Csődvédelmet kért a Neo FM, és haladékot a Médiahatóságtól, amely máig adott időt a rádiónak arra, hogy rendezze tetemes adósságát. A rádió értékpapírban, hosszú távon fizetne, de felajánlották azt is, hogy akár egy forintért is odaadják a rádiót annak, aki vállalja, hogy működteti.

Csődvédelmet kértek a Neo FM-et működtető cég tulajdonosai - jelentette be hétfőn sajtótájékoztatón a rádiót működtető cég ügyvezetője és vezérigazgatója. A bejelentés háttérben az áll, hogy a Neo FM tetemes tartozást - a Médiatanács szerint 750 millió forintot - halmozott fel. A Médiahatóság ezért június elején ultimátumot adott a Neo FM tulajdonosainak: ha elkezdik törleszteni a százmilliós tartozást, cserében elengednek nekik 40 millió forint késedelmi kamatot. A Médiatanács most hétfőig adott haladékot a rádiónak arra, hogy választ adjanak.

A cég vezetői a hétfői sajtótájékoztatón azt mondták, ötszázmillió forint értékű váltót ajánlottak fel az adósság fejében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH). A vezetők szerint nem a rádió megszüntetése, hanem a működtetése a céljuk, és nem akarnak adósságot hátrahagyni, ezért moratóriumot kértek az NMHH-tól, és megpróbálják megoldani a hosszútávú finanszírozást. Ugyanakkor azt is mondták, hogy akár egy forintért is hajlandóak odaadni a rádiót annak, aki vállalja, hogy működteti, és átvállalja az adósságukat is. Földes Ádám vezérigazgató bejelentette: a csődvédelem időszaka alatt a Neo FM változatlan módon működik tovább, a médiában megjelent híresztelésekkel ellentétben nem szűnnek meg műsorok.

A rádió vezetői szerint azért halmozták fel a tetemes adósságot, mert egy fillér bevételük sincs állami hirdetésekből, pedig szerintük a hallgatottsági adataik nem indokolják, hogy ne hirdessenek náluk az állami cégek. Az állami hirdetők távolmaradása miatt a privát szektor hirdetői sem keresik őket - mondták. Szerintük "hazudik, aki azt mondja, hogy állami hirdetési pénzek nélkül is lehet finanszírozni egyik rádiót Magyarországon".

A közzétett cégadatok szerint, a Neo FM-et birtokló FM1 Zrt. több mint 1,2 milliárd forintos veszteséggel zárta az elmúlt évet. A hallgatottsági adataik ugyanakkor jók: az Ipsos áprilisi mérése szerint a teljes lakosság körében a Neo FM 24%-os, míg a rivális ClassFM 15%-os a hallgatottsággal rendelkezik.

Mint ismeretes, a Neo FM a rivális Class FM-mel együtt a kormányváltás előtt, vitatott módon jutott hozzá a Danubius Rádió, valamint a Sláger Rádió frekvenciájához. A rádiók pályázataiban az szerepelt, hogy az első szűk két évben fix összegű díjat fizetnek, majd 2011. július elsejétől az előre meghatározott 200 millió forintos alapdíj felett befizetik bevételük mintegy felét. A Class FM-et tulajdonló Advenio Zrt. a bevételének 55 százalékát ajánlotta fel, a Neo FM-et elindító FM1 Konzorcium pedig kereken 50 százalékát. A feltételeket azonban jelentősen átalakították "a jelentősen megváltozott piaci környezetre" hivatkozva, és így a két rádiónak az eredetileg vállalt pénzek töredékét kell fizetniük.

A hétfői sajtótájékoztatón a Neo FM vezetői azt mondták, hogy az NMHH beleegyezése nélkül nem akarják elárulni, hogy most mennyit kellene fizetniük a frekvenciáért, de jelezték, hogy még ezt a díjat is soknak tartják.

A Neo FM-nek politikai kötődései is vannak, a rádiót üzemeltető cégnek áttételesen az egyik tulajdonosa az a Székely Gábor, aki a 2002 és 2010 közötti szocialista kormányok alatt a hirdetési és szponzorációs tevékenysége miatt politikai szempontból mindig kiemelten fontos Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója volt.

A Neo FM-nek nem ez az első súrlódása Médiahatósággal. Az új kereskedelmi rádiók botrányos frekvenciapályázata után egy évvel például, 2010 szeptemberében az NMHH 25 millió forinttal büntette meg a rádiót, mert a Médiatanács vizsgálata szerint két szeptemberi napon a reklámidő túllépésével megsértette a médiatörvényt.