áll. A keresetlevél szerint mindkét rádió képviselőinél puhatolóztak a Fideszhez, illetve az MSZP-hez köthető emberek. A Bloomberg hírügynökség szerint a per megnehezítheti a magyar kormány dolgát, amely mostanában arról igyekszik meggyőzni az EU-t, hogy működése alatt nem sérül a sajtószabadság.

Beperelte Magyarországot az indianai székhelyű Emmis International Holding és a bermudai bejegyzésű Accession Mezzanine Capital kockázati tőkealap. Ezek a cégek a Sláger és a Danubius rádiók tulajdonosai, amelyek a 2009-es frekvenciapályázatokból vesztesen kerültek ki, és elveszítették az országos frekvenciát. A tulajdonosok a keresetükben azt állítják, hogy a tender "botrányosan" el volt rontva, és ez a befektetéseik "kisajátításához" vezettek.

A tendert a politika irányította, törvénytelenül vették el a frekvenciát a Slágertől és a Danubiustól, és juttatták "a kormányhoz közel álló személyeknek", ami "az első lépése volt a független hangok elnyomásának Magyarországon" - nyilatkozta az egyik ügyvéd a Bloombergenk.

A kereset szerint 2009-ben az Accession Mezzanine Capitalt, amely a Danubius Rádió tulajdonosa volt, megkeresték a "Fideszhez köthető emberek", például Nyerges Zsolt ügyvéd és Fellegi Tamás, aki ma tárca nélküli miniszter. Nyerges és Fellegi utóbb létrehozták az Advenio Zrt.-t, amely végül elnyerte a Danubius frekvenciáját a pályázaton. Fellegi szerint a közte és az Accession között folyó tárgyalások egyszerű üzleti találkozók voltak, "senki nem adott ultimátumokat". A tárgyalások végül megegyezés nélkül zárultak le, Fellegi szerint ezeken ő nem a Fideszt, hanem a saját üzleti érdekeltségeit képviselte. A szoros kormányzati kapcsolatairól és kiterjedt üzleti érdekeltségeiről ismert Nyerges nem válaszolt a Bloomberg megkereséseire.

Az Emmis, amely a tender kiírása előtt 12 éven át működtette a Sláger Rádiót, a keresetben azt állítja, hogy akkoriban "ajánlatokat kapott" Lendvai Ildikó és Puch László szocialista politikusoktól. Egyszer létrejött egy találkozó köztük és a Sláger Rádió képviselője között, ismerte el Lendvai a hírügynökségnek. A politikus ugyanakkor visszautasította azokat az állításokat, amelyek szerint a szocialisták és a Fidesz meg akartak volna osztozni az országos frekvenciákon. Puch László pedig azt is tagadta, hogy egyáltalán találkozott volna a Sláger Rádió képviselőivel.

A Sláger frekvenciáját végül az FM1, a Danubiusét az Advenio nyerte. Majtényi László, az ORTT elnöke egy nappal a pályázat eredményhirdetése után lemondott posztjáról.

A Bloomberg szerint a per feltehetően nem tesz jót a magyar kormány törekvéseinek. Emlékeztet rá, hogy 2010 óta az Orbán-kormány heves nemzetközi bírálatokat kapott az új médiaszabályozó testület létrehozása, felépítése és túlhatalma miatt. Neelie Kroes EU-biztos szerint az új médiatörvény öncenzúrához vezethet. Azt a nemzetközi vélekedést, hogy a sajtószabadság veszélyben van Magyarországon, a kormány régóta igyekszik eloszlatni, ezt a törekvését nehezítheti, ha újra előkerül a rádiófrekvenciák odaítélésének ügye.

Az ügy a Világbank mellett működő washingtoni székhelyű nemzetközi választott bíróságon (ICSID) dől majd el.

Az előzményekről részletesen itt és itt olvashat.